Roadtrip tips - Norge

rabbit

Aktiv medlem
Roadtrip tips - Norge
Jag kommer att åka från storulvån till myrkdalen och skulle behöva tips på vilka skidorter jag borde besöka däremellan.
Planen är att ta en dag på varje intressant ort längs med kortaste vägen till Myrkdalen.
Eftersom jag varit väldigt lite i de delarna av Norge behöver jag tips!
Oppdal ligger mitt på vägen så den blir väl med, men sen?

Alla tips emottages tacksamt!

[redigerad för oklarhet angående planen om kortaste vägen]

Senast ändrad:
Roadtrip tips - Norge
Oj. Det beror helt på vad du är ute efter för typ av åkning. Östsidan med kvitfjell/hafjell och kanske trysil ger dig riktigt bra alpin skidåkning.

Lyckas du få till västra norge med stranda, sogndal så är det det bästa vad gäller pow. Lyckas du inte få till nysnö på någon av de tre orterna så har du rejält med oflyt.

Dock lär det säkert sluta med den gyllene medelvägen som i det här fallet är hemsedal, filefjell och även ligger geografiskt mitt i innan myrkdalen.

Den ultimata trippen hade dock varit;
Storulvån, storlien, meråker, vassfjellet, oppdal, dombås, bjorli, sunnmörsalperna, stranda, stryn (vinterskidåkningsanläggningen), sogndal (hodeklev eller sogn), filefjell, hemsedal, myrkdalen, voss.

Senast ändrad:
Roadtrip tips - Norge
Anzom sa:
Den ultimata trippen hade dock varit;
Storulvån, storlien, meråker, vassfjellet, oppdal, dombås, bjorli, sunnmörsalperna, stranda, stryn (vinterskidåkningsanläggningen), sogndal (hodeklev eller sogn), filefjell, hemsedal, myrkdalen, voss.
Alla vägar leder till Rom men...

Blir det inte zick-zack-körning av det där? :)

Jag var nog oklar i orginalposten. Jag hade tänkt mig skidorter längs med kortaste vägen Storulvån->Trondheim->E6->Oppdal->E6->Vågåmo->Väg51->möter E16 vid Grindaheim->Myrkdalen

Du gör en toksväng vid dombås som går nordväst och ger bjorli->stryn i en bredsväng. Ingen dum ide, men inte längs med kortaste vägen. Kanske borde ändra planen. Hmm. :D

Roadtrip tips - Norge
Jag har gjort en del turer med bil/husvagn/husbil i dec- juni och en hel del vägar är vinterstängda. Vissa till mitten maj. När du är i Oppdal, försök få till ett besök hos Endre Hals i Lönset. 2 mil väster om Oppdal tillverkar han sina skidor.

Över Dovrefjell sen ner mot Romsdalen, och på vägen testa Björli. Från Åndalsnes längs fjorden mot Stranda. Det finns en anläggning före Stranda som ingår i Alpepasset. Ytterligare 4-5 ställen väster om Stranda på samma liftkort. Tex Stryn vinterski. Tror dock det mest helgöppet på de mindre anläggningarna. Harpefossen och Jölster är två mindre.

Vidare till Sogn och Hodlekve. Sen ska du över Sognefjorden, och om färjan till Gudvangen i Naeröyfjorden passar så ta den. En lång fin tur, förhoppningsvis i solsken. Stanna till och bo hos "vikingarna" i Gudvangen. På morgonen har du en halvtimme till Myrkdalen. Testa voss Bavallen också, sen kör du över nya Hardangerbrua till röldal via Odda. På vägen österut tar du Haukelifjell och hovden. I Telemark Rauland och naturligtvis Rjukan/Gaustablikk och Gaustatoppens bana i berget upp till dryga 1800 m.

Sen tror jag att du är ganska nöjd ????

Roadtrip tips - Norge
Tack
@Torax, Tack
@Anzom, nu måste jag spendera lite tid med en norgekarta känner jag! :D

Fler ideer mottages givetvis. Kanske ffa röster om vilka tre (tex) orter man bara måste hinna med däremellan? :)

Roadtrip tips - Norge
Du har ju fått en del tips redan. Vi brukar röra oss mellan Funäs och Myrkdalen av sociala skäl på jul och påsk och som sägs ovan är det verkligen zick-zack som gäller vintertid, flera av de naturliga vägarna stängda.

Så egentligen är det västlänken som Torax beskriver eller om lite mindre gott om tid så får man dra över Oppdal och från Lillehammer snett över till Dokka via väg 250 och sedan via E16 till Myrkdalen.

Då har du förutom Oppdal Tyin-Filefjäll på vägen, vilket kan vara en liten pärla i all sin enkelhet. Bl.a. öppnar man liftarna först 10 - kanon, varför skall man stessa upp på ledighetsmornar. Även Hafjell och Kvittfjell på vägen men de är ju lite mindre roliga som freeride-mål även om Kvitfjell kan ha sina guldkorn.

Och som Torax sade, hem via Röldal m.fl. anläggningar fint om man har tid.

Senast ändrad:
Roadtrip tips - Norge
Kollade lite snabbt. Istället för att göra en 90 graders sväng på E6:an så gör man svängen i dombås. Det innebär att man får 87 mil istället för 77 mil, samt en tidsmässigt längre åktur. Men det spelar ju mindre roll när man ska uppleva.

Både väg 51 och 55 är stängda tills i maj.

Den anläggningen
@torax beskriver ligger precis innan stranda är just sunnmörsalpene (sykkylven). Det går som bekant att plocka ur russinen ur den kakan jag gav dig, men det är mycket upp till tid och pengar och allt det där. Det finns många medelstora och mindre skidanläggningar i Norge.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp