Rock 'N' Roll och Hårdrock

Perkal

Ny medlem
Tjenare! Jag har helt klart märkt att det finns ett par riktiga rockare här på freeride! Och inte bara hiphopare etc, men jag har aldrig sätt eller hittat någon rock tråd där vi kan dela med oss av tips, favoriter, bästa livebanden och annat smått och gott och låta diskutionerna flöda! Och jag kände att det vore helt klart kul att höra vad visa av er lyssnar på för rock, vilka band eller om det är bluesinspererat och dylikt! Så om ni har några tips att dela med er utav, eller känner för att diskutera vilket som är det bästa bandet eller vem som är den bästa rockaren, vocalisten eller gitaristen så är det bara att uttrycka sig fritt!(Inom FRs regler dvs) Allt är välkomment så länge det är inom genren Rock, Hårdrock, Metal, Screamo osv!
Nyproducerat eller inte, inbiten rockare eller inte. Det är bara att köra på!

Jag bjuder på två favoriter, en från 70 talet och en nyproducerad!

Led Zeppelin - Since I've Been Loving you
Audioslave - Yesterday To Tomorrow

Kan passa på att säga att både Chris Cornell och Robert Plant är två av mina favorit vocalister!

ROCK ON!

jeffa sa:

Axl visar Tompa vart skåpet ska stå!

Bra tråd för övrigt!
Dom kompade varandra jävligt bra från 2:35! Aldrig sätt klippet tidigare, fan skulle vilja höra den med bättre ljudkvalitet! Är absolut inget fan av Axl men nu var det bra, dock är hans rörelse mönster så jävla enformigt.
Tom Petty, riktig nedcabbad bil rese musik. Men visa låtar är riktigt bra!

Senast ändrad:
pantera och mustasch 2 svenska band som jag tycker är bra!
men det finns ju hur mkt skönt som hällst. hardcore superstar, danzig, the sounds, the offspring, plan three, metallica, corroded, dropkick murphys, sonic syndicate och ja...i princip hur mkt bra som hällst

Perkal sa:
jeffa sa:
Perkal sa:
Nu sitter man med Pilsner och lyssnar på Eric Clapton. Kan inte livet vara så här varje dag?
Det hade ju kunnat vara en roligare gittarst...
Oj, du måste ha missat Blind Faith och Derek & The Dominons tiderna. Utan tvekan världens bästa musiker, och världens bästa gittarist!
Nä, har hört i princip allt som Clapton gjort. Visst, han är sjukt duktig och har gjort mycket bra men han är i min mening ganska överskattad...

jeffa sa:
Perkal sa:
jeffa sa:
Det hade ju kunnat vara en roligare gittarst...
Oj, du måste ha missat Blind Faith och Derek & The Dominons tiderna. Utan tvekan världens bästa musiker, och världens bästa gittarist!
Nä, har hört i princip allt som Clapton gjort. Visst, han är sjukt duktig och har gjort mycket bra men han är i min mening ganska överskattad...
Jadu, kan säga som så här. Vet man inte vad hans texter handlar om då kan det nog vara svårt att uppskatta honom. Men vet man vid vilka tidpunkter i livet han har skrivit och gjort låtarna i och kopplar det till det så blir det riktigt djupt och riktigt menigsfull rock. Sen är han ju helt klart inte överskattad när det kommer till gitaren, finns en anledning till att han och Jimi var så pass tajta som dom var. Läs självbiografier etc så kommer du helt klart ändra uppfattningen om Clapton helt och hållet, och jag kan lova dig att du kommer garva åt guns n roses efter det.
Passar på att säga att jag är helt fanatisk när det kommer till lyrisk rock. Har texten ingen mening utna är skriven för att tjäna pengar eller för att musiken inte kommer dirket ur hjärtat har jag väldigt svårt att uppskatta det.
Det är därför jag hyser sån respekt för Clapton som tom försökte att inte bli känd och hoppade av band när dom fick skivkonrakt etc, men när han insåg att det var pga av han så blev det som det blev, och det är jag glad för.

Senast ändrad:
Perkal sa:
jeffa sa:
Perkal sa:
Jadu, kan säga som så här. Vet man inte vad hans texter handlar om då kan det nog vara svårt att uppskatta honom. Men vet man vid vilka tidpunkter i livet han har skrivit och gjort låtarna i och kopplar det till det så blir det riktigt djupt och riktigt menigsfull rock. Sen är han ju helt klart inte överskattad när det kommer till gitaren, finns en anledning till att han och Jimi var så pass tajta som dom var. Läs självbiografier etc så kommer du helt klart ändra uppfattningen om Clapton helt och hållet, och jag kan lova dig att du kommer garva åt guns n roses efter det.
Läste hans senaste biografi för några månader sedan. Har läst ett antal böcker om honom innan också som varit mycket intressanta. Jag har jobbat på hans skivbolag, varit med och lanserat flera av hans plattor, sett honom live typ 20 gånger och även träffat honom vid ett flertal tillfällen. Riktigt trevlig prick faktiskt.

Jag tror du missförstår mig lite Perkal. Jag menar inte att han på något sätt är dålig eller skriver dåliga texter. Smaken är ju som baken och det är skitbra att du gillar honom och han ÄR superduktig och har gjort otroligt mycket bra musik och spelat med en massa bra band o.s.v.

MEN, som gittarist är han överskattad. Man får ofta höra hur jävla bra han är och att han är bäst i världen och bla bla bla. Oftast av människor som aldrig hållt i en gitarr. Hans relation med Jimi är dessutom totalt ointressant speciellt med tanke på hur knäckt han var när Jimi slog igenom. Clapton har själv sagt att han övervägde att sluta helt med gitarrspelandet första gången han hörde Jimi eftersom han visste att han aldrig skulle kunna spela som honom.

Fortsätt mer än gärna att lyssna på honom Perkal! All respekt för det men du måste väl kunna se att han är överskattad hur bra du än tycker att han är?

Keep on rockin!

jeffa sa:
Perkal sa:
jeffa sa:
Läste hans senaste biografi för några månader sedan. Har läst ett antal böcker om honom innan också som varit mycket intressanta. Jag har jobbat på hans skivbolag, varit med och lanserat flera av hans plattor, sett honom live typ 20 gånger och även träffat honom vid ett flertal tillfällen. Riktigt trevlig prick faktiskt.

Jag tror du missförstår mig lite Perkal. Jag menar inte att han på något sätt är dålig eller skriver dåliga texter. Smaken är ju som baken och det är skitbra att du gillar honom och han ÄR superduktig och har gjort otroligt mycket bra musik och spelat med en massa bra band o.s.v.

MEN, som gittarist är han överskattad. Man får ofta höra hur jävla bra han är och att han är bäst i världen och bla bla bla. Oftast av människor som aldrig hållt i en gitarr. Hans relation med Jimi är dessutom totalt ointressant speciellt med tanke på hur knäckt han var när Jimi slog igenom. Clapton har själv sagt att han övervägde att sluta helt med gitarrspelandet första gången han hörde Jimi eftersom han visste att han aldrig skulle kunna spela som honom.

Fortsätt mer än gärna att lyssna på honom Perkal! All respekt för det men du måste väl kunna se att han är överskattad hur bra du än tycker att han är?

Keep on rockin!
Klart det finns folk som är helt klart mycket mer avancerade på gitaren än vad han är, finns säkerligen folk som kan spela bättre bokom ryggen än vad han gör. Men det han gör med gitaren är magi, precis som hendrix, Ted nugent etc. Så som du säger det är ju helt klart en smaksak. Tex det Flerkz länkade innan, dom skulle nog klara av att spela arslet av dom. Men jag kommer aldrig någonsin kunna uppskatta det som jag gör med deras musik.

Senast ändrad:
Perkal:

Har du lyssnat på "the legends"?

Var ett band Clapton hade i början av 90-talet som bara gjorde typ 2 spelningar. Har inte kunnat hitta något med dem men om jag kommer ihåg rätt så var det med Nathan East, David Sandborn, Steve Gadd och nån mer.

Har för mig att dem spelade på någon gala eller liknande men kommer som sagt inte ihåg när eller var bara att det var sjukt bra. Kan du hitta det så länka gärna!

jeffa sa:
Perkal:

Har du lyssnat på "the legends"?

Var ett band Clapton hade i början av 90-talet som bara gjorde typ 2 spelningar. Har inte kunnat hitta något med dem men om jag kommer ihåg rätt så var det med Nathan East, David Sandborn, Steve Gadd och nån mer.

Har för mig att dem spelade på någon gala eller liknande men kommer som sagt inte ihåg när eller var bara att det var sjukt bra. Kan du hitta det så länka gärna!
Vet att Gadd kommer vara med på Autumn leaves, har biljetterna till Royal Albert Hall den 17maj, så är lite extra hype på clapton nu!:)

Kolla denna:

Ser f.ö ut som en ung Gadd bakom trummorna. Här är ett exempel på varför jag tycker Clapton är överskattad. Beck lirar faktiskt betydligt bättre här. Bättre ton, bättre teknik med mera ändå så är det alltid Clapton folk tjatar om när det kommer till "supergittarister".

Sen kan man ju tjata i evigheter om vem som är "bäst" o.s.v vilket är ganska ovissentligt, försöker bara förklara mitt sätt att se på saken och som sagt, smaken är som baken vilket jag tycker är jävligt bra...

Jag är övertygad om att du kommer få en grym kväll på R.A.H. Såg Creams concert där för några års sedan vilket var minst sagt magiskt...

jeffa sa:
Kolla denna:

Ser f.ö ut som en ung Gadd bakom trummorna. Här är ett exempel på varför jag tycker Clapton är överskattad. Beck lirar faktiskt betydligt bättre här. Bättre ton, bättre teknik med mera ändå så är det alltid Clapton folk tjatar om när det kommer till "supergittarister".

Sen kan man ju tjata i evigheter om vem som är "bäst" o.s.v vilket är ganska ovissentligt, försöker bara förklara mitt sätt att se på saken och som sagt, smaken är som baken vilket jag tycker är jävligt bra...

Jag är övertygad om att du kommer få en grym kväll på R.A.H. Såg Creams concert där för några års sedan vilket var minst sagt magiskt...
Ja, solot var ju sjukt, man ser ju tom hur eric clapton bara ler av att se honom lira.

Ja fyfan ser fram emot det som fan. Inte de bästa platserna men bra är dom allt! Känns som en milstolpe i livet att få se han live. Haha

Esundberg sa:
dehär är ju en skidhemsida!
Och det här är OT-delen av skidforumet så, everything goes.

Jag håller med om att clapton är en av de bästa gitarristerna jag hört/sett. Hans känsla är ju nästan oslagbar, sen lyssnar jag på i princip allt och kan uppskatta clapton lika mkt som bländande solon från john petrucci.

På tal om känsla, lyssna på solot i Comfortably numd med pink floyd, oslagbart!

Om man gillar Beck, Clapton & Page så är ju Yardbirds att rekommendera. Ett av världens bästa band enligt min mening. Enligt mig delar nog Clapton, Page och Hendrix förstaplatsen vad gäller sköna gitarrister. Page är magisk, och Plants sångröst är förmodligen den bästa. Men man ska aldrig glömma Stones, dom håller jag nog närmast hjärtat ändå. Och Zeppelin såklart. Kan hålla på i evigheter: The Kinks, The Stooges, Cream, Black Sabbath, The Who, Dire Straits, The Clash, Ramones....
Men det finns så sjukt mycket, i princip all rock från 60 och 70 talet är bra, och en del från 80 talet, men dagens metal har jag jäkligt svårt för.

(för jävla bra låt!)

(galet bra)

(klassiker)

(tungt riff)

(en av världens bästa låtar enligt mig)

(hårdaste (coolaste) bandet nånsin)

@Jeffa

Är det den som även går under namnet Keep me in your heart? Har hur som helst missat den, spenderade en dag att försöka hitta den på illegala vägar, så om du vet vart den finns kan du gärna få skicka ett PM:).
Kan förstå att den är en riktigt tårdrypare eftersom den är inspelad under tiden han gjorde The Wind, så vill gärna se den!

@Simonthyrberg

Riktigt bra förutom The Clash och Ramones, visst gillar jag några av deras låtar, men tycker verkligen inte att dom är världens bästa band! Och har inte alla 3 av dem spelat med The Yardbirds? Alla var väl lite till och från med dom?

Perkal sa:
@Simonthyrberg

Riktigt bra förutom The Clash och Ramones, visst gillar jag några av deras låtar, men tycker verkligen inte att dom är världens bästa band! Och har inte alla 3 av dem spelat med The Yardbirds? Alla var väl lite till och från med dom?
Några av världens bästa band på så sätt att dom har betytt så pass mycket för musiken (punken framförallt), kanske inte bäst rent musikaliskt (skickligast gitarrister o.s.v).. Ska dock sägas att Joe Strummer i Clash är sjukt musikalisk om man ser på vad han åstadkommit och att han lyckades blanda in så pass många musikstilar i punken. OCH en grym låtskrivare! Jo alla tre spelade i Yardbirds.

Senast ändrad:
Rockers tar alltid sig själv på så jävla stort allvar! Sen är dom oftast astråkiga att dricka bärs med också just på grund av att så fort någon nämner valfritt hårdrocksband så sitter dom och lägger ut historia om bandet i 5 timmar

somebody sa:
Rockers tar alltid sig själv på så jävla stort allvar! Sen är dom oftast astråkiga att dricka bärs med också just på grund av att så fort någon nämner valfritt hårdrocksband så sitter dom och lägger ut historia om bandet i 5 timmar
Jadu, borde ju inte sjunka till din nivå men gör ett undantag, för det första så är det ett forum. Då ska det diskuteras etc. Och om det inte passar dig att diskutera rock på ett forum så behöver du ju heller inte sprida din jävligt negativa och tråkiga energi här. Skulle ogärna ta en öl med någon som inte tänker innan han/hon skriver och har en sådan negativ inställning och drar alla över en kam.

MVH:)

Perkal sa:
Jadu, borde ju inte sjunka till din nivå men gör ett undantag, för det första så är det ett forum. Då ska det diskuteras etc. Och om det inte passar dig att diskutera rock på ett forum så behöver du ju heller inte sprida din jävligt negativa och tråkiga energi här. Skulle ogärna ta en öl med någon som inte tänker innan han/hon skriver och har en sådan negativ inställning och drar alla över en kam.

Det där bekräftar ju bara lite av vad jag sa. Jag lyssnar på hårdrock det är det enda rätta och buhu om någon trampar mig på tårna! Fast helt ärligt så var jag inte alls speciellt seriös och tänkte inte att någon skulle ta det speciellt personligt. Rock är gött bara man slipper dom värsta som verkar tro att rock är det enda här i världen och all annan musik är sämst och meningslös. Så ta det inte personligt och hetsa inte upp dig.

somebody sa:
Perkal sa:

Det där bekräftar ju bara lite av vad jag sa. Jag lyssnar på hårdrock det är det enda rätta och buhu om någon trampar mig på tårna! Fast helt ärligt så var jag inte alls speciellt seriös och tänkte inte att någon skulle ta det speciellt personligt. Rock är gött bara man slipper dom värsta som verkar tro att rock är det enda här i världen och all annan musik är sämst och meningslös. Så ta det inte personligt och hetsa inte upp dig.
DoubleFacePalm.jpg

somebody sa:
Perkal sa:

Det är väl ingen som har sagt att all annan musik är sämst och meningslös, eller?

somebody sa:
Jo, men det är ÄR en tråd för oss som gillar att prata hårdrockshistoria i fem timmar.
Medans vi gör det kan väl kolla in den här sidan ;)

FLerkz-AG: Hoppas du skämtar...

Kul initiativ Perkal!
Jag hänger på och slänger upp några personliga favoriter på måfå...

Judas Priest är ju klassiskt:

Gillar den här musikvideon från manowar. Tuffa grabbar det där :P

Ni som gillar Rammstein (och norrland) borde ta en titt på det här:

Jag hoppas alla har sett denna, men för säkerhets skull lägger jag upp den:

Tillbaka
Topp