Risken med att åka på någon annans säsongskort?

Claaaes

Medlem
Hur stor är egentligen risken att åka dit om man använder sig av ett liftkort som är registrerat på en annan person? Har sökt lite på forumet och läst om varningar för höga böter, beslag av skidor m.m., men aldrig läst eller hört talas om någon som åkt dit för det. Hjälm/mössa och spegelgogglar på, dom kan ju knappast se vem som gömmer sig bakom? Extra kontroller har jag aldrig hört talas om eller råkat ut för. Någon annan som gjort det?

Mitt problem är att jag redan lagt 300 euro på ett tiodagarskort i St Anton som jag nu inte kan förlänga till ett säsongskort, och sedan insett att jag kommer åka en massa fler dagar där utspritt under den resterande säsongen. Jag tänkte därför köpa ett par helgkort och kanske ett veckokort under februari/mars och sen ta över en kompis säsongskort när han åker hem i mars. Då har man i alla fall pungat ut i runda slängar samma summa som ett säsongskort kostar :)

Eller är det lika bra att ta smällen och pröjsa 680 euro till på en gång?

Senast ändrad:
Jag vet inte hur det fungerar i st anton. Men i val d'Isére så har dem extra kontroller då jag själv blivit stoppad i en sådan.

Kostade mig ingenting eftersom att jag hade mitt egna säsongskort som jag förövrigt betalat snuskigt mkt pengar, (1150 euro). Hur som helst klagade tjejen på att jag hade långt hår på bilden, men inte i verkligheten, (som om det är förbjudet att klippa sig under en säsong). För övrigt fick jag ta av mig mössan och släppa ut mitt hår, samt visa min legitimation innan jag fick åka vidare.

Så det finns alltid en risk att åka dit om du åker på någon annans kort. Jag tycker du ska punga ut pengarna och köpa liftkortet, Varför skall du få åka gratis, billigare när ingen annnan får?

Struntar du däremot i det så vill jag inte se dig klaga någonstans över att du fick böter, eller vad som nu kan tänkas hända med dig.

absolut enklaste är att betala liftkortet och göra rätt för dig, det är ju trots allt finanskris, dina pengar äts upp ändå så du kan lika gärna lägga dem på nåt kul.

Den gamla bummaren i mig skriker "Klistra en kalle anka bild på foto och kör tills skidpatrullen jagar dig över hela fjället".

Men när faan blir gammal så blir han religös och jag har insett hur mycket resurser det krävs för att driva en skidanläggning och varenda slant behövs, så liftkortspriserna är högst skäliga!

Så slutklämmen blir alltså, Pröjsa och se glad ut!

Jag åkte dit i Chamonix för knappt 10 år sen så det är inte dagsfärska fakta men det som hände var att den sura fransmannen sa: -this is not you. Jag svarade: Its an old picture. Men det gick han inte med på utan tog kortet och sa att om ajg ville ha tillbaka kortet fick jag ta med mitt pass. Sen fick jag köpa ett dagskort istället men inga böter. Jag tycker det är taskigt med personliga liftkort man kan ju ändå bara åka en i taget.

Min egen åsikt är lik den som banaz och centralbyråkraten förespråkar, betala och gör rätt för dig.

Säsongskort är kraftigt subventionerade, och det finns en orsak till det. Åker man mycket så är man storkund hos liftägaren och får därför rabatt. Nackdelen är att det är personligt, på samma sätt funkar t.ex. årkort på SJ. Ägaren räknar med att du inte kan utnyttja kort till 100%, dvs åka varje dag. Istället så ligger vinsten i att du åker 70% av tiden, medan priset ligger på runt 50% av motsvarande dagskort. Detta gynnar både liftägaren och åkaren.

Risken som jag ser det är att man avskaffar säsongkort om "andrahandsmarknaden" blir för omfattande. Ett annat alternativ är att man kraftigt höjer priset och gör det opersonligt. Det är en rent ekonomiskt beslut.

tycker att den gammle bummaren i centralbyrakraten skriker rätt. Skidåkning har blivit alldeles för mesigt och regelgalet nu.

äh vafan är grejjen, det är inte så att skidanläggningen går det minsta back på det då han själv skriver att han kmr att få betala ungefär vad ett sesongskort kostar i slutändan. Det är väl bara ta kortet, åker du dit kan du ju säga att du bytte jacka med en polare som åkte hem eller nått. men vad är oddsen för att åka dit då...

I slutändan handlar väl det om ditt cashflow och om du orkar köpa liftkort varje ggn du åker dit samt hur mycket det ens kommer kosta i jämförelse med att köpa helgkort då och då. ja och så vare ju de hemska liftvärdarna förstås.

Senast ändrad:
Gratis är gott men det är inte säkert att alla tycker om det.

Köp ett säsongskort av en skidåkare i en taskig finansiell position, eller öka intäkten för en skidanläggingsentreprenör.

Kortet är personligt och man kan bara åka en på det iaf, och det är betalat för hela säsongen.

Helt rätt! Inte heller kommer staten att gå back bara för att jag inte betalar skatt, och förmodligen inte den lokala ICA-handlaren heller så då spelar det ju ingen roll om just jag snattar!

Ehrm? Sa jag det?

Snarare kan det jämföras med att andrahandssälja varor. Om du köper ett paket cigg på ICA och jag sen köper halva det cigg-paketet av dig för halva priset, är det likställt med att snatta?

Personifiera cigg-paketen bara så är det a perfect match!

ja, precis så funkar det som i ditt exempel med cigaretter. Snåla liftgubbar som gör mångmiljonvinster bara för att de är så giriga och försöker utnyttja dig och ditt fritidsintresse.

Som sagt, jag skrev ju att jag ändå sammanlagt kommer få pröjsa vad ett säsongskort kostar. Det var alltså för att komma undan med 7500 spänn i liftkortspengar istället för 10500 som jag tänkte fixa ett "begagnat" kort senare under säsongen. Moraltanter göre sig icke besvär m.a.o. :) Anläggningen får in stålar motsvarande ett säsongskort. Jag kan åka hela säsongen. Tack för juicen!

Senast ändrad:
Om du inte bryr dig om oss moraltanter då är det ju bara att göra en riskanalys och väga mot fördelarna.

Risk = Sannolikhet att åka fast, fråga locals om liftkortskontroll x Konsekvens om du åker fast, kolla med liftbolaget vad de gör med falskåkare, hur mycket får du pröjsa i böter etc.

Sen är det bara att väga risken mot hur mycket du tjänar på att fulåka.

och framför allt... hur går kontrollerna till?
Är det fritt fram och du är snabbare än kontrollanterna är det ju bara att trycka plattan i mattan så att säga :)

JohanKristofers sa:
och framför allt... hur går kontrollerna till?
Är det fritt fram och du är snabbare än kontrollanterna är det ju bara att trycka plattan i mattan så att säga :)
Oftast sker det väl i liftkön. Kan vara lite svårt att smita då. ;)

Vanligtvis ingår en slags försäkring i liftkortet. Speciellt om du inte är i Sverige så kan det nog bli lite bekymmer om du skulle ha otur och behöva transport ner från berget eller liknande. Det kan nog löna sig att lägga ut lite pengar för liftkortet i stället. Annars så är det väl bara en moralisk fråga...

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp