Rock 'N' Roll och Hårdrock

@Noljas

Raubtier videon, tror två av killarna kör på samma gym som mig. Av biffarna som jagar dvs:P.
Och jävlar du, vilken trummis, haha riktig sving på den snubben!

Bjuder på en av mina favorit videos som jag är helt kär i ATM.

Får sånna jävla rysningar av hans scennärvaro alltså.

Senast ändrad:
simonthyrberg: sjukt kul video det där, ganska intressant också...

Flerkz-AG: Jag lyssnar en hel del på ganska tung musik, men när det är omöjligt att urskilja vad någon sjunger eller urskilja någon form av melodi eller rytm kan jag inte uppskatta det längre, som t.ex. i deathcore/grindcore. Förefaller som om de enda beundrare till dessa genrer är killar i åldersgruppen 14-20 år med identitetsproblem... :P

Amon Amarth köper jag däremot:
Maskulina grabbar det där... :lol:

en hel jävla tråd om hårdrock/rock och ingen har nämt gudarna Mötley Crue..
Dom får mitt hjärta att rusa i alla lägen.. blir inte mkt bättre!

analkrut sa:
en hel jävla tråd om hårdrock/rock och ingen har nämt gudarna Mötley Crue..
Dom får mitt hjärta att rusa i alla lägen.. blir inte mkt bättre!
Jag tar för givet att Mötley finns i allas hjärtan!

Vad tycker ni om nya Hardcore Superstar - Moonshine ?

Nojlas sa:
Förefaller som om de enda beundrare till dessa genrer är killar i åldersgruppen 14-20 år med identitetsproblem... :P
Hahaha, ja, de flesta tror ju att det är så. Jag lyssnar på det på grund av de feta taktartsbytena, breakdowns, och br00taliteten i sig. Jag är själv gitarrist och bli så sjukt mycket mer impad av en tight rythm än folk som shreddar snabbt/spelar fjolliga solon. Polyrytmik är bland det najsigaste som finns! De suicidala texterna är jag dock ingen stort fan av! :lol:

MASTERPIECE

simonthyrberg sa:
Perkal sa:
@Simonthyrberg

Riktigt bra förutom The Clash och Ramones, visst gillar jag några av deras låtar, men tycker verkligen inte att dom är världens bästa band! Och har inte alla 3 av dem spelat med The Yardbirds? Alla var väl lite till och från med dom?
Några av världens bästa band på så sätt att dom har betytt så pass mycket för musiken (punken framförallt), kanske inte bäst rent musikaliskt (skickligast gitarrister o.s.v).. Ska dock sägas att Joe Strummer i Clash är sjukt musikalisk om man ser på vad han åstadkommit och att han lyckades blanda in så pass många musikstilar i punken. OCH en grym låtskrivare! Jo alla tre spelade i Yardbirds.
Joe var kung!:)
The clash - "The Only Band That Matters"

London calling är ju världens bästa skiva! så är det bara ;)

Senast ändrad:
Flerkz-AG sa:
Hahaha, ja, de flesta tror ju att det är så. Jag lyssnar på det på grund av de feta taktartsbytena, breakdowns, och br00taliteten i sig. Jag är själv gitarrist och bli så sjukt mycket mer impad av en tight rythm än folk som shreddar snabbt/spelar fjolliga solon. Polyrytmik är bland det najsigaste som finns! De suicidala texterna är jag dock ingen stort fan av! :lol:
Indeed! Är rätt mkt tyngre metal som är tekniska faschinerande för en gitarrist. (Började själv lira gura för 2 år sedan, skaffade elgitarr för några veckor sedan och tjaa... avverkat 3 set strängar på nån månad och har ingen känsel i fingertopparna :P )

På tal om gitarrister, de här grabbarna är helt insane:

Härlig tråd, mycke bra musik här!

Här kommer några egna bidrag som jag gärna lyssnar på när jag åker (snabbt ska det gå)!

Någon som har tips på liknande band?
Förövrigt tror jag att sångaren kan vara Jockibois (kungarna av tylösand) pappa!

Ett bland som blandar och ger lite är ju Queen of the stone age. I sin bästa stunder är dem bara hur bra som helst, medans dem ibland.. inte är så bra.
Det här liveklippet gör ju dock så att pälsen reser sig.... Epic!

Sen verkar alla ha glömt bort dem riktiga kungarna. Så jevvvla skoj!

Senast ändrad:
QOTSA med Dave Grohl på trummorna är typ pure eargasm, kan fan inte få nog av det någonsin! Att se dem live är nog så nära en religiös upplevelse man kan komma haha

STORPOTATEN sa:
Rokk On!

Sicket gung!

Ja jevvlar.
Första lät lite som Andreas Johnsson, fast en bättre variant, ska nog lyssna igenom det där lite:)

Edit: Tyckte jag kände igen rösten! Dom har ju tydligen gjort themesonget för Entourage:D

Senast ändrad:
Perkal sa:
Nu är det dags att införskaffa sig en elgitarr!:) Är helt sjukt taggad på att börja lira, kommer ju gå åt helvete i början men ska bli riktigt kul att börja nöta något!

Någon som har erfarenhet av dessa produkter?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=25351&artno=218940
Tänkte om man ska ha det istället för förstärkare då jag bara tänkt sitta hemma och fingra på den;)
Vad är det du undrar?

Om du ska köpa en elgura rekomenderar jag att köpa en av hyffsad kvalitet redan i början. Jag skulle kolla på begagnatmarknaden eftersom du får betydligt mer för pengarna.

Först bör du bestämma vilken typ av modell du är sugen på. Jag skulle rekomendera någon strata eller stratakopia (den klassiska claptonmodellen) eftersom den är betydligt lättare att lära sig på än t.e.x en les paul. Om du tycker att en äkta Fender är för dyr finns det bra squier strator (ägs av fender) eller mexico fenders för ganska bra priser. Provspela ett gäng gittarer i butiken för att hitta något som känns bra och kolla runt. Försök hitta en hals som känns rätt och är rak. En tumregel är att 100% av de som annonserar sina gittarer begär överpriser så gör din hemläxa.

Stärkare kan du vänta med tills du vill lira i band. Multieffekten du länkade till funkar bra till övande men ljuden håller oftast inte måtten om du vill lira live men det är ett senare problem.

Sedan finns det tusen andra saker att tänka på. Stränghöjd, kvalitet på mickar, bandstavarnas tjocklek med mera. Köp inget innan du känner dig säker och provspela så mycket du kan.

Lycka till och kör hårt!

Jeffa

jeffa sa:
Perkal sa:
Nu är det dags att införskaffa sig en elgitarr!:) Är helt sjukt taggad på att börja lira, kommer ju gå åt helvete i början men ska bli riktigt kul att börja nöta något!

Någon som har erfarenhet av dessa produkter?
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=25351&artno=218940
Tänkte om man ska ha det istället för förstärkare då jag bara tänkt sitta hemma och fingra på den;)
Vad är det du undrar?

Om du ska köpa en elgura rekomenderar jag att köpa en av hyffsad kvalitet redan i början. Jag skulle kolla på begagnatmarknaden eftersom du får betydligt mer för pengarna.

Först bör du bestämma vilken typ av modell du är sugen på. Jag skulle rekomendera någon strata eller stratakopia (den klassiska claptonmodellen) eftersom den är betydligt lättare att lära sig på än t.e.x en les paul. Om du tycker att en äkta Fender är för dyr finns det bra squier strator (ägs av fender) eller mexico fenders för ganska bra priser. Provspela ett gäng gittarer i butiken för att hitta något som känns bra och kolla runt. Försök hitta en hals som känns rätt och är rak. En tumregel är att 100% av de som annonserar sina gittarer begär överpriser så gör din hemläxa.

Stärkare kan du vänta med tills du vill lira i band. Multieffekten du länkade till funkar bra till övande men ljuden håller oftast inte måtten om du vill lira live men det är ett senare problem.

Sedan finns det tusen andra saker att tänka på. Stränghöjd, kvalitet på mickar, bandstavarnas tjocklek med mera. Köp inget innan du känner dig säker och provspela så mycket du kan.

Lycka till och kör hårt!

Jeffa
Ah, jo en \"kompis\" tyckte att jag skulle kolla på begangnade squiers! Men jag hatar att köpa beg, fråga mig inte varför är bara helt emot det om det inte skulle gälla en klassik muskelbil;)!
Har kollat lite på Epiphone Les Paul 100 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=936772&artno=105007 , och jag ska inte neka till att jag tycker den är sjukt snygg om det inte vore för det enormt fula plektrum skyddet!;)
Förövrigt såg jag annonser på blocket där dom ville ha 3000:- för den beg när den kostar 2100:- ny....:P

Vill du hellre ha en lp modell ska du ju köra på det. Plektrumskyddet kan du skruva bort.

Det du bör ha i åtanke är att om halsen är limmad (vilket den är på många les paulmodeller) kan du inte byta den skälv vilket kan vara surt om halsen blir sned någon gång. Stallet på en les paul är dessutom lite annorlunda och ligger betydligt högre upp än på en strata vilket kan vara lite obekvämt om man inte är van.

Jag har både les pauler och strator och det är grymt bra gittarer men helt olika, just därför bör du i alla fall testa båda modellerna innan du bestämmer dig.

Men som sagt, vill du hellre ha en les paul så ska du självklart köra på det... Dtt viktigaste är att du köper en gittar som du gillar. Dock skulle jag kolla mer på standard modellerna än just 100 modellerna eftersom det snikas lite väl mycket när dom bygger dem men som sagt, det är DU som ska spela på den.

Låter riktigt bra, så Line6an funkar bra som förstärkare då jag bara har tänkt sitta hemma? Har ett ganska fet högtalar system som gärna drar nytta av;)! Jo då ska jag glida förbi musikbörsen och fingra lite på den och en strator så fort som möjligt. Kan ju inte ta ett ackord förtillfället, men det ska jag nog kunna ändra på!
Tänkte själv lära mig med "Guitar Hero?" och liknande program, tror du man kan lyckas med det? Är en envis jävel!

Att koppla multieffekten till stereon ger ganska kasst ljud men ska du öva så funkar det säkert.

Det finns mängder med bra lektioner online. Du behöver absolut inte köpa något program eller bok i början. Googla så kommer du hitta massor med saker. Annars är ju privatlektioner helt klart att föredra.Det bästa och snabbaste sättet att lära sig spela på är att spela med andra. Har du någon polare som du kan starta ett band med så rekomenderar jag det.

jeffa sa:
Att koppla multieffekten till stereon ger ganska kasst ljud men ska du öva så funkar det säkert.

Det finns mängder med bra lektioner online. Du behöver absolut inte köpa något program eller bok i början. Googla så kommer du hitta massor med saker. Annars är ju privatlektioner helt klart att föredra.Det bästa och snabbaste sättet att lära sig spela på är att spela med andra. Har du någon polare som du kan starta ett band med så rekomenderar jag det.
Jag vet inte om det förändrar saken, det är alltså ett biosystem till datorn 7.1 vet inte riktigt effekten på dom just nu men ska kolla upp det, om det förändrar saken dvs:)

Fast om du bara ska öva så funkar det ju lika bra med hörlurar.

Dessutom är sådana multieffekter inte riktigt byggda att köra genom stereon eller datorn. Men skit i det. Ljudkvaliteten är det sista problemet du behöver tänka på just nu. Fokusera på att hitta rätt gittar först.

Perkal sa:
Ah, jo en \"kompis\" tyckte att jag skulle kolla på begangnade squiers! Men jag hatar att köpa beg, fråga mig inte varför är bara helt emot det om det inte skulle gälla en klassik muskelbil;)!
Har kollat lite på Epiphone Les Paul 100 http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=936772&artno=105007 , och jag ska inte neka till att jag tycker den är sjukt snygg om det inte vore för det enormt fula plektrum skyddet!;)
Förövrigt såg jag annonser på blocket där dom ville ha 3000:- för den beg när den kostar 2100:- ny....:P
Skaffade nyss en epifån själv, en les paul ultra II ME.
Känner mig grymt nöjd med den, kommer nog byta ut mickarna mot ett par duncans i framtiden.
(Skaffar nog en gibson den dagen jag har en hög med pengar jag inte vet vad jag ska göra av - väntar bara på det tillfället...) :P

Jeffa, du verkar ha koll på guror:
Jag skaffade en Marshall MG30FX till min les paul - känner mig så här 2 månader efter köpet fett nöjd - både guran och förstärkaren känns grymt mångsidiga - men tycker inte jag får ur den där riktigt rå-tunga fete-distade ljudet...
What to do?
-Köpa till effekter?
-Byta mickar?
-Elda upp stärkaren och köpa en ny?

Nojlas sa:
Perkal sa:
Skaffade nyss en epifån själv, en les paul ultra II ME.
Känner mig grymt nöjd med den, kommer nog byta ut mickarna mot ett par duncans i framtiden.
(Skaffar nog en gibson den dagen jag har en hög med pengar jag inte vet vad jag ska göra av - väntar bara på det tillfället...) :P

Jeffa, du verkar ha koll på guror:
Jag skaffade en Marshall MG30FX till min les paul - känner mig så här 2 månader efter köpet fett nöjd - både guran och förstärkaren känns grymt mångsidiga - men tycker inte jag får ur den där riktigt rå-tunga fete-distade ljudet...
What to do?
-Köpa till effekter?
-Byta mickar?
-Elda upp stärkaren och köpa en ny?
Jag har inte koll på just den stärkaren men antar att det är en transistorstärkare som dessvärre aldrig ger samma feta ljud som en rörstärkare. Du kan säkert pimpa ljudet med diverse pedaler men det blir inte riktigt samma sak.

Personligen tyker jag att det är lite overkill att sätta på S-D mickar på en Epiphone. Tror skillnaden skulle vara marginell om du kör den genom en så liten stärkare. Om du känner att du vill fortsätta lira skulle jag vänta ett tag och investera i en fetare stärkare i framtiden. Rörstärkare är alltid att föredra om man mäter ljudkvalitet.

Om du absolut vill ha lite mer möjlighet att påverka ljudet så kanske någon sorts multieffekt är att föredra. Vissa låter riktigt bra genom hörlurar och räcker gott och väl till att öva med.

Ett annat tips om du vill gräva lite djupare är att införskaffa typ logic eller protools till datorn. Det finns en hel uppsjö med förstärkarsimulatorer och effekter som låter skitbra. Dessutom kan du börja göra låtar och spela in digsjälv med "proffisionellt" ljud. Dock bör man vara väldigt intresserad eftersom det tenderar till att dra iväg i tid och pengar.

Slutsats:

Vänta med att lägga ner mer pengar på utrustning (bortsett från en eventuell multieffekt för någon femhundring) tills du verkligen känner att du vill satsa. Du kommer säkert vilja köpa en värre gitarr efter ett tag och lägg hellre krutet på den. Annars tror jag det blir svårt att "återfå investeringen" om du fattar vad jag menar.

Är det Jeffa, Noljas och Perkal som jammar ihop om 3 år eller?:D Haha;)
Jeffa, ska du på Beck i solnahallen den 6 november kanske? Är lite inne på att köpa tickets till det:)

Tillbaka
Topp