Roadtrip med Epic Pass i Colorado

millaaa

Ny medlem
Vi är två tjejer från Göteborg som har klurat fram och tillbaka om vart vi ska resa i vinter. Har kollat runt lite och det bli nog så att vi tänkte inskaffa ett epic pass och dra till USA för ca 6-8 veckors skidåkning. Någon som har tips på boende? om ska man hyra eller köpa bil? Eller vill du hänga på?
bara att höra av dig! Melinda och Stina

Hade dom här planera förra vintern, men de blev aldrig något!
Jag var i Salt lake city, Utah förr förra vintern och de va bra!
Alltid varit sugen på Colorado dock och att roadtrippa runt där vore riktigt scysst!

Är helt klart intresserad! Jag har en del erfaqrenhet från "bilsemester" i usa så fråga om ni undrar nåt!

Vad räknar ni med att resan ska kosta totalt?

/Micke

För just Epic Pass blir det inte alltför mycket roadtrippande, det är väl lite drygt en timmes bilväg mellan de två skidorter som ligger längst ifrån varandra (ABasin och Beaver Creek). (Nu räknar jag inte med Heavenly i Tahoe).

Billigast hotellboende hittar man på "sunk"hotellen längs I-70. Kolla på hotels.com. Man bor typiskt i Dillon eller Silverthorne (Nära Breck, Keystone o ABasin). Ett alternativ är att bo i typ Avon (nära Vail, BC). Det ska inte vara några större problem att hitta boende för runt 70 dollar natten på vardagar. På helgerna går priserna upp till en bit över 100 dollar.

Vill man roadtrippa finns ju som sagt ställen i Utah inom en dags bilkörning. Men också södra CO med Silverton, Telluride and Wolfs Creek fick i alla fall förra året sjukt mycket mer snö än orterna längs I-70.

Jag skulle nog hyra bil, men det är egentligen inga hinder att köpa en bil (det går att köpa bil utan amerikansk körkort). Men vet ej hur det funkar med all registrering o grejor när man inte har en address.

Jag bor/jobbar i Denver så ni får höra av er om ni vill ha åksällskap!

/H

Senast ändrad:
tack så mycket för snabba svar!
Vi körde runt Kalifornien i våras, riktigt härligt! du har rätt, nu blir det inte mkt körande, men en bil är lite av ett måste. Om man är några stycken kanske man kan få ner boendekostnaden ytterligare med att hyra en husbil?! Mkt tankar som snurrar runt nu..
Vi vet inte riktigt vad allt ska kosta, men vi brukar lyckas med att hålla en låg budget!
/Milla

Hejsan :)
Vad kul att mer folk ska dit .
Vi är fem grabbar som ska vara där i 3 månader. håller på att kolla boende för fullt :)
Hittas det nåt shyyst ställe att bo på för många personer så hör gärna av er:)
/Sebban

Hejhej!

En lite varning angående USA. Köp inte bil, går sen januari 2009 inte att registrera bil i där utan arbetsvisa eller studentvisa. Står lite luddigt om det om man kollar upp. Står man behöver I-94 tro jag det heter vilket man får när man reser in, tro det är den gröna lappen man får i passet men det är inte tillräckligt utan behövs kombineras med det ovan sagda.

Vi var många i Colorado 08-09 som råka ut för detta hos DMW. Hörde om norrmän italienare svenska mm som köpt bilar men inte kunde få dom registrerade. Så enda lagliga lösningen är att hyra. För man kan ju skriva den på nån svensk student i tex Denver men tro inte sånt är helt lagligt.

Lycka till med resan//Olof

Oj glömde nämna att det bruka vara ett sista datum för att få köpa epic-passet, bäst ni kolla upp det med

Over and out

Vi reggade 2 olika bilar i två olika namn vid två olika tidpunkter under januari 2009 och de va inga problem!

Kan tillägga att jag å min kompis lyckades få bilen reggad i Colorado Springs av en grymt schysst snubbe på DMW, och vi hade även med oss en amerikansk kompis den dagen, men i Frisco var de orubbliga. KAn mycket väl tänka mig att det tar lite tid för de nya reglerna att fungera överallt och skulle inte alls räkna med att få igenom det idag.

Maila ambassaden å fråga eller DMW direkt är nog bäst.

Det ser ut som att vi kommer hyra husbil. Söker 2-3 sköna själar som vill hänga på, sugen? Hör av dig!
Milla och Stina

jag är fan sugen, hade faktiskt själv dom tankarna att hyra husbil med en polare men han hoppade av tyvärr, är en kille på 19 så kommer väl sinka ner er om ni ska dra på krogar men men man är ju där för att åka skidor right?;) :D

Vad kostar ett sånt där epic pass och vilka orter gäller de på? :)

$600 EPIC PASS. Unlimited access to 9 areas:
Colorado — Vail, Beaver Creek, Breckenridge, Keystone and Arapahoe Basin.
California - Northstar-at-Tahoe, Sierra-at-Tahoe, and Heavenly

Tillbaka
Topp