Rossignol B2 eller liknande? erfarenheter? Tips?

Larsus

Medlem
Tjena!
Tänkte skaffa mig ett par nya skidor inför kommande säsong och har därför provat lite med hjälp av testbutikerna. De skidor jag fastnat för är ett par Rossignol B2, 174cm. Kanske inte de roligaste skidorna i pisten men de går ju som ren ångloken oavsett underlag. Ska satsa lite mer åt friåkningshållet därför som jag inriktat mig på en skida med lite midja...Provade även ett par Salomon Scramble 8, 165cm men de är inte lika stabila. Någon med erfarenhet av Rossignol B2 eller någon liknande skida? Har väl sneglat lite på ett par Head Monster. Åker ganska blandat, blir väl en vecka neråt alperna, en vecka i Norge och så blir det av till Åre och Ramundberget under nästa säsong. Friåkning i all ära men nog blir det mest tid i pisten....Det är det jag är orolig för, att skidan inte fungerar i pisten. Är 180cm lång och väger 73kg. Hoppas någon har något bra inlägg och förstår hur jag tänker.

Om du kan åka skidor så kommer B2:an funka utmärkt i pisten. Jag har kört lite på den i Åre, och 78mm i midjan är inte mycket och funkar utmärkt i pisten som sagt.

Frågan är om du inte skulle ta 182cm istället, då du kommer få me bärhjälp utanförpisten också till en såpass "smal" skida? Det skulle jag själv köra på!

Lycka till!
/Peace J

Jag köpte ett par B2:or från vår vän Conrad strax innan jul och jag är helt lyrisk över skidorna... Har åkt mest pist med de.... Jag hade svårt som fan med att välja längd men tog 174 cm och jag ångrar mig inte. Jag är 183 cm och väger ca 72 kg....

Är ungefär lika stor som du, 180/70 och åker sedan några år på 182:or utan problem (visst finns det stunder då man önskar att de vore fetare men...). Provat 174 också men de blir fort tråkiga i pist.
Allt beror naturligtvis på hur du åker, men jag skulle tippa att du har mer glädje av 182:orna, ffa om det är pisten du är orolig för.

Jag tycker om B2 de är roliga och fungerar alltid, MEN, de blir fladdriga när man pressar på och drar upp i lite hastigheter! Om du ser dig själv som en duktig åkare och har muskler, så rekomenderar jag ABSOLUT Head Monster 77, det är ett par fantastiska lagg som fungerar överallt och som håller stabiliteten. Och om du ska vara en riktig värsting tar du Monster 88.

Tillbaka
Topp