Tips på skidanläggningar runt om i Norge och Sverige

Hej jag ska för första gången resa runt i min hemma byggda Van i vinter och har tagit ledigt 3 månader från 1 feb till 5 maj

Jag hade varit så tacksam för olika tips på skidorter runt om i norden iaf (Sverige Norge, kanske högt upp i finland) gärna orter som sticker ut med bra pister och freeride, backcountry feeling puder, men inga turer, och gärna så lite folk som möjligt. inte för att jag har nåt i emot folk men det är ju en känsla att bara åka upp ner upp ner utan kö och få så mycket tid på berget som möjligt.

om du är stationerad nånstans eller ska nånstans i vinter och har lust och åka så hojta, Snowboard och vinter är allt så hit me up,
du hittar mig instagram: Alexorneland eller inkorgen här

Bilagor

• tempImageIVJl1Z.png
    tempImageIVJl1Z.png
    3.5 MB · Besök: 280
vilken dröm!
och ni har tur eftersom det finns ett skräddarsytt säsongskort för era behov; gäller på 21 riktigt fina skidanläggningar i Sverige, Norge och Italien..

Edit: 22 skidanläggningar. Stora Blåsjön ingår nu åxå ❄️

Senast ändrad:
Ljuvligt att höra om din kommande vinter!

Om du vill ha lite folk i Norge så kan ju i stort sett alla helger som inte ligger i anslutning till lov passa bra. Med en liiiiten brasklapp för Trysil, Hemsedal och Norefjell. För att inte tala om vardagarna, då är det extremt lite folk. Men du kan ju passa på att handla på lördagar och förflytta dig på söndagar. Men i övrigt skulle jag nog hävda att Norge, med sin hälften så stora befolkning och sina välströsslade skidsystem, är otroligt åtkomligt och folktomt. Ta med längdskidor också, för maken till spårkvalitet går inte att finna någon annanstans.

Vansinnigt avis.

Det där upplägget är ju som gjort för topptur.
Gå nu genast och tjacka knatarlagg,pjux och hudar.
Eller splittad bräda då om du ska envisas med att hålla på med såna konstigheter.
Oavsett liftkort eller inte då kan du bara stanna till där det är läge att ta en tur.

Varje vår pratar jag och gumman om att vi borde ta en tur norrut när liftarna stänger här hemma. Bara följa vårvintern uppåt och knata där det ser bra ut.
Ta det som det kommer helt enkelt, kanske @RandoScando bjuder på en kopp och en mazarin när man är så långt upp?
Men hittills är det bara snack😩.
Hustrun jobbar ju fortfarande.

Fy fan så avis man blir!

Enligt flera vänner och bekanta ska Blåsjön vara galet bra. Mycket och bra off pist och väldigt väldigt lite folk i systemet. Om inte annat så måste man ju älska ett berg som heter Mesklumpen 😄 Längst upp i västra J❤️mtland, en spottloska från norska gränsen. Har inte fått tummen ur än p.g.a. krånglande knän men ska försöka hitta dit i vinter.

Om du vill ha lite folk i Norge så kan ju i stort sett alla helger som inte ligger i anslutning till lov passa bra. Med en liiiiten brasklapp för Trysil, Hemsedal och Norefjell. För att inte tala om vardagarna, då är det extremt lite folk.

Jag skickar med ännu en brasklapp:
Många norska skidanläggningar är endast öppna på helger (och veckorna under loven förstås).
Det kan gälla även lite större orter som Stranda (öppet fre-sön fram till slutet av januari).

Ta med längdskidor också, för maken till spårkvalitet går inte att finna någon annanstans.

Jo, är man lagd åt det hållet så..
Att ta med topptursprylar i Norge är kanske så självklart att det inte behöver nämnas, men en del verkar tro att man måste upp till Lyngen för att hitta fina turer.
Även Hemsedal, Sogndal, Jölster, Sunnmörsalperna mfl ruvar på toppturer i världsklass 🏆

Fy fan så avis man blir!

Enligt flera vänner och bekanta ska Blåsjön vara galet bra. Mycket och bra off pist och väldigt väldigt lite folk i systemet. Om inte annat så måste man ju älska ett berg som heter Mesklumpen 😄 Längst upp i västra J❤️mtland, en spottloska från norska gränsen. Har inte fått tummen ur än p.g.a. krånglande knän men ska försöka hitta dit i vinter.

Hm, klickade på din länk till Blåsjön. Blodtrycket gick upp då jag såg att fallhöjden ”bara” var 293m 😳. Men upptäckte snart att länken gick till Borgafjäll (här på Freeride) 🤷

Här är rätt länk:

Tack för påminnelsen om mytomspunna Blåsjön. Det gjorde att jag drog i lite trådar..

Se min Edit i första kommentaren ☝️

Utan att tura och med korta köer och mycket snö:
Norska Vestlandet.
Røldal, Stranda, Sogndal, Voss, Myrkdalen. Gemensamt är stora friåkningsområden, inte lika mycket pist. Ibland värt att ha lavinutstyr och sällskap trots pistnära åkning. Med detta plus stighudar och turbindningar ökar möjligheterna dramatiskt.
Med lite mindre snö:
Norge
Voss, Hemsedal (mkt folk), Narvik
Sverige
Med korta köer
Tänndalen, Ramundberget, Lofsdalen, Bydalen, Trillevallen, Borgafjäll, Kittelfjäll, Hemavan/Tärnaby, Björkliden, Abisko, Riksgränsen

Hm, klickade på din länk till Blåsjön. Blodtrycket gick upp då jag såg att fallhöjden ”bara” var 293m 😳. Men upptäckte snart att länken gick till Borgafjäll (här på Freeride) 🤷

Här är rätt länk:

Tack för påminnelsen om mytomspunna Blåsjön. Det gjorde att jag drog i lite trådar..

Se min Edit i första kommentaren ☝️
Svårt det där med länkar :oops:

Det där upplägget är ju som gjort för topptur.
Gå nu genast och tjacka knatarlagg,pjux och hudar.
Eller splittad bräda då om du ska envisas med att hålla på med såna konstigheter.
Oavsett liftkort eller inte då kan du bara stanna till där det är läge att ta en tur.

Varje vår pratar jag och gumman om att vi borde ta en tur norrut när liftarna stänger här hemma. Bara följa vårvintern uppåt och knata där det ser bra ut.
Ta det som det kommer helt enkelt, kanske @RandoScando bjuder på en kopp och en mazarin när man är så långt upp?
Men hittills är det bara snack😩.
Hustrun jobbar ju fortfarande.
Om du kommer hela vägen hit ska jag göra vad jag kan för att du ska få ett bakverk med smak i för första gången sen du korsade gränsen! :)

Snödjup

Tillbaka
Topp