Rossignol S7 BC

Rossignol S7 BC
Har kört med dom i vinter och kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Väldigt lättsvängda och smidiga. Har inte så mycket att gämföra med i skidor med samma bredd. Har kört Mandran innan och det är något annat även om jag gillar den med. s7 BC är mycket mjukare, är bredare och har rockerkurva. Utanför pisten är deras hem. Det funkar att ta sig ner i pisten också, men ingen direkt njutning. När det är deep Pow får du mycke bättre flyt gämfört med Mantran och det går att göra större svängar i högre fart.

Rossignol S7 BC
Jag testade dom ett par åk i slutet av säsongen i kicking horse. Upplevde den flexet först som väldigt jibbigt (testade 188an monterad på rek. monteringspunkt) så jag åkte runt och gjorde nosebutters överallt. Carvade fina spår i pisten som då var mjuk eftersom det var sådär vid 12 tiden och det var inte sorbé men heller inte is.
Att åka kickings ,ofta, förjävliga traverser var faktiskt riktigt kul med den här skidan. Löjligt kvick och det roliga var att man kunde göra så många olika svänga, carve, sladd och riktiga McConkey svängar med dom...vansinnigt kul för att bara vara en så tråkig sak som att åka traverse.
Utanför pisten så trodde jag först att dom skulle vara jävligt oroliga med tanke på flexet och att nosen kändes så kort (trots att jag hade kört på ett på 185cm frammonterade steeze hela vintern). Men jag tänkte att vafan...bränna på den vanliga rundan och se hur bra dom står sig. Så lite små drop (ca2m) i fart ner till hårt och oroligt var planen. De gick ju såklart inte lika fint som mina EHP 193 gör men de gick bättre än mina steeze. Så jag blev riktigt förvånad hur stadiga dom var även om det gick rätt fort och det inte var jämt underlag. Sj funderar jag på 195an nästa år det kan nog verkligen fitt the bill för mig :) och då som one quiver skida.

Är själv 187cm 80kg gjort i snitt ca 90 dagar de senaste tre åren åker i stort sett bara offpist.

Senast ändrad:
Rossignol S7 BC
Efter 70 dagar på skidan i kanadensiskt puder så kan ja säga att skidan gör det den ska, funkar även utmärkt att tura på med en duke bindning. Ett gott val och tror även att 195 till nästa år blir fin då ja kört på 188 i år och är 179 lång och den har känts lite kort har haft mina +1cm från standard monterad.

Surf's Up!

Rossignol S7 BC
Någon av er som kört både S7 och JJ? Har hela tiden tänkt att JJ skall bli min skida nästa säsong men den grafiken blir ju så ful att det tar emot.

Rossignol S7 BC
lånar tråden lite, Är 185 väger 70 kg och kör ganska hårt, 188 eller 195 på dom här skidorna för mej?

Rossignol S7 BC
Stepup: Ta 195an 188 kommer bli för kort. eftersom effektiv åkyta inte är den största så satsa på den längre.
Martok: Isgrepp finns inte när det är benhårt men så fort det är nypistat eller mjukare, räcker att solen har legat på lite så kan man få dom på kant, 188 har ju 18m i radie så de svänger bra, men förvänta dig ingen pistcarver direkt. man kan inte ens ha samma tryck på skidan som om skulle ha haft om man carvar som vanligt, men man vänjer sig vid det.

Rossignol S7 BC
martok: på www.skidbutiken.com så kostar 09/10 7000:- utan bindning nu. Antar att dom kommer gå ner i pris när säsongen börjar.

Men känns som att 195 är långt så in i h*lvete.

Rossignol S7 BC
Stepup sa:
Men känns som att 195 är långt så in i h*lvete.
195 är inte långt med tanke på skidans form. 195cm gamla 95mm's friåkningsskidor kan kännas långt, men mycket rocker och nytänkande form kan verkligen trolla bort centimetrar!

Du verkar iofs inte jättestor i kroppen (rel. lång i förhållande till vikt) och väger några mjölkpaket under mig och personligen hade jag def. velat provåka innan jag valde mellan 188 eller 195. 188 verkar ju fylla kraven, men om 195 kan ge ännu mer så blir det svårt...

Tror att S-C sålde S7 för typ 600€... Dock sålde den snabbt slut så det var inte länge den låg uppe, så jag kan def. ha fel!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp