Rookie på telemark - hilfe bitte!

Nu har jag äntligen varit ute och åkt!!!

Det har ju varit så himla dåligt med snö men förra lördagen kom det ju en hel del så i onsdags kunde jag äntligen prova. Men det kändes inte alls bra. Ont i fötterna - ok, det kan jag ta med nya pjäxor osv, men det var som om allt som jag lärde mig förra vintern bara var borta. Testade igen i torsdags, samma känsla.
Men i dag var vi uppe igen och nu kollade vi inställningarna på bindningarna (varför vi inte gjort det innan vet jag inte). Inte så konstigt att det kändes fel, killen som hade monterat bindningarna hade ställt in dem på 5, dvs det hårdaste! Ändrade till 3 och helt plötsligt kom känslan tillbaka :-) Så härligt! Styrketräning två dagar i veckan under hösten har också gett resultat och benen/låren höll riktigt bra, klarade en hel backe utan paus. Nu ska bara fötterna vänja sig vid nya pjäxor.

Passade på att få bli filmad för att få se hur jag åker. Usch så hemskt, det ser ju ut som jag har en pinne i r......, jag är så stel och rak. Men det är väl bara att öva på. Försökte tänka på det här med att trycka fram höften / bäckenet, men jag har väldigt mycket kvar att jobba med. Men det är ju det som är charmen med det hela.

Får se hur vädret blir i morgon, annars blir det onsdag eftermiddag som gäller.

När det gäller NTN bindningarna kan jag säga det är helt klart mycket stabilare än 75or, sitter fast mycket mer. Och det är lättare att fuskåka slalom när jag blir trött :D

Senast ändrad:
Har idag varit ute och nött i i Björnen här "hemma" i Åre. Känns som att jag får lite bättre koll på kropp-skrället och att jag kan åka lite mer samlat, i vart fall i blåa pister. Men när det brantar på och blir rött ja då kastar vi ut all form av stil och grace som jag lyckats kämpa mig till och hasar medelst överlevnads-teknik ner.

Det är inte helt ovanligt att möta andra löshälare i liftköerna i Åre-trakten, försöker vara vänlig och hälsa lite. Som man gjorde förr när man åkte samma bilmärke (se: klippet med den klassiska stockholms-slyngeln som är upprörd över att folk i Mercedes inte längre hälsar på varandra pga. har blivit för utbrett med Mercedes). Det är inte alltid man får en liten nick tillbaka med ibland så!

Vad jag gärna skulle vilja stöta på är någon som skulle kunna tänka sig att förbarma sig över min lagom taskiga telis-teknik i någon timme. Få lite tips, trix och handfasta råd om vad jag ska tänka på och förändra för att utvecklas. Slänger härmed ut en efterlysning på någon att lära sig lite av helt enkelt.
Känner du dig träffad? Hör av dig, jag bjuder på fika!

Synd att ni är tvungna att sälja er själ till SektStar detta år!!!!! Annars kunna du haft LIA i Funäs. Stället man alltid finner nån som kör skiten ur en alla dar i veckan. Allt ifrån patrullörer med VMmedaljer till 14åriga pojkar.
Men om det är så att du är förbi Funäs. Så hör gärna av dej. Alltid kul att köra med folk och ge varandra tips.

Har ni lyckas fått Ola eller Mathias att sjunga PedoValleLåten? Be dom vissa dansen till den och hälsa från August.
@xviggenx

@ByB3rg: Haha! Tvång och tvång, kan på ett sätt se det som ganska positivt att vi alla är på samma ställe även fast äventyr utanför skistar-bubblans lilla land skulle vara uppskattat ibland. Men det får en väl ordna på egen hand helt enkelt. Allt har väl både bra och dåliga sidor antar jag..

Självklart har vi dansat in Valledansen, gjordes minst tre gånger i fredags på skidskoleavslutnignen för veckan. Även om varken Rutan eller Rockberg var närvarande just då, tillfälle kommer nog ges vad det lider.

Har jag vägarna förbi Funäs kommer jag lätt höra av mig.

Tillbaka
Topp