Rossignol Soul 7 vs. Super 7

R8ttan

Ny medlem
Hej!

Är på jakt efter nya skidor och behöver lite hjälp. Söker en lätt skida då jag endast väger 62 kg och är 174 cm. Är hyfsad åkare, 15-25 skiddagar per år. Det är off-pist som gäller.

Kommer montera rando-bindning då jag kommer tura en del.

Kör idag JJ 185 cm och tycker den funkar bra men önskar något kortare skida (även om jag kan tycka kontaktytan med underlaget är i minsta laget med JJ på hård snö).

Hur som helst, har spanat in Soul 7 och Super 7. Har kikat på 172 cm modellen för båda. Det ända jag undrar är egentligen, kommer jag sjunka med Soul i djupt puder? Är rädd att man ska köra fast och få dåligt flyt i åkningen. På min JJ flyter jag som en kork i bottenlöst puder...

Jag lockas av den låga vikten i Soul som jag tror passar mig men är rädd att gå över gränsen och få för låg bärkraft i pudret...

Råd någon?! :)
Tips om monteringspunkt tas också tacksamt emot!

/R8ttan

Senast ändrad:
Halloj, tror inte du kommer att sjunka men jag hade gått på super 7, lite mer bredd skadar inte :) jag väger in på 72 är 174 lång, kör nocta med radical ft, funkar kanoners överallt, flyter som en kork, smidiga på tur, snärt o spänst i skogen, carvar fint.....:)

Har uppdaterat telisgarderoben nu med ett par super 7, 172cm + rottefella freedom, är ju ute efter ungefär samma egenskaper som på min nocta fast något smidigare.....man blir ju lite längre i sväng.....vad jag kan uppleva med en så pass "kort" skida är att dom blir lite mindre förlåtande, viktigt med bra teknik, stå bra på skidan etc, lättare att tippen försvinner under om du hamnar långt ftram på skidan vid tex landning....

Ucpa hade soul 7 som testskida förra säsongen o alla som jag pratade med hade bara bra saker att säga, blir nog bra hur du än väljer men gå på den lite bredare, jag tror den blir lite mer förlåtande i pudret :)

Glid i frid...........:)

Tack för svaren!

Har efter mycket velande bestämt mig för Soul.

Någon som har någon åsikt kring monteringspunkt? Vet att den som standard är ganska långt fram.

/R8ttan

Hej!
Vad blev det för bindning på Soulen? Dela gärna med dig av dina erfarenheter med setupen när du kommit dig ut några turer!

@R8ttan Hur fungerade setupen? Funderar på att köpa ett par Soul 7or och vore kul att få höra lite hur monteringspunkten kändes!

Senast ändrad:
Jag köpte ett par Soul 7 i slutet på förra säsongen. Testade 188 och 180. Köpte 180 eftesom den skulle ersätta ett par touringskidor. Märkligt nog har 188 2 monteringspunkter. Men 180 endast en. Mina 180 monterades på märket med en Dynafit. Efter att åkt på den ett tag kommer jag att flytta tillbaka bindningen ca 2 cm. Den känns onödigt frammonterad.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp