K2 Pinnacle 105, Rossignol Soul 7

Ante75

Ny medlem
Är på jakt efter en skida som funkar bra både offpist och i pisten, dom jag tittat mest på hittills är K2 Pinnacle 105 och Rossignol Soul 7. Nån som testat nån av dessa och kan ge en rekommendation? Tar naturligtvis gärna emot tips på andra liknande skidor också..

Hej,

Åkte både 95 och 105 i helgen. Båda riktigt trevliga skidor. Jag är 186 cm lång och testade både 184 cm och 191 cm längderna. Föredrog den längre då man fick en oerhört snabb och stabil skida för skidtypen. Dessa går att åka mycket fort på med bra stabilitet. 105:an kändes lite mer köttig jämte 95:an vilket iof inte är så konstigt. Har åkt en del K2 innan och just Pinnacle är bland det bästa hittills enligt mig.

Provade tyvärr inte Rossignol Soul 7:an däremot Extrem Project 100 samt Project 100 Carbon. Också 2 riktigt bra skidor.

Du upplevde inga nackdelar med dom som var 191cm? Jag är också 186cm så funderar mellan dom två längderna.
Fungerade även dom smala bra i lössnö eller vilken typ av underlag hade du?

Ante75 sa:
Aha, är 95an kanske ett bättre val än 105an?
Allt beror på vad du är ute efter. 95:an är en väldigt bra allround-skida. 105 kanske lite bättre om du åker mer lössnö.

Men om du är normal-Svensson och tillbringar mest tid i pist så skulle jag gå på 95.

Oavsett vilken skida du skulle välja skulle du inte bli besviken.

Hej. Bumpar tråden.
Kollar själv på samma skidor. Nån där ute som testat båda skidorna som ts tar upp? Eller Line supernatural 108?
Känns inte som recensioner man hittar ger särskilt mycket. Eller är det så att alla dessa tre skidor är bra alternativ.
Sammanfattning av det negativa från recensioner är väl att soul7 är lite ostabil i hög fart, supernatural tyngre än de två andra och lite tip-dive
Kan inte komma på något särskilt negativt jag läst om pinnacle105 men samtidigt inte hittat särskilt många bra recensioner av den.

Tankar från nån som faktiskt åkt på dessa skidor?

Jag har kört på Pinnacle 105 i alla fall. Den skidan är en fullständig helomvändning av K2 när det gäller åkkänsla. Vid ett blindtest är jag övertyga om att få, om ens någon, hade gissat på K2 om man har märkets tidigare skapelser genom alla år som referens. K2 har alltid tidigare dämpat ner direktkontakt och så gott som alla skidor har varit lite gummiaktigt dova i karaktären med de för- och nackdelar som det innebär. Pinnacle är den totala motsatsen. Den har en väldigt direkt och ofiltrerad underlagskommunikation och är lite sprättigt rolig i sitt beteende. Det här inläggets rubrik är väldigt passande eftersom den skida som den liknar allra mest är just Soul 7. Skidorna är så lika och de båda märkenas åkkänslehistorik så lik att jag undrar om det inte är en medveten kopiering av Rossignols Souls-serie, i aspekten karaktär. Soul 7 är ju en framgångssaga från Rossignol och jag kan tänka mig att K2 har sneglat både en och två gånger på konkurrenten innan Pinnacle kom till världen.

Båda är skidor som sätter lekfullhet i första rummet och som därmed på andra sidan av myntet i jämförelse med biffigare konstruktioner blir otrygga när det går undan. Är man en avancerad åkare bör man vara säker på att man vill ha odämpade skidor innan man väljer en Ross Soul eller en K2 Pinnacle. Jag personligen gillar utvecklingen eftersom jag alltid har varit en fan av skidor som förmedlar mycket snökontakt, men det är många åkare som vill ha mer dämpning och som definitivt inte skulle trivas på någon av de här skidorna. Det finns säkerligen ett antal die-hard K2-fans som är förvirrade över vad som har kommit ur pressarna inför den här säsongen. Överlag tror jag dock att målgruppen i stort för 95-105mm-skidor kommer att applådera den här förändringen. Många som väljer den breddkategorin åker bättre och har roligare på lite lättsammare skidor.

Senast ändrad:
Har åkt på rossignols sin7 och äger ett par super7 som är modellen större än soulen. Mycket lätt åkta skidor, lekfulla, går lätt o få runt i tighta utrymmen, ganska mjuka.

Tack för svaren. Lutar starkt åt pinnacle. Lättåkta som sin/soul men verkar vara lite stabilare och hantera uppkörda förhållanden bättre utifrån recensioner(även om jag kompromissar bort enkel stabilitet).
Samtidigt har jag inte räknat bort supernatural 108. Ingen som åkt på den?

Som alltid
Provåk själv och se vad Du tycker
Jag har själv efter en hel del provåkande och köpande konstaterat att jag föredrar ungefär samma skidor som MnO men kan inte på långt när beskriva detta lika målande i ord. Senaste reafyndet till quiern är ett par Fisher Big Stix 100 som jag nu har åkt tre dagar i pist, jättetrevlig bekantskap lekfull, lättåkt med god snökontakt och ett riktigt skönt kantgrepp (har åstadkommit en rejäl träningsvärk i vaderna) .Storebror 110 finns till fyndpris på ekosport.

/GC

Hade gärna tagit ett par dagar och provåkt. Bor dock i södra Sverige och vi har tyvärr lite dåligt både med snö och testdagar.
Men bra tips med stix. Ytterligare en skida jag måste kolla upp.

Senast ändrad:
Svårt att bestämma sig är det... :-S
Line Supernatural 108 verkar ju också riktigt bra, även lite sugen på Black Crows Atris. Får känslan av att dessa två är lite bättre i pist iaf.

Ante75 sa:
Line Supernatural 108 verkar ju också riktigt bra, även lite sugen på Black Crows Atris. Får känslan av att dessa två är lite bättre i pist iaf.
Black Crows är förvånansvärt bra i pist om du frågar mig. Kör själv på Atris och är mycket nöjd. Men jag tycker även att Soul7 är riktigt bra skidor också. Pinnacle har jag inte åkt på men har en bekant som har ett par och han verkar supernöjd. Men det är du som ska åka på skidorna så provåk om du har möjlighet.

Senast ändrad:
Jonny_hardcore sa:
Ante75 sa:
Black Crows är förvånansvärt bra i pist om du frågar mig. Kör själv på Atris och är mycket nöjd. Men jag tycker även att Soul7 är riktigt bra skidor också. Pinnacle har jag inte åkt på men har en bekant som har ett par och han verkar supernöjd. Men det är du som ska åka på skidorna så provåk om du har möjlighet.
Tycker du att Soul 7 fungerar bra i pist också?

Ante75 sa:
Jonny_hardcore sa:
Ante75 sa:
Tycker du att Soul 7 fungerar bra i pist också?
Jag tycker de fungerade bra i pist. Det är inga renondlade pistskidor det ska man veta men det gör jobbet helt ok. En kompis åkte på dem under nyårsveckan i ett isigt, dåligt, hårt före i alperna och klarade det med bravur.

Tillbaka
Topp