Husbil i Sverige & Norge nära liftarna.

Dafe

Medlem
Tjenare efter en snöplig sorti på säsongen denna påsk med 2st knäckta revben. Börjar man redan planera inför nästa säsong.

Tänkte lura på en polar att ta långledigt ca 3 veckor nästa säsong och glida runt mellan mindre kända orter i Sverige och Norge med husbilen.
Tanken är att kunna bo i någorlunda nära läge till liftarna dvs 1-3km. Är det någon som känner till eller vet hur man enkelt får reda på hos vilka orter detta är möjligt? Tänker mig att besöka orter som Bydalen, Kittelfjäll etc. Vill inte boka in mig utan ha möjlighet att åka dit dumpen kommer.

Alla tips på pärlor man kan besöka i de nordiska fjällen med husbil är välkomna.

Jag har bott i campinghytte i Rjukan (Gaustablikk), Röldal, Oppdal och Voss: Kanske de har öppet för husbil (bobil) Finns även en camping på Stranda. (och långtidsparkering vid liften mot avgift tror jag). Tror det finns fler campingar (och helt klart anläggningar) på Sunnmöre som kan vara värda ett besök. Men ofta bara öppet på helgerna

Senast ändrad:
Jag har bott i campinghytte i Rjukan (Gaustablikk), Röldal, Oppdal och Voss: Kanske de har öppet för husbil (bobil) Finns även en camping på Stranda. (och långtidsparkering vid liften mot avgift tror jag). Tror det finns fler campingar (och helt klart anläggningar) på Sunnmöre som kan vara värda ett besök. Men ofta bara öppet på helgerna
Nice titter faktiskt på att åka till Gausta nästa säsong. Är det ett köld hål eller brukar det vara ok där?

Campingen vi bodde på låg nere i dalen, i Rjukan. Så det är en lång och brant serpentinväg upp til Guastablikk. (kanske inte så många km fågelvägen, men många höjdmeter och svängar)

Bydalen, Trillevallen, Borgafjäll, Tännäskröket, Riksgränsen/Björkliden har campingplatser i direkt anslutning till liftarna. Dessutom ingår de i samma säsongskort 🎿

Sent svar, men jag googlade på "fricamping Stranda", just för att jag planerar att tillbringa större delen av mars i Stranda, och hamnade här.
Kan rekommendera att du laddar ner appen "park4night".
Enligt appen har du att välja på Koie camping i Stranda by (dyrt) eller parkeringen vid liften för 80NOK/24 timmar.
Klart prisvärt, särskilt som du har tillgång till toalett (åtminstone dagtid) också.

Att slippa betala för camping är halva grejen med Husbil tänker jag.
Var på väg upp till Hemsedal för fricamping denna helgen för att vintertesta husbilen på riktigt, men -15...-20 är lite väl häftig för ett test med barnen tänker jag.

Att slippa betala för camping är halva grejen med Husbil tänker jag.
Var på väg upp till Hemsedal för fricamping denna helgen för att vintertesta husbilen på riktigt, men -15...-20 är lite väl häftig för ett test med barnen tänker jag.
För mig skulle jag inte säga halva grejen. Jag skulle säga att det ÄR grejen med husbil.
Good call att inte testa med kidsen när prognosen utlovar den kylan. :)

Tillbaka
Topp