Roadtrip B.C Synpunkter?

cold

Ny medlem
Roadtrip B.C Synpunkter?
Tjao!

Sitter och skissar på en present till mig själv.

Tänkte flyga över till Vancouver och hyra bil i ca 15-20 dagar för att besöka en del berg.

Planen är att köra Vancouver till Rossland och Red Mountain, sen vidare till Whitewater.
För att fortsätt mot Panorama, sen vidare till Kicking horse.
Efter Kicking bär det iväg mot Revelstoke, sen vidare till Whistler
och avslutas i Vancouver.

Blir drygt 200 mil i bil med de längsta transportsträckor mellan Van-Rossland ca 65 mil, Revelstoke-Whistler ca 55 mil samt Whitewater-Panorama ca 40 mil.

Blir totalt 6 olika berg att åka på.

Vad tycker ni? verkar det vara ett vettigt upplägg eller är det något "måste berg" på vägen som jag inte bör missa.

Roadtrip B.C Synpunkter?
Om man inte vill åka själv så kan jag tipsa om Roadtrip B.C med Xtravel
Man slipper oroa sig för alla detaljer med resan och man får även folk som kan bergen och vet var de bästa åken finns.
(Vilket är ett av de starkare argumenten i mitt tycke.)

Du kan ju jämföra din resplan med deras så ser du om du missat nåt som potentiellt sett skulle kunna vara bra.

Har inte åkt med Xtravel själv, men hört från andra användare här att det ska vara riktigt bra. Däremot har jag väl planer på att åka just den där roadtrippen i vinter. Måste bara bestämma vilket datum som passar bäst och boka.

Roadtrip B.C Synpunkter?
waalis sa:
Om man inte vill åka själv så kan jag tipsa om Roadtrip B.C med Xtravel
Man slipper oroa sig för alla detaljer med resan och man får även folk som kan bergen och vet var de bästa åken finns.
(Vilket är ett av de starkare argumenten i mitt tycke.)

Du kan ju jämföra din resplan med deras så ser du om du missat nåt som potentiellt sett skulle kunna vara bra.

Har inte åkt med Xtravel själv, men hört från andra användare här att det ska vara riktigt bra. Däremot har jag väl planer på att åka just den där roadtrippen i vinter. Måste bara bestämma vilket datum som passar bäst och boka.
Glömde skriva att det bär av i Februari nån gång!

Har kikat lite på Xtravels Roadtrip, men jag har lite problem med att vara uppstyrd av någon, trivs med väldigt fria händer.

Roadtrip B.C Synpunkter?
Efter Whitewater skulle jag rekommendera Fernie istället för Panorama. Panorama har oftast dålig med snö. Fernie får mängder av snö, och är en skön by. Jag tror det är bara en timme från Cranbrook, så inte en alltför långt omväg till Fernie.

Mellan Revelstoke och Vancouver finns några berg i Okanagan Valley området som kan vara värt en besök om de har fått puder, t.ex. Silver Star som är utanför Vernon.

Roadtrip B.C Synpunkter?
Många orter få dagar är min spontana tanke.

Håller med om Fernie där, även om jag har mina åsikter om det berget men det är mest för att jag åker bräda och inte skidor, men man kan inte göra den där roadtripen utan att stanna till i Fernie.

Finns ett ställe som heter Castle Mountain "nära" Fernie också som kan vara värt att överväga för en dags åkning i alla fall.

Ett annat alternativ är ju flyg till Calgary och köra Banff istället för Whistler.

Nu var det många många år sedan men jag uppskattade boendet på http://www.caribouhostel.ca/ i Kicking horse. Det är dock någon minuts bilfärd utanför Golden.

Tänk också på att du passerar en tidszon linje där mellan Golden - Revelstoke och strax efter Nelson tror jag det blir. Så helt plötsligt har du tappat/fått en timme.

Roadtrip B.C Synpunkter?
Kört endel bil i BC och om du ska köra så är ett hett tips att hålla koll på http://www.drivebc.ca iochmed att de stänger av vägarna titt som tätt för bilolyckor snökaos och laviner!

Senast ändrad:
Roadtrip B.C Synpunkter?
Rekommenderar att iaf kolla in rentalcars.com de brukar hitta bra pris på hyrbilar. Brukar själv numera boka försäkringen med hyrbilsfirman på plats så slipper man gå via rentalcars också vid en olycka/skada. Hyrde av de i en månad i Kanada och det fungerade toppen.

Tillbaka
Topp