Rockerskidor, säsongen 10/11

Daddel

Ny medlem
Hejsan Hejsan!

Nu när hösten har kommit till landet börjar det dra ihop sig för att köpa nya skidor till säsongen!

Är 195 lång och har en tyngd på 90kg. Det jag vill använda skidan till är puder, kommer nog bli större andel skogsåkning men inte säker än. Vill därför ha en rocker skida som är lättsvängd och som flyter bra.

Undrar lite över ifall det är någon här som har kört på Rossignol S7 eller Armada ARG och som skulle kunna hjälpa mig lite på traven?

Kör i dagsläget på ett par Atomic Pimp 183 ifall någon undrar. :|

EDIT: Efter lite hjälp är inte längre JJ & Gotama lika intressant.

Armada ARG
4FRNT EHP
Rossignol S7
Hell Bent ligger fortfarande kvar då jag har fastnat för denna lite

Är det någon som kör/har kört på dessa skidor och som skulle kunna slänga in några väl valda ord?

//Daddel

Senast ändrad:
JJ är alldeles för korta för din vikt och längd! Du behöver en bra mycket längre och hårdare skida

Misstänkte det starkt men ville inte ge upp hoppet!

Hur skulle det vara med Hell bent 189, någon som har kört den och kan svara på det?

Det är bara Hellbenten som skulle funka för dig i mitt tycke. Jag tycker iofs du borde kolla efter en något längre skida än det också. Du är ganska stor. Tror inte vikten är några större problem för JJen då jag vägde 87kg i vintras och den bar upp mig. Men jag är 180 lång och tycker nästan att JJen är lite för kort för mig.

Men du kan utesluta JJen och Gotama ivartfall. Ingen av dom är någon bättre skida för dig.
4FRNT EHP tror jag skulle kunna vara värda att kika på:).
Finns också många som är tusen gånger bättre på skidor än mig i det här forumet men att JJen utesluts likväl Gotaman är ganska spikat. Men vänta och se så kommer nog någon duktigt kis att hjälpa dig!
Men tills den personen kommer ska du nog kika på 4FRNT EHP.

Jag har kört på Gotama ett tag nu och är riktigt nöjd med att ha den som en allroundskida. Jag är ganska mycket lättare än dig, men tror att det kan lösa sig om du tar den längsta längden. Jag provade jj föra säsongen och blev väldigt besviken, den är nog ok i bra puder men för allt annat var det bara skräp enligt mig. Riktigt tråkig och stökig när det blir lite hårdare underlag.
Hellbent är väl ingen skida man köper om man bara ska ha ett par, men för bra dagar med mycket snö så är den säkert toppen.

Tack så mycket för svaret!

Var dock lite rädd för att det skulle låta så, tack för tipset på EHP:en har kollat lite på den men aldrig provat den själv och känner ingen som har kört på den. Rädd för att den inte är lika lekfull som det jag längtar efter?

Tack för hjälpen så ska jag fortsätta kolla på EHP:en och se om det kan vara något som kan passa mig! :D

Daddel sa:

Var dock lite rädd för att det skulle låta så, tack för tipset på EHP:en har kollat lite på den men aldrig provat den själv och känner ingen som har kört på den. Rädd för att den inte är lika lekfull som det jag längtar efter?

Tack för hjälpen så ska jag fortsätta kolla på EHP:en och se om det kan vara något som kan passa mig! :D
Om det är en lekfull skida du är ute efter så är EHP inte rätt val

Daddel sa:

nu är ja inte riktigt så stor som dig men är 187cm o 85kg och har kört på ehp 193 som charge skida i ca tre år och kommer i år att åka på ett par moment bibby 190 och tror skarpt att det är det både du o ja söker. En lekfull skida som ända tål en del fart.

PNyberg sa:
Daddel sa:

nu är ja inte riktigt så stor som dig men är 187cm o 85kg och har kört på ehp 193 som charge skida i ca tre år och kommer i år att åka på ett par moment bibby 190 och tror skarpt att det är det både du o ja söker. En lekfull skida som ända tål en del fart.
Hmm, låter intressant men vet dock inte om moment bibby verkar vara något för mig direkt.

Du som verkar ha bra koll PNyberg, vad skulle du säga om Ross SS7 190? Något att hänga i granen?

Senast ändrad:
Daddel sa:
PNyberg sa:
Daddel sa:

Hmm, låter intressant men vet dock inte om moment bibby verkar vara något för mig direkt.

Du som verkar ha bra koll PNyberg, vad skulle du säga om Ross SS7 190? Något att hänga i granen?
Precis som Utter säger så är mer SS7 195 mer ngt för dig. Men för all del. Kom till gbg till freeradicals premiären så kan du få klämma på Moment Bibby 190 och säkert SS7 195 för den delen :)

Daddel sa:
Rädd för att den inte är lika lekfull som det jag längtar efter?

Kan bara instämma med övriga och rekommendera EHP 193! Utan att låta alltför uppblåst vill jag inflika att EHP kan vara lekfull med rätt teknik, kanske inte uppmanar till att göra tre:or på varenda litet gupp, men för att slajda runt uppe på snökanter, pillows och liknande är den grym. Earlyrisen gör den väldigt snabbt på att svara i lite puder, gör att ha typ 40m radie. Men visst, skidan är helt klart mer åt charger hållet på skalan...
Är inte lika stor som dig med mina 83 kg på 184 cm men, men kan säga att jag sålde mina ARG illa kvickt pga att de från början ganska korta 185 centimeterna verkligen blir försvinnande korta med den massiva rockern.
Jag höll på att falla över styret i varannan sväng så fort det inte var trång skog, men det inte sagt att det är en dålig skida (så skumt att den inte finns i 195, Armada har fel målgrupp...) men jag tror inte en så stor kille som du kommer trivas på den. Skall du sen alls ha en R/R skida måste du ändå ha fler skidor, är verkligen en quiver grej det där med omvänd skärning.

Om det är okej att jag lånar tråden lite så gör jag gärna det, om den inte är relevant så är det bara att ta bort/flytta den :)

Även jag är ute efter ett par rocker skidor då jag saknar en - så klart :)

Jag kommer under kommande säsong lägga ca fem veckor i alperna, först två veckor i över jul nyår och sedan 2-3 veckor under mars månad.
Första två veckorna kör jag med UCPA offpist grupp i val d'isere och mars är ännu inte bestämt annat än att det blir offpist åkning.

Min anatomi säger är för tillfället 193 cm lång och 100-107kg tung, kommer ligga på 100 jämt när jag drar första två veckorna runt nyår.
Det jag har i bagaget i dagsläget är ett par BlackCrows Corvus 196 vilket jag inte kan klaga på alls men ser det som en "okej" "all round" skida mer än ren offpist.

Jag har aldrig testat ett par rockade skidor tidigare (shit!) och jag har aldrig varit speciellt lekfull i min åkning. Men nu känner jag att gärna skulle vilja prova ett par rockade skidor i en mer lekfull tappning hellre än en charger skida som jag ser crowsen som.
Tänker jag fel om jag säger att det räcker med crowsen som off/beside pist charger?

Min "målsättning" är alltså att...
... skaffa rocker skidor för ren offpist
... skaffa lekfull skida som fungerar i skogen hellre än offpist charger
... köpa grisen i säcken då jag sticker på juldagen och kommer inte ha några pudermöjligheter innan.

Än så länge har jag bara sneglat lite Moments Josh Bibby Pro och K2 HellBent och skulle därför vilja ha lite åsikter på vad ni tror om lämpliga skidor för ren alp-offpist och lärkträdsåkning.

Tack på förhand för lånad tråd.

mytsk sa:
Om det är okej att jag lånar tråden lite så gör jag gärna det, om den inte är relevant så är det bara att ta bort/flytta den :)

Även jag är ute efter ett par rocker skidor då jag saknar en - så klart :)

Jag kommer under kommande säsong lägga ca fem veckor i alperna, först två veckor i över jul nyår och sedan 2-3 veckor under mars månad.
Första två veckorna kör jag med UCPA offpist grupp i val d'isere och mars är ännu inte bestämt annat än att det blir offpist åkning.

Min anatomi säger är för tillfället 193 cm lång och 100-107kg tung, kommer ligga på 100 jämt när jag drar första två veckorna runt nyår.
Det jag har i bagaget i dagsläget är ett par BlackCrows Corvus 196 vilket jag inte kan klaga på alls men ser det som en "okej" "all round" skida mer än ren offpist.

Jag har aldrig testat ett par rockade skidor tidigare (shit!) och jag har aldrig varit speciellt lekfull i min åkning. Men nu känner jag att gärna skulle vilja prova ett par rockade skidor i en mer lekfull tappning hellre än en charger skida som jag ser crowsen som.
Tänker jag fel om jag säger att det räcker med crowsen som off/beside pist charger?

Min "målsättning" är alltså att...
... skaffa rocker skidor för ren offpist
... skaffa lekfull skida som fungerar i skogen hellre än offpist charger
... köpa grisen i säcken då jag sticker på juldagen och kommer inte ha några pudermöjligheter innan.

Än så länge har jag bara sneglat lite Moments Josh Bibby Pro och K2 HellBent och skulle därför vilja ha lite åsikter på vad ni tror om lämpliga skidor för ren alp-offpist och lärkträdsåkning.

Tack på förhand för lånad tråd.
Ja du väger ju in på en del mer än vad många av oss tunnisar här på freeride gör och tycker inte att du är helt ute och cyklar när du funderar över lagg. Bibby Pro i 190 kan vara ett alternativ...definitivt! Har inte flexat just årets än men snart så har jag det. 190 varianten ska vara en BM-jibb sticka med styv tail (hela skidan ska ha blivit styvare till i år) och en väldigt lekfull monteringspunkt som ändå har plats för en del fart (-5cm har jag för mig att jag läste på TGR). Försöker komma på andra styva twinnade skidor med rocker och bra flyt i och de jag kommer på på rak arm är Czar 190, CoreUpt Born to drop och nya hellbenten (som tydligen har blivit styvare) och då i 189 varianten. Nu har jag inte kört ngn av skidorna och bara klämt på ett par av de.

Som sagt så är det svårt att hitta en skida som pallar med din tyngd, flyter och är lekfull utan att den blir för vek eller för köttig. Har en kompis i kicking som väger in ca samma som dig men är kortare, racebakgrund och är lekfull i sin åkning. Han kör på Hellbent 189 och verkar trivas...så om den har blivit lite bredare och lite styvare kan det deff vara ett alternativ.

Sj kommer jag som sagt att köra på Bibby 190 i vinter. Dock väger jag in på ca 15kg mindre än dig men kommer att ha mina som varjedagskida för allt vad berget slänger mot mig. Så allt från park till puder och återfrusna kattskallar ska de få smaka på. körde på en betyydligt mjukare skida förra året utan att tycka att den blev för vek när farten tog vid så...detta kan nog bli "the one".
För att få möjlighet att klämma på alla lagg innan du drar så tror jag att ett besök till Skistore är på sin plats. Varför inte tajma in besöket med en skidfilmspremiär eller 2...kan inte gå fel :)

Peas!

Måste bara säga att jag tycker definitivt att du ska testa Hellbent.
Jag är 191cm lång och väger 91 pannor och körde hela förra säsongen på dessa underbara skidor, lättåkta och lekfulla som attan.
Måste även tillägga att jag hade dessa som enda par skidor förutom randoskidorna och dom var nästan roliga i alla fören förutom blåis men när fan är blåis kul?

PNyberg sa:
Som sagt så är det svårt att hitta en skida som pallar med din tyngd, flyter och är lekfull utan att den blir för vek eller för köttig. Har en kompis i kicking som väger in ca samma som dig men är kortare, racebakgrund och är lekfull i sin åkning. Han kör på Hellbent 189 och verkar trivas...så om den har blivit lite bredare och lite styvare kan det deff vara ett alternativ.

Sj kommer jag som sagt att köra på Bibby 190 i vinter. Dock väger jag in på ca 15kg mindre än dig men kommer att ha mina som varjedagskida för allt vad berget slänger mot mig. Så allt från park till puder och återfrusna kattskallar ska de få smaka på. körde på en betyydligt mjukare skida förra året utan att tycka att den blev för vek när farten tog vid så...detta kan nog bli "the one".
För att få möjlighet att klämma på alla lagg innan du drar så tror jag att ett besök till Skistore är på sin plats. Varför inte tajma in besöket med en skidfilmspremiär eller 2...kan inte gå fel :)

Peas!
Mmmm möjligt att Bibby kan komma att bli lite för mjuk :( .. Får helt enkelt försöka ta mig till Skistore för lite klämm på Bibby :) Men det låter ju som sagt och vad jag kunnat läsa mig till att HellBent kan komma att vara en lämpligare skida för mig.

Gutta sa:
Måste bara säga att jag tycker definitivt att du ska testa Hellbent.
Jag är 191cm lång och väger 91 pannor och körde hela förra säsongen på dessa underbara skidor, lättåkta och lekfulla som attan.
Måste även tillägga att jag hade dessa som enda par skidor förutom randoskidorna och dom var nästan roliga i alla fören förutom blåis men när fan är blåis kul?
Roligt att höra att du trivs så pass bra med skidorna :) Ett par HellBent kan mycket troligt bli mina nästa skidor.

Hoppas jag får kan ta mig tid att ta mig ner till götet i slutet av oktober och kanske ska sätta 95kg som målvikt ist för 100 jämt :)

Tack för input ! :D

Jag vet inte om K2 är ocoola här men jag rekommenderar definitivt Darkside som är rejäla skidor som tål både fart och tät skog. Tål att stå på med men vänder på en femöring om du vill. Årets modell är rejält rockad och funkar enligt de som provat inte lika bra i pist längre.

Ekan66 sa:
Jag vet inte om K2 är ocoola här men jag rekommenderar definitivt Darkside som är rejäla skidor som tål både fart och tät skog. Tål att stå på med men vänder på en femöring om du vill. Årets modell är rejält rockad och funkar enligt de som provat inte lika bra i pist längre.
K2 är inte ocoola då vi i de senaste inläggen snackat om Hellbent som tillverkas av K2 :P Men Darkside blir styvare nästa år och känns knappt som en lekfull skida...in ens om man väger 0,1 ton.

För övrigt så om trådskaparen tror att Bibby blir för mjuka så ska du nog klämma lite på Hellbenten innan du köper ngt. Hellbenten är inte mkt styvare än nydlar som EP Pro. De har dock en annan vikt och känsla i sig vilket många verka uppskatta.

Till trådskaparen: Av dessa skidor du har kvar så är det 4 skidor med helt olika egenskaper! Finns ju inget gemensamt mellan dessa för utom att alla har mer eller mindre "rocker".

Till mystk: Helbent är mjukare än Bibby Pro.

Hasse_Lindborg sa:
Tack för informationen.

Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det är det (delvis?) din förtjänst att att vi kan köpa Bibby i Sverige? I så fall har jag en följdfråga :) Vet du om det någon butik i Stockholmstrakten som tagit in dessa? Dealers på Moments hemsida listar inga svenska butiker, tyvärr.

Inte än. Jag skall till sthlm inom en snar framtid och träffa några butiker. Det är tyvärr rätt sent för att sälja in skidor men som sagt jag skall träffa några där och se vad de säger.

Annars så är det kanske bäst att ta sig till Sälen eller Åre för skidtesten och jämföra skidorna på plats?

mytsk sa:
Hasse_Lindborg sa:
Tack för informationen.

Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det är det (delvis?) din förtjänst att att vi kan köpa Bibby i Sverige? I så fall har jag en följdfråga :) Vet du om det någon butik i Stockholmstrakten som tagit in dessa? Dealers på Moments hemsida listar inga svenska butiker, tyvärr.
Nu finner du Moment i Stockholm oxå. Finns på Alpint från och med igår och skidorna kommer förhoppningsvis på fredag dit.

Alla shopar som finns med Moment kommer på deras Dealers lista..

Senast ändrad:
Lånar tråden lite, jag är ute efter en puderskida. Siktat in mig på K2 Hellbent 189 och Armada ARG 185, väger 88 och är 190 lång. kommer ett par ARG flyta för mig? vad väljer jag? Ute efter skog/lek/bcjibb skida

Alltid roligt att prova nya lagg :)

Sitter dock och funderar på hur jag ska mounta bindningarna och vilka bindning jag ska köra på.
I och med att jag inte är en tokjibber (kommer bli endel såklart) så kommer nog bindningarna hamna på -1,5 från linjen (-5 från center) vilket jag förstått är rekommendationer från Moment.

Bindningarna är jag dock inte helt på det klara med ännu dock. Med mina (snart) 0,095 ton så kan det komma att bli endel påfrestning (framföallt vid jibb och jabb) vilket gör att jag funderar på att köra något annat än Jester som jag kört på tidigare skidor. Kan väl tillägga att tidigare skidor/bidningar har det inte varit så mycket jibb med.

Så om någon lite snabbt kan slänga iväg ett par tankar om mount och bindningar så får ni gärna göra det :)

//M

Nordica Radict skulle kanske vara ett alternativ?

Precis beställt ett par med antingen Rossignol FSK 180 XXL eller Marker Jester 16 bindningar, tillsammans med Jah Love pjäxor.

Dom ska tydligen vara väldigt styva charger skidor, dock har vissa recensenter skrivit att de är lättmanövrerade pga high rise rockern.

Finns bara i en längd (185 cm) men har stora mått (157-127-146). Så skulle kanske funka även för dig, jag väger nämligen 87kg och är 183.

Lillhage sa:
Nordica Radict skulle kanske vara ett alternativ?

Precis beställt ett par med antingen Rossignol FSK 180 XXL eller Marker Jester 16 bindningar, tillsammans med Jah Love pjäxor. (Får svar i slutet på veckan vilka bindingar som finns)

Dom ska tydligen vara väldigt styva charger skidor, dock har vissa recensenter skrivit att de är lättmanövrerade pga high rise rockern.

Finns bara i en längd (185 cm) men har stora mått (157-127-146). Så skulle kanske funka även för dig, jag väger nämligen 87kg och är 183.

Snödjup

Tillbaka
Topp