Rossignol - Soul 7

Rossignol - Soul 7
bumpar denna tråd! Jag står och väger mellan Soul 7 och Super 7. Det enda som gör mig lite orolig för soul 7 är att den kanske ger för dåligt flyt då jag är ganska stor (186 cm,runt 100 kilo). Tanken är att jag ska ha skidan som enda skida, för veckovis åkning i alperna och i norden, framför allt offpist, men även i pisten. Tidigare har jag åkt på hendryx purple haze och völkl gotama (den nyare modellen). Gotaman gillade jag inte alls, upplevde den som väldigt tråkig.

Summerar frågeställningen såhär: Är jag för tjock för soul 7 och borde satsa på super 7 istället, eller kommer Soul 7 funka fastän jag har en kroppsmassa i klass med saturnus månar?

ytterst tacksam för svar!

//Oskar

Rossignol - Soul 7
Då inriktningen är offpist så skulle jag gått på Super 7. 115mm är inga som helst problem för stunderna av förvirring i pisterna. Kör själv CD3 som everyday skida och då jag bara kan ha med mig ett par skidor. även den 115mm i midja. Om jag vore dig skulle jag även slänga ett öga på Nordica Patron som är väldigt trevlig och har kört en halv säsong på den i Sverige och var absolut inte missnöjd. Kolla även in Downskis CD2 och CD3, där den förstnämnda är snäppet lekfullare än den andra. Jag skulle generellt sett tipsa om en skida mellan 110-115mm midja, något lekfullt med ryggrad (alltså inga riktiga jibbplank då detta blir jobbigare när man måste spendera tid i pist eller dålig snö, det är iaf min insikt.) Skulle köra längsta längden i samtliga skidor, men om du vill ha något lekfullare kan man gå ned lite. Men som referens kan sägas att jag kör skidor 190+ och har måtten 179x82 och har inga som helst problem i vare sig skog eller pist.

Senast ändrad:
Rossignol - Soul 7
Håller med resqual ovan helt och hållet. Angående din jämförande fråga om flyt med Soul 7 tror jag iofs inte det är där du skulle uppleva någon särskild hake. Visst, jag skulle oxå gå på Super 7 istället. Men inte för att Soul inte skulle bära dig, den behöver bara en gnutta mer fart... Jag tror däremot att skillnaderna blir större på fast underlag, d.v.s. i pisten, där jag tror att du kan uppleva Soul 7:an lite för vek. Särskilt om du har lite carvingteknik och kan utnyttja dina kilon till att generera kanttryck.

Rossignol - Soul 7
Tack för snabba svar! Ni kom fram till ungefär det jag trodde, att soul 7 kommer vara för vek. Downskis har jag läst mycket om här på forumet, men aldrig känt på. De verkar vara jävligt bra! Dock lutar det åt ross super 7. De finns dessutom ganska billiga hos tysken.

Tillbaka
Topp