Rörmockare

Perkal

Ny medlem
Rörmockare
Jag har tappat motivation för skolan som alla gör någon gång tror jag...
Jag pluggar till rörmockare och tycker det är hyfsat kul men känner att det är inte något jag vill jobba med i sverige kan inte tänka mig att jobba i sverige vad det än skulle vara.

Men jag tänkte fråga, har någon här på fr pluggat till rörmockare och jobbar nu i alperna eller något annat paradis?

Eller kanske jobbar ni som elektriker, hur är det isåfall?
Hur fick ni jobbet? Ren chansning? Har kontakter? Jag har en massa frågor men tror det kommer bli ont om svar så om någon här på fr är rörmockare och jobbar nära en skidort som ligger var som helst förutom finland, sverige eller danmark?

Mvh per.

Rörmockare
Jag pluggar till elektriker och känner ungefär likadant förutom att jag aldrig i livet skulle kunna tänka mej att jobba som det någonstans förutom en skidort, knappt jag skulle kunna tänka mej det över huvudtaget om jag ska vara ärlig. utbildningen är pisstråkig och det är det sämsta valet jag gjort i hela mitt liv. Vet inte riktigt hur jag ska få mitt inlägg att verka nyttigt och jag bryr mej inte om att försöka. Du kan iallafall lugna dej med att dte finns folk som känner som du.

Rörmockare
Jag har också ledsnat på skolan, går ett teoretiskt pisstråkigt program som jag typ inte kommer ha användning av om jag inte fortsätter plugga efter gymnasiet. Önskar lite att jag gått något liknande ert, vvs, bygg, elektriker etc. så kunde man försöka komma på nån oljeplattform i Norge de närmaste åren, och sen bo i Alperna om vintern...

Rörmockare
kan trösta er med att det kommer bli bättre, finns fullt med sköna jobb i alperna..
jag har polare som åkte ner för att säsonga o blev kvar där året runt, snickare, målare, elektriker mm.
oljeplattform kan ni tyvärr glömma inom det närmsta, får först pröjsa en utbildning för 70 000:- o sen hoppas på tur..

åk på säsong, prata med dom lokala förmågerna så kommer jobb biten lösa sig!

Rörmockare
Förutom att du måste kunna något som behövs där ute och ha något slags certifikat för det, typ svets, elektriker, rörmockare osv är det en säkerhetsutbildning men den går då inte på 70 000kr utan snarare 20 000no. Är väl helikopterevakuering, man över bord, första hjälpen och lite sånt. Har även hört att den ska gå att dra av från första lönen, så du slipper ligga ute med de pengarna själv... men då krävs det ju att man fått jobbet innan man åker på kursen.

Vill man verkligen jobba på en rigg så tror jag inte det är några jätteproblem, annars är det ju bara att man håller i land och rensar fisk tills man blir kallad... då hinner du ju dessutom skrapa ihop pengarna till utbildningen! ;)

Rörmockare
Rätt svårt att få jobb på rigg. Man ska vara väldigt duktig och ha bra meriter om man ens ska få göra ett "site-test". Så är det i alla fall inom mitt yrke, svets. Men har du vad som krävs är inte säkerhetsutbildningen ett problem.

Tillbaka
Topp