Roadtrip i Kanada - vilka guldkorn ska man besöka?

Snodrivan

Ny medlem
Vi är fyra tjejer som ska åka på en femdagars roadtrip mellan Vancouver och Banff i slutet på december. Eftersom vi älskar puder så vill vi ha lite tips på små guldkorn som är värt att besöka på vägen. Någon som vet några måsten??

Tack för tips!

Nog finns det ställen så det räcker att stanna på. Revelstoke och Kicking Horse i norr, kanske gå på tur i Rogers Pass? Red Mountain, Fernie och Castle Mountain i söder. Heta källor, kaffe i Invermere... Olika orter och platser beroende på vägval.
Men fem dagar, kortaste vägen är nära hundra mil och i december kan vädret ställa till det. Kanske ni borde fundera på att lägga några dagar extra på resan. Min erfarenhet är att det är två heldagar körning, så varför inte mer tid?

håller med. ni behöver mer tid! avstånden e stora.
mitt tips e nästan att åka till högst två ställen... annars kommer ni bara sitta i bilen hela tiden å aldrig ha tid att ens ljuga över dagens åk över en after ski pilsner.
vad gäller ställen är kicking horse ett måste! trist stad att bo i (Golden) men grym åkning. men som sagt: decembervädret kan ställa till det... ta mer ledigt ; )

Håller med det är stora avstånd och lite tid.
Om ni är redan i Vancouver så styr söderut mot Abbertsford kör över gränsen och ta sikte på Mt Baker i Washington State. Tar endast ca 2.5 timme från Vancouver. Vill ni sen åka vidare så finns Stevens Pass och Crystel Mtn ca 3-4timmar från Mt Baker.
Lycka till
Mvh Anders

Om du bor i Vancover kanada så borde du ha lite koll. Whistler ligger ju nära att börja med iaf. Håller förövrigt med spine att ni borde hålla er till 2 platser men de va ju inte frågan.

Åk dit snön faller/har fallit dagarna innan och planera inte i förväg, det är mitt tips.

Om ni vill tura bara över dan så välj Kootenay pass före Rogers pass då det är ganska mycket promenad i Rogers pass som inte ger så mkt bra åkning, däremot i Kootenay pass så får man tillbaka varje meter man går. Sen skulle jag kolla på Whitewater då det oftast snöar mer där än i runtliggande orter.

Ni når både Kootenay pass och Whitewater från Nelson, som för övrigt är en något roligare håla än tex. Golden och Rossland.

Håller med om att 5 dar är för lite. Och om att ni inte borde bestämma er förräns så sent som möjligt... Boende brukar inte vara så svårt att fixa på plats, men kanske kan vara lite tufft just över nyår.

Ha det toppen!!

Karin

Tack för alla tips! Tyvärr kan vi bara vara ute fem dagar men vi har hyrt en camper så vi verkligen kan åka dit snön är bäst utan att behöva planera boende. Imorgon är det äntligen dags!

Nejv sa:
whistler äger, när det är lågsäsong!
Nejv...Ja du är ny-stokad på Whistler. Men skriv gärna något att jämföra med också. Eller har du något att jämföra med?

Whistler är dock bra så jag dissar dig inte ;D

haha nej det har jag inte, jag ville bara promota min signatur lite.. :D

no offense! and none taken ;)

HAJ!!!

Tillbaka
Topp