Rossignol Viper 9.9

JanneL

Ny medlem
Rossignol Viper 9.9
Jag har tänkt konvertera, från snowboard till skidor. Vet inte så mycket om skidor då...har hitttat ett par Rossignol viper 9.9 nya till ett som jag tror hyfsat pris 4000 med bra bindning.
Ni som vet, vad tror ni om dessa skidor, pris etc. Jag är ganska tung och tänker försöka använda dom överallt. Är det bra grejjer?

Rossignol Viper 9.9
Ross Viper 9.9 är en friåkningsskida anno 1998. Generationen innan X-Scream och dess efterföljare. Dvs en lite lätt omtrimmad pistracer. Den är lika smal på mitten som de smalaste race-skidorna av idag, 62 mm. Skidan fick guldstjärna i ett Åka Skidor-test när det begav sig. På den tiden innebar en guldstjärna att skidan var något alldeles extra. Då var testen inte lika slätstrukna som idag.
Jag körde på skidan säsongen -99 och var mycket nöjd med den. Framför allt glänser den på hårt, för att inte säga isigt, underlag. ÅS skriver i sitt omdöme: "Oöverträffad på hårt underlag." Utanför pisten funkade den också på den tiden. Då visste man ju inte hur mycket lättare det var med bredare skidor...

Det var en bra skida, helt klart. Det har dock hänt väldigt mycket på friåkningsfronten sen den var aktuell. Väldigt mycket. Har du inte tänkt att enbart nöta pist ska du satsa på bredare grejer. Så enkelt är det. Sen om du ska sikta in dig på 70-75mm-segmentet eller ta steget fullt ut och handla riktiga bredlagg på 80+ är kanske lite oklarare. Jag hade satsat på det senare, men det är kanske ovidkommande.

Att köpa ett par Viper 9.9 nya känns helt onödigt. Det blir för mycket pengar för en så pass gammal skida. Satsa på ett par begagnade i så fall. 4000 är för mycket. Det beror ju såklart lite på vad du får för bindning med skidan, men är ändå långt över gränsen för vad som kan anses vettigt.

Rossignol Viper 9.9
Vet inte om det är samma skida men jag har en som heter Viper X, och måste då hålla med föregående talare. Skidan är grym i pist, mycket bra grepp. Jag köpte den i januari och på konstsnö i 25 minusgrader var den bra.
Men ska du utanför pisten köp något annat. Den smala midja fungerar som sänke i mycket puder och i skitsnö (bristande skare osv) kan man råka ut för det skojiga att skidan bär fram och bak men sjunker under foten eller att man får konstiga felskär när man skär igenom skaren.

Sammanfattning: Kan du köpa två par skidor , köp den och ha den i pisten. Ska du bara köpa ett par köp någon mer allround om du ska utanför pisten.

Tillbaka
Topp