Erfarenheter från Rossignol Soul 7 HD och Fischer Ranger 102?

Anders_TBS

Ny medlem
Hej Forumet. Någon som åkt både på Rossignal Soul 7 HD och Fischer Ranger 102 och kan bidra med en jämförelse?

Lite bakgrund till min fråga; Lyckades knäcka mina helt nya Faction Prime 2.0 och 'tvingades' därmed hyra en ny skida uppe i systemet, där det inte fanns allt för många friåkningsskidor att välja på. Testade först en Salomon QST 118, vilken inte oväntat var riktigt rolig i offpist men bedrövlig i pist. Bytte sedan till Rossignol Soul 7, vilken jag blev väldigt förtjust i - fortfarande bra i offpist men ändå rimlig i pist givet karaktär på skidan. Bestämde mig mer eller mindre att köpa en sådan istället för min Faction 2.0. Väl hemma fick jag en stark rekommendation av skidbutiken att överväga Fischer Ranger 102, vilken även en kompis åker på och är mycket nöjd. Även testet här på Freeride har givit den senare väldigt högt betyg. Jag har dock inte haft någon möjlighet att testa den själv innan eventuellt köp, så därav min fråga.

Min gissning är att om du gillar soul 7 så kommer du inte gilla Ranger. Jag har iofs inte provat soul 7an men däremot åkt tre säsonger på Line Sick Day 104 som precis som 7an är en lättåkt snäll poppig skida som trivs bäst i varmare snö. Jag tror att 7an tom är snällare o mer lättåkt samt något mindre av "Carver" än Line skidan. Och jag köpte själv Fisher Ranger 102an pga alla goda recensioner men upplevde den som lite för hård och svår att böja in i snäva svängar. Skidan är rejält styv o trivs bäst i hög fart o stora svängar vilket är tvärtemot hur jag uppfattat Soul 7an. Så gå på den eller kanske Line Sick Day eller Atomic Bent Chetler. Rangern är iofs en grymt bra skida men jag tror likheterna med 7an är få.

Anders_TBS

Ny medlem
Min gissning är att om du gillar soul 7 så kommer du inte gilla Ranger. Jag har iofs inte provat soul 7an men däremot åkt tre säsonger på Line Sick Day 104 som precis som 7an är en lättåkt snäll poppig skida som trivs bäst i varmare snö. Jag tror att 7an tom är snällare o mer lättåkt samt något mindre av "Carver" än Line skidan. Och jag köpte själv Fisher Ranger 102an pga alla goda recensioner men upplevde den som lite för hård och svår att böja in i snäva svängar. Skidan är rejält styv o trivs bäst i hög fart o stora svängar vilket är tvärtemot hur jag uppfattat Soul 7an. Så gå på den eller kanske Line Sick Day eller Atomic Bent Chetler. Rangern är iofs en grymt bra skida men jag tror likheterna med 7an är få.
Tack för din input. Det du beskriver stämmer väl överens med recensionen från Blister Review som 'termons' hänvisade till ovan. Får jag dock fråga hur lång du är och vad du väger? Ligger själv på 187cm och ca 85kg - faktorer som självklart påverkar hur man upplever en hårdare skida.

Jag väger precis under 100 pannor och långt ifrån bara muskler. Jag är en medelåkare som åker hårdare påsklov svenssons men betydligt mesigare än många här inne. Jag klara ganska lätt av att pusha soul 7 hd för hårt speciellt om de är lite mer stök och har därför sålt de. Däremot Fischer 102 fr levererar. Väldigt lätt att smeara svänger men har väldigt bra respons och kick ut ur svängar. Tycker fischern är bättre i pist stök och allt utom det där sista i flytet jämfört mot soul. Tror att hade jag vägt 75 kg och haft samma körstil hade jag nog tyckt precis tvärtom gällande vilka skidor jag hade valt.

Tack för din input. Det du beskriver stämmer väl överens med recensionen från Blister Review som 'termons' hänvisade till ovan. Får jag dock fråga hur lång du är och vad du väger? Ligger själv på 187cm och ca 85kg - faktorer som självklart påverkar hur man upplever en hårdare skida.
Jag är 180/80 men skulle beskriva mig som en driven aggressiv åkare som gillar fart. Problemet är att jag gillar branter, puckel o slush också o då får man kompromissa. Jag orkar åka igenom Rangern i hög fart utan problem och den är helt klart åkbar även för mindre erfarna i lägre hastighet men då får man inte ut något av skidan o bör välja något annat. Om man som nästa inlägg väger 100 är det ju inga problem att åka igenom den. Föv upplevde jag också att den i högre grad än vad man läsar i reviewer (blister bla) verkligen ogillar när man hamnar i baksätet. Då drar den gärna iväg lite. Fortfarande inte så straffande som en del chargers men tillräckligt för att det skall bli svårt att åka den från en mer centrerad viktfördelning. Man skall driva skidan från skovlarna o med lite kraft. Då är det å andra sidan en suverän skida!

Jo jag skall säga också att allt jag skriver står i relation till just Soul 7 som jag förstått som en extremt lättåkt skida med ganska luddiga carvingegenskaper. Är du såpass tung i stark i dessutom en driven åkare kan den mycket väl bli för vek. Rangern är en fantastiskt bra skida om vill ha något som är både stabilt o lekfullt. Den har också ett mycket bra isgrepp. Har man tex provat o gillat Blizzard Cochise men vill ha något enklare ner lekfullt som också funkar i skog o puckel .. Ja då är ju Rangern superbra som light charger alternativ.

Anders_TBS

Ny medlem
Jag är 180/80 men skulle beskriva mig som en driven aggressiv åkare som gillar fart. Problemet är att jag gillar branter, puckel o slush också o då får man kompromissa. Jag orkar åka igenom Rangern i hög fart utan problem och den är helt klart åkbar även för mindre erfarna i lägre hastighet men då får man inte ut något av skidan o bör välja något annat. Om man som nästa inlägg väger 100 är det ju inga problem att åka igenom den. Föv upplevde jag också att den i högre grad än vad man läsar i reviewer (blister bla) verkligen ogillar när man hamnar i baksätet. Då drar den gärna iväg lite. Fortfarande inte så straffande som en del chargers men tillräckligt för att det skall bli svårt att åka den från en mer centrerad viktfördelning. Man skall driva skidan från skovlarna o med lite kraft. Då är det å andra sidan en suverän skida!
Verkar som att vi är ganska lika i åkstil. Jag lutar mer och mer att ta Ranger'n - förstår fullt ut att den kommer vara ganska olik Soul 7:an, men vad jag kunnat läsa mig till om Ranger'n tror jag att jag kommer gilla den

ysterkvist

Ny medlem
Hej- jag kör också på Soul7 1a versionen, men funderar också på Gånger 102:än. Nyfiken på vad du valde och vad du tyckte.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp