Riksgränsen slutet på maj?

sprock

Medlem
Tjena, jag undrar hur det är med snö i gränsen i slutet på maj/början på juni, finns den? jag jobbar i oslo för tillfället och tänkte åka upp dit å njuta lite när jag slutat jobba.. eller har ni några andra tips vart man kan åka i sverige för sensnö? :) mvh/ tomas

ja har varit i riksgränsen 2 år i rad.de va veldikt mycket snö då, ja rekomenderar gränsen i början av juni.

Juni förra året var det ovanligt lite snö. Jag var där 6 juni och då var det knappt åkbart. I år är det mycket mer snö än förra året vid denna tid så mycket talar för att det blir bra skidåkning i månadskiftet maj/juni.

Senast ändrad:
ja var där år 03-04 och 04-05 då var det mycket snö i allafall.

jag måste haft extrem tur när ja var där, hade 12 grader varmt och mestadels sol.

Lånar den här tråden,skall till gränsen ibörjan av maj,och undrar vad ni har för erfareheter av väder och snömängd vid den tiden.Även andra tips tas gärna emot gällande åkning och dyl.

Konan!!

Gränsen i början av maj brukar vara en bra tid. Vädret kan vara hur som helst men i maj skiner solen mer än vanligt och bjuder därmed på våråkning på de flesta sluttningar. Har du lite flyt kan du pricka in ett snödump med fin puderåkning i högre terräng. Snöstorm är inget ovanligt. Snömängden brukar vara mkt god dvs. 1,5-2 meter. Dock varierar snökvalitéten, oftast är det flera minusgrader på nätterna vilket leder till stenhård offpist på förmiddagarna. Men framåt eftermiddagen brukar det bli lösare. Åkningen kan du läsa om i någon av recensionerna här på freeride. Ett besök i Narvik rekommenderas om du har möjlighet.
/Gustaf

åk till folgefonna i norge.. dom har inte ens öppnat än men har ca 7 meter snö ?

7 m snö i folge, är detta sanning? isf borde ju detta vara rena puderparadiset.. tror inte riktigt på detta så långe de inte är glassiär!

Tillbaka
Topp