Rome Design vs. Burton Custom X

heed

Ny medlem
Tja!
Ska köpa ny bräda i dagarna... Står mellan fyra brädor;
Rome Anthem 499usd vs. Burton Custom 499usd
Rome Design 550usd vs. Burton Custon X 650usd

De är alla liknande men har svårt att bestämma mig... någon kanske har lite synpunkter och tips.. har kört ca.6-7 år och kör all-mountain.
Tidigare har jag kört en mjukare bräda vilket är skönt, har tänkt skaffa en lite hårdare men är rädd för att den blir för hård och oskön. Bor i USA och butiken intill har 40% på förra årets modeller, tänkte passa på.

Custom och Custom X Är inte sååå lika enligt mig: teståk båda så får du känna skillnaden.

Jag skulle tagit en Custom om du sk ha den som enda bräda.

Har själv haft en Custom X i en säsong samt åker på en Baron ES nu. Båda är för tråkiga och saknar liv i sig men fort går dem :)

Custom !

Okej, har tyvär ingen möjlighet att teståka.... så utveckla gärna hur du upplever skillnaden.

Custom är en betydligt syvare bräda och saknar den där livliga "kicken". Medans en Custom är en custom, dvs bra på allt den gör oavsett. När man är ute och glidåker och inte åker svenska blåis backar så har man betydligt roligare på en custom för den gör mer eller mindre allt själv medans man måste tvinga runt en cstm x.

Både två är bra brädor men jag kan inte motivera prisskilladen. Vikt skillnaden anser jag inte är motiv nog.

Rome har jag bara teståkt några st bla. Anthem och visserligen helt okej bräda men tyvär så gör Burton rätt okej saker.. Annars kan jag tipsa dig om märket Unity som görs i Canada. Riktigt bra saker!

Läs reviews på båda två så kommer du få en uppfattning om skillnaden. JAG personligen skulle tagit custom i 9/10 fall.

Okej tack! Blir nog en custom om jag inte köper en rome. Rome design skall ju vara deras bästa all-mountain bräda, lite åt custom x hållet... killen i butiken tycker att burton blivit för mycket "gucci", att man betalar för mycket för märket.

Jepp, Burton är fört dyrt. OM man inte bor i usa ;) en custom x går ju på 7 000 kr här hemma. Med tanke på att dollarn står i 6.50 och att du hade 40% får du ju en ny bräda för 2000 kr.

Skit samma om det är gucci då, det är billigt.

ANNARS kolla på Unity ! Grymt bra märke från canada, Alt lib-tech trs som också sägs vara grymma.

MEN ditt pris du har är grymt ! om du ska hem till sverige så köp alla 4 och sälja dem här hemma. Alt så slår du mig en signal så köper jag en ;)

Jag vill inte verka som en besserwisser........eller förresten det vill jag. Unity, min gode vän görs inte i Canada utan i Colorado, USA.

Om du tidigare kört på en mjuk bräda kan nog custom x bli lagom. Jag tycker den är på tok för mjuk. Lägger du den på skär i inte FÖR hög fart så går den som på räls. Äter verkligen upp ojämnheter tack vare den mjuka tailet och nosen. Mjuk tail och nose gör att den är lekfull i låga hastigheter samtidigt som den går att stå på hyffsat med (styvare mellan benen). Ingen raket, men med ett par styva bindingar funkar den bra!
VARING: Ska du köpa custom X ska du INTE ha mission bindningarna. Tillsammans med brädan känns det som att åka med en slapp leksaksbräda.

Custom X är nog en bra kompromiss då den går ok i pist och ok i puder men briljerar inte på något. Men ska du ha en bräda får jag faktiskt rekommendera den så länge du inte kör jättehårt.

Emil

Tillbaka
Topp