Rocker eller Camber i friåkbräda?

Flowjoe

Medlem
Jag är en typisk friåkare på bräda. Kommer från surfingen. Kör med skär så bra det går, i puder om det går, gärna uppkört puder och hoppar inte mycket pga knäskada (säger jag). Har så styva skor det går Burton Driver X.

Nu kör jag på en Burton Triumph med camber. Upplever den som lättkörd, snabbsvängd och ändå stabil.

Men i Puder var min gamla mjuka Ride 166 cm fortfarande oslagbar. Nu hade jag tänkt skaffa en semi rockerbräda typ Burton Barracuda för att kanske få den lite mjukare känslan.

Frågan är om om brädor med Rocker blir sämre i pist i rent skärande svängar. Jag ser att Burton återintroducerat en camber friåkbräda, Family Tree Juice Wagon Snowboard. Är trenden på väg tillbaka?

Om en bräda är tillräckligt lång, med tillräcklig camber, behövs en rocker för flyt i puder och för att kunna stå mitt på brädan?

Det som ger en bräda flyt är taper, dvs smalare tail än nos. Sådana brädor brukar i regel ha en längre nos en tail men inte nödvändigtvis setback (dvs du står bakom center av sidecuten). En rocker eller hybrid rocker bräda kommer naturligt ha bättre flyt än exakt samma bräda i camber utförande.

Angående pisten...så är det en diskussion utan helt bra svar förmodligen. Det är enorm skillnad mellan olika rockebrädor, vissa har ett fint skär andra inte.

Angående trender så verkar det som (säger jag utan branschinsyn) att man efter några års experimenterande upptäckt att det finns en marknad för rena camberbrädor och att vissa åkare och förhållanden gör sig bättre på camber än rocker. Jag är personligen ingen stor anhängare av rena rockerbrädor förutom för viss typ av åkning. Hybrider däremot gillar jag skarpt och ser ingen anledning ha en ren camberbräda jämfört med en bra konstruerad hybrid.

Om du är gammal surfare så förordar jag ett experiment, ta bort higbacksen från bindningarna en dag och se hur du gillar det.

Köpte till slut en rocker-camber-rocker bräda. En Nidecker Megalight 163XL efter att ha läst lite på www.goodride.com och nätet. Camrock är erkänt bra och Nidecker gör kanske bäst freeride brädor av alla :P. Nidecker gör ju även Jones brädor.
Har kört den på hårt underlag (frusen slush) och slush. Den slår min Burton triumph på allt. Klart bättre kantgrepp och så skön från kant till kant. Inget fladder när det går fortare. Var ju egentligen inställd på en Barracuda men ångrar inte detta köp.

Brädan är då en freeride bräda med inriktning powder. Den är mjukare än min Burton och med den nosen, rocker och taper kommer den vara grovt överlägsen i puder, och samtidigt bättre i pist. bästa köp hittills.

@Xavier. Tack för svaret. Har inte testat ta bort highbacksen men såg att Flow har ett par bindningar utan highback till 2014.

Gött du blev nöjd med brädan. Du har även Switchbackbindings som du kan ta bort highbacken på och trycka dit någon form av spacer så du slipper justera strapsen.

Ska du köra utan highbacks och köpa bindningar för det så rekommenderar jag switchback.

Haft mina nu hela vintern och åkt 120+ dagar på just switchback. Har både vanliga samt ett par haldors pro , har kört nobacks på min parkbräda nu i 2 månader och gillar det skarpt! Enda gången man ångrar att man kör utan är när det går fort och är slagigt men då går det snabbt att klicka tillbaka highbacksen :)

Tillbaka
Topp