Roadtrip Kanada

Roadtrip Kanada
Tack Tafvid, japp, hyrde den enda bil dom kunde garantera var med 4WD. hmm, ja man kanske borde kolla med några andra firmor också. men borde vara lugnt, man får ju helt enkelt bara vara lite extra försiktig. Bor du i Calgary? ha de!

Roadtrip Kanada
Bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns en del pass man gärna undviker att köra över i snökaos utan ordentliga däck. Är permanent bosatt i Calgary sen ett par år tillbaka. Bara höra av dig om ni behöver några tips eller info... Första snön föll i Revelstoke häromdagen......

Roadtrip Kanada
Thanks!! Hmm, ja, alla säger lite olika, enligt AVIS finns det helt enkelt inget alternativ, utan det är M+S som gäller som däck. Någon kompis säger att det är klart att det går men är jävligt värdelöst, medans andra säger att -"äh va fan, det är inga problem. Alla kör med M+S däck, det funkar bra." Får se hur vi gör, känns skönt med AWD i alla fall..

Återigen stort tack för all hjälp! Kul att höra med första snön, du får gärna uppdatera på läget när det kommer mer snö!

Roadtrip Kanada
CustomX sa:
Stort tack för alla råd och tips, kollade faktiskt snabbt på best buy, billigaste gps låg på 99,99$, köpa kartor via garmin låg på ca 350 SEK. Tror dock att vi skiter i båda och köper klassiska kartor om vi behöver och eventuellt stöd med mobilen.

@macmac, Tack! försäkringar ingick i priset, betalar dessutom med eurocard där det ingår försäkringar mm.

@liedholm, vi behövde inte betala för extra förare, tack för vägbeskrivningen!

Någon som har bra tips på liftkort eller är det bara att köpa på plats och vara glad?

(såklart svårt att veta då vi inte vet exakt var och hur länge vi kommer stanna, men vore intressant att få lite info från någon som vet hur det funkar.)

Pray for snow!
Tjena!!
När jag var i Whistler så var det billigaste sättet att köpa Liftkort på flygplatsen i Vancouver, via deras "turist byrå" vilket jag gjorde, man sparade ca 10%. kan ju även gälla i Calgary på deras flygplats, kika på det när du landar.

Roadtrip Kanada
coldplaze sa:
CustomX sa:
Stort tack för alla råd och tips, kollade faktiskt snabbt på best buy, billigaste gps låg på 99,99$, köpa kartor via garmin låg på ca 350 SEK. Tror dock att vi skiter i båda och köper klassiska kartor om vi behöver och eventuellt stöd med mobilen.

@macmac, Tack! försäkringar ingick i priset, betalar dessutom med eurocard där det ingår försäkringar mm.

@liedholm, vi behövde inte betala för extra förare, tack för vägbeskrivningen!

Någon som har bra tips på liftkort eller är det bara att köpa på plats och vara glad?

(såklart svårt att veta då vi inte vet exakt var och hur länge vi kommer stanna, men vore intressant att få lite info från någon som vet hur det funkar.)

Pray for snow!
Tjena!!
När jag var i Whistler så var det billigaste sättet att köpa Liftkort på flygplatsen i Vancouver, via deras "turist byrå" vilket jag gjorde, man sparade ca 10%. kan ju även gälla i Calgary på deras flygplats, kika på det när du landar.
Klockrent, tack för tipset!!

Roadtrip Kanada
Pudervänner!

Har lusläst alla trådar men behöver hjälp. Är på väg över om några veckor till Calgary för 10 dagars \\\\\\\"roadtrip\\\\\\\". Bil bokad hos Avis men inget mer. Frågan är vart vi tar vägen och vad som är en rimlig ambition.

Referens: Sist jag var i Kanada så bodde jag på CMH Adamants och åkte med deras Small Group Program (åkte 100,000 vertical på 4 dagar utan att svettas så det var helt ok men tempot var katastrof). Finns dock inte riktigt utrymme för den lyxen i år... Hursomhelst. Vi är ute efter lugn och de lite mer udda ställena den här gången. I Alperna trivs jag bättre i La Grave och Stûben än i större orter. Är beredd att finhika lite men börjar bli äldre och fetare...

Funderar på att köra
1. Kicking Horse (verkar innebära att man måste bo i Golden om man ska få vettigt boende)
2. Revelstoke
3. Red Mountain
(4. Fernie)

Mina frågor: :/
1. Såg nu att Langley normalt började på andra hållet, dvs medsols. Jag inser att snöförhållandena på orterna är dagsform men finns det något annat skäl att börja i ena eller andra ändan?
2. Ska någon ort bort? Blir det för tight att klämma fyra orter på 10 dagar?
3. Ska någon annan ort tillkomma?
4. Catskiing verkar vettigt, t ex Valhalla, men är det någon av ovanstående orter som lämpar sig bättre än andra för detta? Såg att någon skrev att catskiing i Revelstoke var sådär. Verkar f ö vara rätt fullbokat förutom hos K3.

För den som orkat läsa så här långt vill jag rikta ett stort tack. Ännu större tack till den eller de som tar sig tid att guida en vilsen själ.

Mvh, Jonas

Roadtrip Kanada
VincentHanna sa:
Pudervänner!

Har lusläst alla trådar men behöver hjälp. Är på väg över om några veckor till Calgary för 10 dagars \"roadtrip\". Bil bokad hos Avis men inget mer. Frågan är vart vi tar vägen och vad som är en rimlig ambition.

Referens: Sist jag var i Kanada så bodde jag på CMH Adamants och åkte med deras Small Group Program (åkte 100,000 vertical på 4 dagar utan att svettas så det var helt ok men tempot var katastrof). Finns dock inte riktigt utrymme för den lyxen i år... Hursomhelst. Vi är ute efter lugn och de lite mer udda ställena den här gången. I Alperna trivs jag bättre i La Grave och Stûben än i större orter. Är beredd att finhika lite men börjar bli äldre och fetare...

Funderar på att köra
1. Kicking Horse (verkar innebära att man måste bo i Golden om man ska få vettigt boende)
2. Revelstoke
3. Red Mountain
(4. Fernie)

Mina frågor: :/
1. Såg nu att Langley normalt började på andra hållet, dvs medsols. Jag inser att snöförhållandena på orterna är dagsform men finns det något annat skäl att börja i ena eller andra ändan?
4. Catskiing verkar vettigt, t ex Valhalla, men är det någon av ovanstående orter som lämpar sig bättre än andra för detta? Såg att någon skrev att catskiing i Revelstoke var sådär. Verkar f ö vara rätt fullbokat förutom hos K3.

För den som orkat läsa så här långt vill jag rikta ett stort tack. Ännu större tack till den eller de som tar sig tid att guida en vilsen själ.

Mvh, Jonas

Vi åkte motsols, tyckte det var soft, ser ingen direkt fördel/nackdel oavsett. bättre att prioritera snöläget, kan ju skilja sig något från syd/nord

du kanske vill ha minst 2 dagar per ort, kanske mer i typ Fernie och Kicking horse beroende på snöläge.

Tycker du ska prioritera Kicking, Revy och Fernie. (red och eller whitewater funkar också, whitewater ligger närmre Nelson..)

Det är allmänt ofta väldigt uppbokat på Catskiing, men svårt att veta innan man är på plats, bra dock att maila runt lite, dom är oftast extremt hjälpsamma och vänliga + att ni kan ställa er på väntlista innan om det är fullt. Revy har ju ett av dom största områden att åka på...

Lycka till, Kanada är paradiset, ni kommer få det grymt oavsett!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp