Riktigt elaka pistskidor

• Trådstartare Trådstartare MBO
  • Start datum Start datum

MBO

Ny medlem
Riktigt elaka pistskidor
Hej!
Jag tänkte komplettera med ett par pistskidor som pallar för riktigt hård carving när det är stenhårt i backen.
De skidor som jag väljer mellan (?) är Fisher RC4 worldcup SC alt. Atomic Doubledeck SL.

Jag är 183 cm / 78 kg och funderar lite på längden - är 165 cm rätt för mig?

Tack på förhand!

Riktigt elaka pistskidor
Om du vill bästa möjliga "bett" i en stenhård pist ska du titta bortom det sortiment du hittar i din skidbutik och välja en tävlingsskida en "racestock". Dessa skidor är vridstyva och hårt dämpade för att vara exakta och hålla greppet i alla lägen. En god affär kan vara att köpa begagnat, brukar gå att hitta på blocket, alternativt nytt av tidigare årsmodell som de här.

/MM

Riktigt elaka pistskidor
Slalomskidor (SC, SL) låter inte riktigt som rätt skida att titta på för stenhård carving i stenhård backe. Personligen skulle jag föreslå ett par skidor med mer radie. Då kan du lägga upp dessa på kant och pressa på bra utan att det svänger för mycket vilket är risken med ett par snabbsvängande slalomcarvers.

Körde förra säsongen på ett par Fischer RC4 WORLDCUP RC PRO och det fungerade mycket bra för den typen av åkning som du efterfrågar. Finns i ett antal olika varianter och prisnivåer. Namngivningen skiljer med WorldCup, Pro, osv.

Riktigt elaka pistskidor
Mountain_Man sa:
Om du vill bästa möjliga "bett" i en stenhård pist ska du titta bortom det sortiment du hittar i din skidbutik och välja en tävlingsskida en "racestock". Dessa skidor är vridstyva och hårt dämpade för att vara exakta och hålla greppet i alla lägen. En god affär kan vara att köpa begagnat, brukar gå att hitta på blocket, alternativt nytt av tidigare årsmodell som de här.

/MM
För din fråga så finns det faktiskt ett korrekt svar, och det har du fått av MM. Svarar man något annat har man 1) inte testat riktiga tävlingsskidor 2) inte haft förmåga att åka dem på rätt sätt.

Visst, man kan gå upp på GS, men det kommer bara gå våldsamt fort. Lite som att jämföra Autobahn mot gokart.

Riktigt elaka pistskidor
Carled sa:
Mountain_Man sa:

/MM
För din fråga så finns det faktiskt ett korrekt svar, och det har du fått av MM. Svarar man något annat har man 1) inte testat riktiga tävlingsskidor 2) inte haft förmåga att åka dem på rätt sätt.

Visst, man kan gå upp på GS, men det kommer bara gå våldsamt fort. Lite som att jämföra Autobahn mot gokart.
LIKE

Riktigt elaka pistskidor
Du kan ha kortare också, men då blir det ännu mindre radie. 165 låter bra annars :D
Båda skidorna går undan ;)

Riktigt elaka pistskidor
Ett par SL är definitivt rätt redskap för stenhård carving i en stenhård pist. Det är exakt vad de är konstruerade för! Men eftersom de vill ligga konstant på kant och kräver en stark och aktiv åkare är det kanske lite för mycket för många ... men för stenhård körning, yes!

För de flesta dödliga är en SL racestock vansinnigt kul i mindre backar men blir lite för mycket om det ska matas fallhöjd i alperna. De är vidare tämligen värdelösa när det börjar bli uppkört och mjukt då en kort,styv och smal skida lätt kör fast...

En riktigt hårig skida med lite längre svängradie som jag testat är Völkl Racetiger GS Speedwall. Inte Racestock men i exakthet och isbett, inte långt ifrån. specad svängradie mellan 16 och 20 meter beroende på längd. Men det finns mängder med riktigt bra skidor i denna kategori.

/MM

Riktigt elaka pistskidor
Har ett par Racetiger Speedwall GS och kan bara instämma med MM, grymt bett i isig pist i medellånga till långa svängar om man har tekniken å de har jag ;-)

Riktigt elaka pistskidor
Håller med MM. SL-racestock 165 cm är verktyget i korta hårda pister. För alpåkning, nja det kostar på, men du kanske har kondition som Mattias Hargin!

Sen (oundvikligt...!) Hendryx 917 i olika längder beroende på åkstil , Hendyx Kobra samma sak. Två klart pistorienterade lagg med rocker som inte liknar något annat just. Grymt grepp! Andra fabrikanter börjar komma med liknade koncept. Intressant att se vad dom duger till i jämförelse under testdagarna senare i vinter.
/A

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp