Jag har kört Freedom, Freeride och sedan förra säsongen 22Designs Bandit
Båda Rottefellas bindnigar har krånglat.
Freedom var det en plastdel inne i bindningen som gick sönder, men Rottefella skickade en ny. På Freeride så var det häldelen som krånglade, den sprätte upp i turläge. Även då skickade Rottefella nya delar och sedan fick hälen ett buntband runt sig för att det inte skulle hända.
Båda har haft problem med att dom går över till turläge i tid och otid. Ger en ganska otrevlig känsla när det händer (även när häldelen ploppar upp). För att fixa det blev det inga nya delar från Rottefella utan jag fick leva med det.
Så efter 10 år med Rottefella så bytte jag till Bandit, en av anledningarna var att slippa turläge. Har bara turat 2-3gånger totalt så kommer inte att sakna det.
Freedom vet jag inte om jag gillade så mycket, det var min första NTN och ptja, det var väl en bra bindning.
Med Freeride var jag inne på att köra djupt och carva hårt, den gav den styvheten jag ville ha men kändes ändå lite död. Även skidorna jag hade då, Nordica Enforcer, kändes lite döda, även om de var helt fantastiska att ställa på kant och skära djupa hack i backen.
Sen kom en period jag ville köra med mjukare fjäder och försökte skruva upp ner fjädern på Freeride till 0 men hittade inte känslan. Tror även skidorna var för styva för att uppskatta det nya mjuka jag.
Med Bandit och ett par lite mjukare skidor (Völkl Blaze) så har jag hamnat där jag vill vara. Jag kan köra med mjuk fjäder och ändå ha känsla i bindningen samt skidorna är lite lättare och mjukare gör att jag har bättre kontakt med snön. Lite mer att jag åker över snön istället för genom snön. Skulle kunna tänka mig en annan karaktär på skidan, looking att you extreme formula 88.
Dessutom har jag sedan några år lagt undan stavarna. Det i kombination med mjuka fjädrar (mjuka NTN är som hårda 75

) gjorde att jag fick börja om med balansen. Superkul och jag känner att mitt telisåkande fått en nytändning. Idag kan jag åka lika snabbt och i all terräng som jag kunde med stavar och hårda fjädrar, puckel och offpist inräknat. Stavarna åker inte ens med i boxen när jag drar till fjälls, undrar om jag ens har dom kvar?