Jag hade en kund (kan mycket väl vara någon medlem här på Freeride!) som kollade på 108 och 115, till en början i 182- och 178-längderna. Han vägde 70-75kg, var 174cm lång och gillade att åka fort. Det tog inte lång stund innan jag hade "övertalat" honom att glömma de korta längderna... Båda modellerna mäter nämligen kort med ?2cm.
Tänk dig därför att 108'an är 180cm istället. Det är både kortare än SFB och den har mer rocker... 190-längden är alltså en väldigt rockad 188cm-skida. För kunden som jag hjälpte sattes de korta längderna snabbt åt sidan och det blev mer fokus på om det skulle vara 108 eller 115 (precis som denna tråden till en början). Du som väger som jag runt 80 pannor kommer spotta och fräsa varje gång du skall börja åka nedåt med ett par 182'or. Du kommer inte ha någon skida alls framför foten. Skitkul för att köra slaskpark på vårkanten, slänga lite butters osv, men hopplös för åkning.
Kollar du på kortare skida för att få ner i vikten, kolla på ett annat märke med mer turorienterade modeller.