Rossignol Bandit sc80?

pepesb

Ny medlem
Rossignol Bandit sc80?
har åkt skidor 1 vecka per år i nästan hela mitt liv. Bara pist dock. Var uppe nu i åre och körde en del offpist, vart mycket sugen och funderar nu på att köpa ett par egna skidor mer anpassade för offpist. Kommer nog fortfarande köra en del pist, kasnke också testa något hopp nångång.
Hur står sig Rossignol Bandit sc80? verkar ju vara en bra allroundskida efter det jag läst, Men frågan är hur avancerad den är? När jag hyr skidor väljer jag medelåkarens val av nån anledning. Anser mig dock bättre än medel, iaf djärvare.

Behöver lite råd på skidor som kan passa mig. Hur funkar det med bindning? är det stor skillnad dem emellan?

Rossignol Bandit sc80?
Köper du rossis sc80 gör du ett bra val. Om du kollar skidan på rossignols hemsida; www.rossignol.com så har du färdiga förslag på bindning och pjäxa som passar.

Billig(as)t köper du allt på www.sport-conrad.com.

Dynastar Legend eller Legend 8000 oxå bra skidor för den åkning du beskriver.

Rossignol Bandit sc80?
SC80 och gamla B3 är de skidor man har vid UCPA i Cham. Anv både i pist och som för mig under en hel off-pist vecka (hade själv SC80 v.11). Bergsguiderna där (inte att förväxla med skidlärare) har ALDRIG fetare skidor än 88 mm midja - oftast runt 80-85. Det säger ngt om vad som krävs för all-mountain. Jag kör själv hemma på gamla modellen B2 och den är helt underbar som all-round. Enl ryktet är doch Dynastar lite vassare som skida och där skulle du kunna kolla på Dynastar Legend 8000 som har ungefär samma egenskaper. Ross CX 80 är också en variant som i en del tester får bättre betyg än SC80. Det bästa med lite fetare midja är att körning i uppkörd snö/ruten vårsnö går så mycket lugnare - bara att plöja igenom. sam,tidigt ahr man tillräckligt smala för att kunna köra på klassiskt svenskt underlag, dvs. is. Med ännu bredare midja kan man köra på hårt underlag, men det är inte lätt att kanta så mycket. Fetare skidor i ren halvmeterspuder hjälper, men då handlar det så mkt mer om teknik. Jag såg hur vår bergsguide körde efter 2 dagars kräksnöande och jag hade inte haft en sportmössa mot honom oavsett hur breda skidor jag haft. Det sitter trots allt mest i piloten....hemskt att behöva erkänna men så är det.

Det viktigaste är dock, tycker jag, att du PROVAR skodor innan köp. En del skidor passa vissa - andra inte. Kolla även beg.marknaden. det har jag gjort och då har man råd att byta lite då och då.

Rossignol Bandit sc80?
Kolla in www.alpingaraget.se - de började sin rea idag och där säljs SC80 ut för 4500kr inkl bindning. Köpte själv ett par bara för en stund sedan! Är 190cm och 83kg lätt så det blev ett par 185cm för mig.

Annars finns de som sagt hos hos www.sport-conrad.com också.

Lycka till!

Mvh
Pär

Rossignol Bandit sc80?
Låter ju minst sagt låvande! Men om man jämför med Salomon Lord som fått mycekt beröm här på forumet? Verkar ju ungeför ha samma egenskaper den med, dock lite billigare på sportconrad. men ska väl itne tänka så egentligen!

vad tror ni på längden då? Körde senast på ett par 177cm carving. Är runt 176 själv, borde väl vara runt 177 som gäller även här va?

Det jobbiga är att jag bor i uppsala, finns itne så mycekt backe att testa skidorna här. Fcik lte bättre kön än väntat så är sjukt sugen nu på att införskaffa nämligen men sak inte för hasta mig!

Rossignol Bandit sc80?
Längden tycker jag du resonerar ok runt, men överdriv inte. Det gör inget om de är lite kortare. Har själv 174 + 176 längd och är 180. Jag förstår att du är sugen, men du gör klokt i att inte förhasta dig. Jag vet för det har jag gjort en gång. Köpte ett par beg Völkl Karma för dom sas vara jättebra. Det är dom säkert, men JAG kommer inte överens med dom. Det viktigaste är att man själv känner sig nöjd.

Ska du inte åka så mycket mer i år föreslår jag at du åker till ngn anlägning där du kan prova nämnda skidor i helgen (Romme har både Ross och Dyna), ligger lite lågt och köper ett par på försäsongen (okt/nov). Då kan du köpa fjolårsmodellen.

Rossignol Bandit sc80?
Körde precis SC 80 i en vecka i Chamonix med UCPA.
Vi körde allt mellan slask i skogen till couloirer med kallsnö.
De funkade för allt inklusive några carvingrace på morgonen då vi väntade på att snön skulle mjukna.
Testade en del fetingar i samma vecka som Völkl Kuro, Rossignol S7 och Völkl Katana, och SC80 var mer lättåkt även i lössnön.
Bra allroundskida helt klart....

Rossignol Bandit sc80?
Har kört Dynastar Legend Mythic Rider 176 cm i några veckor och måste säga att det är nog den bästa Hela berget/allroundskida jag testat. Ska du bara ha ett par skidor så är detta ett riktigt bra alternativ. Har kört Ross B2 & B3, Head Monster 88 samt lite annat i den klassen men håller Dynastaren som 1:a, PROVA!
Annars finns en riktigt skön allroundskida i Extrem:s Patriot som jag testade under SkiFix stora skidtest i Storklinten. Den är lite bredare under foten (92) än Dynastaren (88) men går som tåget både i och utanför pisten även den.
Lycka till!

Senast ändrad:
Rossignol Bandit sc80?
Banditerna är riktigt bra skidor, bara att klicka i bindningarna i början av säsongen och klicka ur när säsongen är över.
Det är en hype kring feta skidor på den här sidan, men ärligt talat så är det snarare så att din teknik sätter begränsningarna långt innan ett par ~80mm skidor.

Rossignol Bandit sc80?
tompan14 sa:
Banditerna är riktigt bra skidor, bara att klicka i bindningarna i början av säsongen och klicka ur när säsongen är över.
Det är en hype kring feta skidor på den här sidan, men ärligt talat så är det snarare så att din teknik sätter begränsningarna långt innan ett par ~80mm skidor.
Du kan inte ha mer fel. En mjuk och bred skida gör även den medelmåttige "kung" i lössnön. Superbreda skidor och rockerlagg är verkligen inget som är de få duktiga förunnat. Det är istället något som gör även den djupaste lössnön lättillgänglig för alla.

Rossignol Bandit sc80?
Blir även den medelmåttiga kung...
Ja precis, den som har god teknik kan vara kung även på ett par 80mm lagg!!
Vad jag vill säga är att man måste inte ha skidor med +100 midja för att kunna åka puder på ett roligt och utmanande sätt, vilket lätt är den uppfattning man får om man läser trådar på det här forumet.

Rossignol Bandit sc80?
Jag är diplomatisk. Bredare skidor är säkert bättre/lättare i mycket lössnö, men fortfarande behövs framförallt god teknik. Problemet är hur många skidor man skall ha. Ett par slalomcarvers med isbackarna hemma, ett par halvfeta all-mountain till fjällresan, ett par fetskidor OM det är rejält med nysnö i alperna.....å så ett par jibb-skidor för dom som gillar det till parken. För de flesta vanliga dödliga framstår alt med ETT par allround som det vettigaste. Även här spelar teknik hut man åker in, men var ärlig mot dig själv. Hur många dagar per år är det behov av ngt bredare än 80-85 mm i midjan? Dom flesta spelar i en annan division är Kaj och Sverre. Jag tittar bara på bergsguiderna i Cham...om några kan skidåkning över hela berget och alla förhållanden bör det vara dom.

Rossignol Bandit sc80?
tompan14 sa:
Vad jag vill säga är att man måste inte ha skidor med +100 midja för att kunna åka puder på ett roligt och utmanande sätt, vilket lätt är den uppfattning man får om man läser trådar på det här forumet.
Givetvis inte, precis som att det går att ha kul på bana med en Fiat Punto med 75hk. Det är inte optimalt eller ens ämnat för det, men kanske kan funka tillräckligt bra för vissa.

Själv föredrar jag en riktig offpistskida när det kommit snö, eller en banpreppad Porsche för att knyta an till den tidigare liknelsen.

Sen för att dra liknelsen ännu längre så går det bättre att köra bana med en SUV än det går att köra terräng med en sportbil. Samma sak med breda skidor vs pistskidor.

Missförstå mig inte, ska du bara hänga i pisten så satsa på en pistskida. Men ska det ut och köras lössnö, slask och uppkört så har du bra mycket roligare med en skida bättre ämnat för detta.

Rossignol Bandit sc80?
Torparn sa:
Jag är diplomatisk. Bredare skidor är säkert bättre/lättare i mycket lössnö, men fortfarande behövs framförallt god teknik. Problemet är hur många skidor man skall ha. Ett par slalomcarvers med isbackarna hemma, ett par halvfeta all-mountain till fjällresan, ett par fetskidor OM det är rejält med nysnö i alperna.....å så ett par jibb-skidor för dom som gillar det till parken. För de flesta vanliga dödliga framstår alt med ETT par allround som det vettigaste. Även här spelar teknik hut man åker in, men var ärlig mot dig själv. Hur många dagar per år är det behov av ngt bredare än 80-85 mm i midjan? Dom flesta spelar i en annan division är Kaj och Sverre. Jag tittar bara på bergsguiderna i Cham...om några kan skidåkning över hela berget och alla förhållanden bör det vara dom.
Sanningen är att många bergsguider och dylikt nere i alpländerna är tjurskalliga bakåtsträvare. De vägrar byta från sina pinnsmala touringskidor. Det handlar aboslut inte om att de skidorna är bäst för uppgiften.

Angående om det behövs bredare än 80-85mm i Sverige så säger jag en rungande JA!, en bredare skida behöver mindre lössnö för att flyta och på så sätt kan 2dm lössnö upplevas som bottenlös (man slår inte i det hårdare undre lagret). Sen om du ska välja en allroundskida med 90-100mm eller en med 100-115mm midja beror mycket på hur mycket, hur och vart du åker.

Edit: Enligt mig så är det absolut inga problem att endast ha en skida, en någorlunda hård och vridstyv twintip utan allt för mycket spann och en midja runt 95-100mm i runt 180-190cm(beroende på preferens och storlek/åkstil).

Senast ändrad:
Rossignol Bandit sc80?
Ojoj, generalisering och fördomar. Här trampades visst någon på tårna...
Nu tycker jag vi slutar OT:a den här tråden mer så att pebesb kan få lite hjälp =)

Rossignol Bandit sc80?
Angående de nämnda skidorna så tycker jag vi pratar om helt fel skidor i den här diskussionen.

Du söker, vad jag förstår, en skida som ska hantera både offpist och piståkning och du vill (antar jag) hålla dig till en enda skida. Var inte heller rädd för att köpa en för "avancerad" skida, för det är väldans svårt. Dock ska du gärna prova skidan innan.

Rossignol SC80 är en bra skida. En bra pistskida, som får betyget "G" i offpisten.

Rossignol CX80 är en 100% pistorienterad skida och inget annat. Och herrejävlar vad den går i pisten... mkt trevlig skida må jag säga. Men inte offpist.

Angående skidlängd:
En offpistskida har många fördelar av att vara lång och många nackdelar av att vara kort. Kroppslängd ser jag som absolut minimum, extra längd är smaksak. (Rockerskidor kräver definitivt att du väljer ytterligare extra längd) Skidlängdsväljaren här på FR håller fint fortfarande och ger en föraning om vilken längd som kan passa en: https://www.freeride.se/content/92/

Angående skidbredd:
Feta skidor funkar förvånansvärt bra i pist, och vansinnigt bra offpist
Smala pistskidor är en fröjd i pisten, och suger stort i offpist.
Välj själv...
Jag har för övrigt aldrig varit med om offpistförhållanden då jag önskat mig 80-90mm midja istället för de 105-120mm jag alltid åker på.

Angående bergsguider:
Bergsguider kan i många fall vara "tjurskalliga bakåtsträvare", i synnerhet av den franska sorten... (Finns givetvis flera undantag som bekräftar regeln). Deras skidval baseras säkerligen mest på vikten. De ska släpa på fanskapet 100-200 dagar om året hela livet, då går vikten föra åkglädje och prestanda, och det speglas i skidtekniken också... (Många bergsguider har ju en väldigt "ekonomisk" åkstil.)

Till sist hade jag tänkt ge dig ett lite mer konkret förslag på lämplig skidtyp, men det har den gode Utter gjort så väl ett fåtal rader här ovan, så jag låter bli.

Senast ändrad:
Rossignol Bandit sc80?
När det gäller skidval så ska man också titta på flexet på skidorna och inte bara bredden. Har själv åkt på ett par Völkl AX4 188 cm (tidigare G4) 83 i midjan under några år skidan har 23 m skärningsradie och är ganska styv. Den fungerar bra i pisten så länge det inte är ren is men är inte så jätterolig pga den långa skärningsradien. I offpist fungerar den bra i upp till ett par dm lössnö sen gör styvheten att de gärna vill dyka. Har varit en säsong i Utah 93-94 och åkt skidor och åkte då på ett par smala Völk P9 SL tror de var 60 mm någonting i midjan. Åkte då väldigt mycket lössnö och det gick bra. Dessa skidor var ganska mjuka i topparna vilket gjorde att de inte dök som AX4 orna trotts att de var mycket smalare.

Har också testat Völkl mantra i ett par åk i pist och de tyckte jag inte alls om i de förhållandena. Kan givetvis vara en vanesak att åka på en så pass bred skida i pist men när jag gick från mina tidigare Head Cyber 26X som var 62 i midjan till Völkl AX4 så kändes det inte nå konstigt. Har nu precis köpt ett par Elan Magfire 82 Ti som är 82 mm i midjan och har en radie på 17 m i längden 176. Dessa skidor tycker jag känns som ett par perfekta allroundskidor för nordiska förhållanden. Vridstyva men mjuka så att de får ett riktigt bra isgrepp samtidigt som de är lättåkta och i tajtare förhållanden som skogskidåkning.

Så jag skulle rekommendera att köpa ett par skidor runt 80 mm i midjan för blandade förhållanden pist och offpist i Norden och någon tur till Alperna. Men sen beror det givetvis på vad man tycker är kul. Bredare skidor 90 mm >har oftast en längre radie viket gör att de passar bäst för långa svängar i pisten, bredden gör också att de behöver mer fart för att inte kännas för tröga i kantbytena och de har oftast ett lite sämre isgrepp än smalare skidor. Men tycker man att det är ok så är det nog ett bra alternativ. Sen är ju vissa bredare skidor bättre än andra i pisten men de blir då oftast lite sämre i mjukare förhållanden pga styvheten.

Vad man väljer tycker jag ska styras av var och hur men åker. Skulle jag göra en säsong i Utah i dag så skulle jag nog välja en ganska mjuk skida på 100 mm som allroundskida och det skulle fungera bra där pga att det är nästan jämt är mjukt i pisterna och det snöar ofta så man får ofta nytta av den extra bredden i lössnön.

Rossignol Bandit sc80?
tompan14 sa:
Ojoj, generalisering och fördomar. Här trampades visst någon på tårna...
Nu tycker jag vi slutar OT:a den här tråden mer så att pebesb kan få lite hjälp =)
Nej jag drar bara från mina egna erfarenheter eftersom att jag har legat på runt 100-200 skiddagar de senaste 12 åren. Kan tilläggas att jag själv har skidor på 87, 103 och 114mm i midjan och att jag åker 95% av dagarna på de två bredare paren utan att någonsin önska att jag tog de smalare.

Rossignol Bandit sc80?
Utter skrev:
Nej jag drar bara från mina egna erfarenheter eftersom att jag har legat på runt 100-200 skiddagar de senaste 12 åren. Kan tilläggas att jag själv har skidor på 87, 103 och 114mm i midjan och att jag åker 95% av dagarna på de två bredare paren utan att någonsin önska att jag tog de smalare.

För det första så säger pepesb att han bara åker en vecka om året så teknikmässigt skiljer det nog ganska mycket mellan er. Sen beror det som sagt väldigt mycket på var man åker. Åker man mest i Svenska fjällen så ser inte jag någon anledning att ha ett par skidor på 100+ mm som enda skida, skulle vara i Riksgränsen i så fall. Hur kul är det att harva omkring på ett par 100+ skidor i en isig pist.

Senast ändrad:
Rossignol Bandit sc80?
Efter att ha provat skidorna i 4 dagar bestämde jag mig för att köpa dem. Hitta dem för halva priset på intersport! Blir perfekt å jag drar till Montafon i Österrike imorgon.

Jag tycker SC80 är en bra allroundskidor. Fartstabila, sköna när det är uppkört och funkar ok offpist även om de är bäst i pist.

Snödjup

Tillbaka
Topp