Roadtrip i Alperna. Idéer och tips!

Jag och en polare tänkte ut och roadtripa i Alperna i vinter. Vi tänker oss att vara borta ca en månad. Vi är sjukt taggade på idén att kunna besöka olika orter och även vara flexibla och kunna åka dit det snöar för tillfället.

Är det någon annan som gjort en liknande resa och kan ge oss lite tips och idéer?

Vi har några olika problem.

1. Liftkort. Det är ju dyrt att köpa liftkort för bara några dagar på varje ställe...men det finns ju pass som inkluderar massa olika orter. Vilka sådana typer av pass finns det?

Har kollat på Graubünden Snowpass, som egentligen skulle vara perfekt (gäller till Davos/Klosters, Laax, Disentis, Andermatt osv). Det var rätt dyrt dock, CHF 1580, motsvarande 13000 typ.

Men det kanske finns fler liknande pass som är lite billigare? För Vail, Keystone, Breck, Northstar osv finns ett pass som heter Epic Pass för 600 dollar typ. Blir nästan sugen på att åka dit istället eftersom det är så billigt. Men nog egentligen mer sugen på Alperna.

Mayrhofen skulle vi gärna åka till, till exempel. Då finns det ett pass (snowcard.tirol.at) som kostar EUR 626. Känner inte igen de andra orterna som är inkluderade dock. Skulle det vara värd att roadtripa mellan de orterna, eller är Mayrhofen bäst där så det blir att man ändå bara vill vara där?

2. Boende. Vi hade tänkt köpa en billig van som vi kan sälja för ungefär samma pris som vi köpte den för sen när vi kommer hem. Vi tänkte oss att bo i den. Någon som gjort något liknande som kan ge tips? Blir det för kallt? Behöver man el? Kan ju vara soft och duscha ibland, och det blir ju svårt att laga mat, så idéen är ju inte vattentät.

En lite mer rimlig variant är väl kanske att fixa boende på ett strategiskt ställe och ha det som utgånspunkt. En lite mer äventyrlig variant skulle vara att försöka mingla in sig hos säsongare var vi än åker och bo hos dem (mot betalning såklart).

Ni som har roadtripat i alperna tidigare, hur har ni löst boendeproblemet?

Väldigt tacksam för tips och idéer!

Senast ändrad:
Jag, brorsan och en kompis gjorde en minivariant av det du har tänkt dig från 25/12-9/1 vintern som gick. Vad vi gjorde var att använda oss utav tåg- och bussnätet som är väldigt bra i Schweiz/Österrike. Vi köpte ett rabattkort för ca 200 CHF som gjorde att vi fick halva priset på alla buss och tågresor under perioden vi var iväg. Många av orterna har studentrabatter så ett CSN kort, om ni har, är bra att ta med sig. Vet att i Lenzerheide var det nästan halva priset med studentrabatten medan i Andermatt var det mellan 10-15%.

Vi bodde på vandrarhem i Lenzerheide, Andermatt och Disentis. Finns alternativ och det kostade mellan 20-30 CHF med eller utan frukost, oftast gratis internet. Hör med turistbyråerna på orterna ni vill besöka, de är väldigt hjälpsamma!

Epic pass hade jag när jag var utbytesstudent i Colorado och om jag minns rätt så måste det köpas innan sista september eller oktober på plats. Boendet är oftast dyrare i staterna plus att avstånden är större och buss/tåg är nästintill obefintlig och man får inte lov att åka överallt eller hur man vill på orterna, de gillar regler i USA.

Hoppas det kan hjälpa och hör av dig om du vill ha fler tips!

Ok spännande! Ja vandrarhem är ju faktiskt ett bra alternativ. Tror du det går att få studenrabatt på ett Graubünden Snowpass?

Hur var er åkning i Lenzerheide, Andermatt och Disentis?

Ja det är just därför vi är sugna på Alperna, eftersom det är så små avstånd. Intressant att ni åkte tåg! Men känns som det borde vara smidigare med bil, med tänke på all utrustning...

Tror att Snowcard Tirol kan vara ett bra alternativ för. Har själv bott i Innsbruck sedan ett år tillbaka så har hunnit åka i många av de 82 skidorterna som ingår. Kortet gäller mellan första oktober och mitten av maj.
Just i Zillertal som Mayrhofen ligger i så är Hochfügen mitt absoluta favoritställe.
Har du några frågor angående orterna i Tirol så är det bara att höra av sig.

Ok perfekt! Ja det passet är ju väldigt prisvärt helt klart. Vi är intresserade av både park och puder. Och vad det gäller park har ju Mayrhofen en av Alpernas bästa parker vad jag förstår, så det är vi nöjda med. Kan du lista lita fler orter av de 82 som ingår som du tycker är bra? Och gärna vad som är bra med respektive, tex. bra skogsåkning, fet off pist eller liknande.

Eftersom vi skulle vara rätt flexibla om vi hade bil tänkte vi att vi skulle få möjligheten att besöka lite mindre orter där det inte är samma hets efter ett dump. Vilka orter skulle du rekommendera då?

Vet ej på fråga ett, man kan väl alltid fråga och kanske göra en deal.

Åkningen var sådär, Lenzerheide hade dåligt med snö och kallt som fan var det, vilket innebar stenhårt och med feta skidor var det inte optimalt. Andermatt var riktigt bra, lite folk, en hel del puder men även lite snö längre ner på berget. Disentis var helt sönderblåst och vi hade mycket högre förväntningar på den orten, tyvärr kan man inte få allt.

Inte världens lättaste att ta med allt men det går, är man två eller fler kan man skicka in en först och langa in sakerna till den personen. Jag hade med mig två par puderlagg vilket var ett för mycket, men med ryggsäck, skidbag och pjäxbag går det rätt lätt att resa med tåg och buss.

Får ni 82 orter på ett liftkort i Tirol så hade jag nog tagit det, mer att välja på-mindre folk antagligen.

Nämen tjena Jarle! Tänkte att du skulle nog dyka upp här för eller senare haha! :) När var du där, förra vintern? Eller ska du dit i år? Sjukt billigt ja! Vilka orter ingår?

Senare Davva :)

Var där i vintras, kanske återbesöker något ställe i vinter. Det är en jäkla massa anläggningar, finns en pdf på sidan jag länkade till. Största kortet jag någonsin skådat

Med Snowcard Tirol har ni bra/ok parker i Kitzbühel, Mayrhofen, Serfaus (delvis med airbag), Ehrwald, Kühtai och beroende pa tidpunkt pa aret glaciärerna Stubai, Kaunertal, Tux. Hochfügen verkar bekant för freeride.

Senast ändrad:
Kollade lite klipp på Kitzbühels park, såg riktigt bra ut. Även Serfaus såg ok ut. Vilken ort har bäst park inom Tyrol-kortet skulle du säga?

Och vad det gäller bra freeride/stora berg/skogsåkning, var hittar vi bäst sådan åkning?
Om det precis har snöat, var åker vi då?
Om det var längesen det snöade, var åker vi då?

Anton är delstaten vorarlberg och ingar inte. Atminstone förr ingick inte sölden heller.

Kitzbühel har satsat en del pa sin park och sitt shapeteam de sista 1-2 aren, däremot är de lite snökänsliga och kommer ofta igang lite senare än de andra pga av lag höjd. De har inte samma "streetcredd" ännu som bl.a. mayrhofen.

Serfaus har satsat hart de sista aret med mkt obstacles och som sagt airbag - manga regionals aker ofta hellre till serfaus än till mayrhofen (iom mindre folk ocksa). (Har själv aldrig varit där än men kolla klipp pa nätet).

Om ni aker sa ni är pa platsen senare delen av säsongen kan jag verkligen rekommendera Stubai för kickers - de är sjukt aggresiva pa att göra en bra park. Kaunertal är soft ocksa och har förutom kickers en bra jibbline vid sämre väder (plus väldigt välskött pipe). I kaunertal ser man ofta folk "campa" i van som du nämner vid dalsidan av "toll roaden" som gar upp. tyvärr lite jobbigt att aka upp och ner där. Samma del av säsongen har ju tux bra park för kickers och pipe men oftast inte sa heta pa andra obstacles.

I april och maj atminstone brukar man se folk sova i van...

offpist osv kolla kanske innsbruck freeride-omradet uppe i nordpark ocksa förutom hochfügen i zillertal. stubai och hochgurgl kan nog vara nagot för offpist med... samt lägre icke-glaciär-delarna av tux.

Tack för alla svar hittills! Vi funderar på att åka hela mars, eventuellt en bit in i april också. Eller när tror ni är bästa tiden om man ska göra 1-2 månader? För mig har aldrig januari och februari varit bra, kallt och snötorrt, medan det i mars/april antingen dumpat det eller om det inte gjort det så åtminstone varit nice väder . Vad tror ni om tidsperiod?

När öppnar Hintertux? Trodde det bara vara sommaråkning...

Magisk skogsåkning är något vi värdesätter otroligt högt, så där låter ju Flachau lovande.

Delta, du som verkar insatt i österrike, vilket kort skulle du rekommendera av Salzburg Super Ski Card och Snowcard Tirol? Parkerna som Jarle nämnar, håller de klass med parkerna i Tirol?

davidp sa:
När öppnar Hintertux? Trodde det bara vara sommaråkning...
Tux har öppet hela vintern men de bygger park ungefär när parken i Mayrhofen blir för blöt, slutet på april om jag minns rätt.

Jag tror pa erat tidsval atminstone för parkaspekten - mars-april är ofta bra med sol och sikt. För snödumpandet far ni kanske hoppas pa tur där känns det väl som vissa ar kommer det mkt i februari och ibland mars-maj. Februari är ju daligt oavsett eftersom det är sa vansinnigt mkt folk överallt.

Alla glaciärerna tux, kaunertal, stubai osv brukar öppna parkerna igen i mitten pa mars ungefär. Men liftarna är naturligtvis öppna hela tiden.

Jag misstänker att skillnaden mellan Jarles favorit Salzburgerland och Tirol är mest en smaksak och att man maste prova bada egentligen. Akte kitzsteinhorn park för nagra ar sen sist, och som Jarle säger de har bra kvalitet och satsar hart och exempelvis senaste säsongen körde de ju för första gangen en superpipe (byggd helt i snö vilket visar pa ett visst cash-engagemang). Dachstein är välskött men är mer för- och sen-säsongspark med kranglig bilväg och kranglig kabin till (är de iof inte ensamma om). Tipset Absolutpark star pa min önskelista ännu, aldrig varit där, men de kör ju sjukt mkt marknadsföring och den verkar ju sjukt bra skött och stor. Jag har bristande erfarenhet i salzburgregionen men min uppfattning är (kanske nagon kan bekräfta eller säga emot) att antalet resorts är mindre än i tirol samt att bergen är lägre. Mao jag vagar inte säga nagon rekommendation i valet mellan salzburgerland och tirol, personligen skulle jag satsa pa tirol av rädsla för det obekannta och tirol känns som en beprövad och trygg grej :)

edit: plus tirol är centralare för utflykter ner till italien och över till graubünden.

(btw lermoos nedan var felskrivet, jag menad ehrwald.)

Senast ändrad:
När det gäller skogsåkning tycker jag själv att Hochfügen är ett riktigt bra alternativ. Kanske inte jätte bra fallhöjd på skogsåkningen där eftersom dalen ligger på 1500m men terrängen är fin och man har även möjlihet att få riktigt bra storbergsåkning om solen tittar fram.
I Zillertal Arena ska det också finnas bra skog, har dock inte hängt så mycket i detta system själv så har inga direkta tips.
Finns gott om system i tirol som har åkning under trädgränsen så det är bara till att leta sig fram.

När det gäller park kan jag verkligen rekommendera Serfaus. Är egentligen ingen parkåkare själv men har spenderat två dagar där. Riktigt fint skött och bra variation, i Serfaus kan du även hitta bra friåkning

Tillbaka
Topp