Roadtrip Kanada - Hyrbil?

schramm

Medlem
Tja!

Planerar att tillammans med 2 polare dra till Kanada i Januari, planen är att spendera halva resan i Whistler och resten med att göra en roadtrip längs powder-highway. Tanken är att flyga från Sverige till Vancouver och sedan hem ifrån Calgary.

Någon som har tips på var man bäst hyr bil? Kollat på hos de stora uthyrarna som Avis och Hertz.

Är en SUV med 4-hjulsdrift att rekommendera eller klarar man sig med en mindre bil?

Finns det någon "lokal" uthyrare som är bättre än de stora kedjorna?

Någon som gjort en liknande resa som har tips att dela med sig av?

/ A

Senast ändrad:
Kolla via rentalcars.com vad som finns, ring sedan deras kontor i Sverige och boka. Kan tyvärr inte rekommendera att boka via rentalcars längre då någon hade sönder vår hyrbil så fick vi betala självrisken till herz och sedan skicka kvittot på detta till rentalcars och de var iiinte snabba att utbetala, tyvärr. Herz hade sedan mage att inte ha koll på sina inbetalningar så det var 1.5 års meckande fram o tillbaka innan jag fick rätt, de hade hittat inbetalningen, då var det nära att gå till domstol eller hur det nu var, i Kanada. Men jag hade antagligen osannolik otur, har bokat via rentalcars i andra länder och någon kört på mig och allt fungerat felfritt. Jaja hur som har Avis fungerat smidigast för mig.

Vad du kan ha koll på är just vinterdäck, de har inte samma krav som oss på "riktiga vinterdäck" som jag minns det, samt att ett par snökedjor bra att ha. Hellre riktiga vinterdäck på en sedan/kombi än åretrunt däck på en fyrhjulsdriven.

Det är en del vilt längs vägarna med så ha lite koll på det med.

Finns en del info att tillgå här med: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=87621

Rent a wreck är bra om ni vill ha något billigt. Den feta försäkringen kostar en liten slant extra men är värt det om något skiter sig. Skicka ett mail och fråga om specialpris för längre tid. Vi visade upp internationellt körkort när vi hyrde men jag kommer inte ihåg om det var krav. Fråga uthyraren om det behövs.

Vi hyrde en Toyota Corolla med nästan släta dubbfria däck som funkade alldeles utmärkt. Platsmässigt kasst för fyra men med tre pers funkar det. Kanadensarna är bra på att ploga och det är inte alltid nederbörden kommer som snö nere i dalarna där vägarna finns så 4wd behövs bara på parkeringar där det ofta inte skottas så noga. T.ex intill liften eller utanför motellet, eller parkeringsfickorna intill vägen genom Rogers Pass. Ska ni åka och utforska småvägar är det terrängbil med god markfrigång och superdäck som gäller, men håller ni er bara till landsvägar så duger vilken bil som helst. Små och lätta bilar är underskattade i snö ;) De drar också mindre soppa. Vi behövde aldrig några snökedjor.

Det är lätt att hitta i Kanada så lägg inga stora summor på en fin kartbok. Spolarvätska och isskrapa kommer ni antagligen behöva köpa extra till bilen.

Tänkte ni hyra på ett ställe och lämna in på ett annat? Oklart hur sånt funkar med rent a wreck. Det brukar vara franchise och inget sammarbete mellan dem, men kanadensare är schysta så det kanske går att fixa om man bara är på lite granna. Lycka till!

Tack för tipsen!

Nu är flyget bokat så nästa steg blir att kolla på hyrbil. Lutar åt att vi hostar upp lite extra pengar och försöker hitta en SUV med 4-hjulsdrift. Man kan aldrig ha för mycket plats och 4-hjulsdrift känns som en bra grej att ha.

Det är helt klart trevligt en stor bil :) Körde road trip i USA med en riktig feting för några år sedan, mjamja hur som, ha en kul resa :)

Tillbaka
Topp