Rost på kanterna

Sheep

Ny medlem
Rost på kanterna
Tja, köpte ett par Monster i.M70 av förra årets modell (nya i förpackning) för 2 veckor sedan. I lördags åkte jag upp till romme för att testa dem, hur sköna som helst förresten. Efter dagens skidåkning borstade jag bort alla snön och la in skidorna i skidfodralet, när jag kommer hem så ser jag att det är rostfläckar på kanterna, både längst ut (skärkanten), på mitten av kanten (underifrån sett) och mellan lagget och kanten.

Ska det vara så??? Eller ska jag gå tillbaka till butiken med dem?

Har jag behandlat dem fel på något sätt? Jag har ju hyrt skidor i hela veckor förut utan att ens borsta bort snön och dem har aldrig rostat.

//Bekymrad

Rost på kanterna
Om du går tillbaka till butiken där du köpt skidorna kommer de att få sig ett gott skratt! Yo, stålkanterna rostar. Det rör sig dock bara om ytterst lite ytrost som uppstår när stålet blir blött, vill du undvika detta i fortsättningen ska du se till att borsta av alla snö från skidorna innan du lägger dem i fodralet. Förvara inte heller skidorna i fodralet, utan packa upp dem direkt när du kommer hem.

Den ytrost du har fått på kanten försvinner direkt vid nästa åk i backen. Du kan oxå ta bort den med en brynsten eller slippapper.

Jag var föresten också i Romme i lördags. Visst var det fint!

MVH/MM

Rost på kanterna
Romme var fint ja, trodde det skulle bli slask men backarna höll ju hela dagen. Iofs inte så många backar att åka i men sydsidan fungerade för en dags åkning. Skön start på skidsäsongen... MERSMAK!

Men ok, tack för svaret. Det här är mina första egna skidor så jag var lite orolig bara. Men ok, dåså. Då ska jag ta och torka dom bättre i fortsättningen och inte oroa mig för små rostfläckar på mina monster.

tack
//Daniel

Tillbaka
Topp