[RR] Lavinkurs med puder i Verbier (med bilder)

Peter_K

Medlem
Jag, Blackriverpaint, gnillk och U var på en tvådagars lavinsäkerhets-kurs i Verbier denna helgen. En del snö-teori, praktiska övningar i enkel- och multipel-sök, hur man egentligen gräver fram nån som hamnat i en lavin och massa annat bra att veta blandades med en hel del skidåkning. Lördagen råkade vara första dagen på säsongen som hela området i Verbier öppnades, så vi passade på att njuta av det en del. Ospårat i Tortin, col de la Mouche, Vallon d'Arbi och en del annan åkning i högklass bjöds det på.

Blackriverpaint trivs i Vallon d'Arbi.
IMG_0911.jpg

Stephen som höll i kursen kollar snö-kvaliteten.
IMG_0913.jpg

gnillk sträcker ut i lite uppkörd eftermiddagssnö som avrundning på en sök-övning på skidor.
IMG_0947.jpg

En viktig erfarenhet från första dagen var att det är väldigt nyttigt att öva sökning när man har skidorna på (eftersom det är troligen i detta läge man är när en lavin gått och man ska leta upp någon). Det är oerhört lätt att åka förbi offret, vilket betyder att man får gå tillbaka uppför och förlorar massvis med tid. Guiden rekommenderade att man har kvar skidorna på fötterna tills transceivern indikerar att man har runt 10 meter kvar. Åsikter om det är en rimlig rekommendation? Det kändes rätt lagom när vi övade, men fler erfarenheter är alltid välkomna.

En annan sak som var väldigt bra var att praktiskt öva på hur man egentligen gräver. Det låter fånigt (alla kan väl gräva en grop i snö?) men det har stor betydelse hur fort det går om man vet hur man ska organisera sig och gräver på ett smart sätt.

Dag två började med ett åk på baksidan av Mont Fort för lite mer kvalitets-säkring av snön.

U njuter av solen och att den stora lekplatsen precis bakom.
IMG_0952.jpg

gnillk på väg ner i en av colouirerna.
IMG_0955.jpg

Även här var snön helt OK.
IMG_0964.jpg

För säkerhets skull hikade vi en bit för att komma över i nästa dal och kolla snön där också.
IMG_0969.jpg

Fin utsikt.
IMG_0974.jpg

Ser ganska lovande ut...
IMG_0977.jpg

Det inte bara såg lovande ut, det var faktiskt helt OK.
IMG_0993.jpg

Lite längre ner kom vi ut ur skuggan också.
IMG_1012.jpg

Dagen avslutades med övningar på multipel-sök. Vi fick även prova Mammut Pulse som verkade vara väldigt lättanvänd och intuitiv att söka med. Som vanligt blir det en del förvirring med en helt ny transceiver, men funktionen att kunna markera en transceiver som hittad (det finns på Ortovox S1 också har jag för mig) är grymt bra att ha vid multipel-sök. Det är väldigt förvirrande med flera olika signaler annars, även om det funkar om man är metodisk... Här gäller dock övning i mängder för att det ska funka bra.

Sammanfattningsvis så var det en riktigt grym helg. Guiden vi hade var riktigt bra (skicka meddelande om du vill veta vem det var) och jag lärde mig väldigt mycket. Det ser ut som att vi bara åkte skidor, men bilder på nån som står och gräver i snön kändes rätt tråkiga jämfört med de här...

Senast ändrad:
Kul med rr och fina bilder! Lite bitter blir man ju iofs. Att transceiver sedan är rättstavat varenda gång det förekommer ger ju en extra exklusiv känsla, speciellt med tanke på ämnet.

Helvete Peter, ser riktigt grymt ut! Du får ta och visa mig det åket i vinter ni knata en bit för att komma till.. Ser mycket smaskigt ut.

Tack för bilderna och rapporten!

Som sagt var sà var det en otroligt givande helg. Att àka runt pà berget med en bergsguide och diskutera lavinsäkerhet pà berget ger dimensioner som är svàrt att förstà utan att uppleva det.

Vi investerade 250 chf (1400kr) per person för denna helgen och dà var vi 4 personer och en bergsguide. En sà pass liten grupp gör att chansen att lära sig väldigt mycket är stor och det tror jag vi alla gjorde.

Mina bästa rekommendationer för alla glada freeridare att göra detsamma!

Bra Peter! Jag var på Henry's Avalanche Talk på MBC igår och friskade upp minnet. Tack för tipsen!

Blackriverpaint? Hur kommer det sig att du kör in i busken när det finns massa öppna ytor runt om???

Ser ut som ni hade en grym helg! Kul o se bilder och bra text! Bra och visa att man behöver kunskap! o kul att ni kommer med ideer vad som sas!
Tjatar du lite BRP kanske jag kommer ner o åker med dig....

// Erixon

Erixon sa:
Blackriverpaint? Hur kommer det sig att du kör in i busken när det finns massa öppna ytor runt om???

Ser ut som ni hade en grym helg! Kul o se bilder och bra text! Bra och visa att man behöver kunskap! o kul att ni kommer med ideer vad som sas!
Tjatar du lite BRP kanske jag kommer ner o åker med dig....

// Erixon
Lavinkurs....svänga lär man sig i skidskolan. Bàda är nyttiga. :-)

Jag tjatar inte, det är upp till dig att inse ditt eget bästa. Vädra din lavinsändare innan, det är tävling pà verbiers övningsomràde i multipel sökning när du kommer.

Ytterliggare ett bra tips är att testa detta övningsomràde. Först ska man söka reda pà offret i ett omràde som är 50 * 200 meter stort sedan ska man sonda och träffa en platta som är 20 *20 cm stor. Den sista delen ökar svàrigheten rejält och skapar ett tydligt stressmoment när man inte hittar plattan. Skitbra och nyttigt framförallt!

Peter_K sa:
...En viktig erfarenhet från första dagen var att det är väldigt nyttigt att öva sökning när man har skidorna på (eftersom det är troligen i detta läge man är när en lavin gått och man ska leta upp någon). Det är oerhört lätt att åka förbi offret, vilket betyder att man får gå tillbaka uppför och förlorar massvis med tid. Guiden rekommenderade att man har kvar skidorna på fötterna tills transceivern indikerar att man har runt 10 meter kvar. Åsikter om det är en rimlig rekommendation? Det kändes rätt lagom när vi övade, men fler erfarenheter är alltid välkomna.
Cirkus 10 meter tycker jag låter som ett bra mått, sådär mellan tummen och pekfingret. Det gäller dock bara om det är möjligt att åka i terrängen där lavinen dragit fram... Här får man nog avgöra själv från fall till fall.

Skönt att se att folk går lavinutbildningar och faktiskt intresserar sig för sin egen och sina vänners säkerhet. Borde vara lag på att ha genomgått lavinkurs för att få åka puder! Eller vad säger ni?

Senast ändrad:
Blackriverpaint sa:
Att àka runt pà berget med en bergsguide och diskutera lavinsäkerhet pà berget ger dimensioner som är svàrt att förstà utan att uppleva det.

En sà pass liten grupp gör att chansen att lära sig väldigt mycket är stor och det tror jag vi alla gjorde.
Dessa två punkter tycker jag nog sammanfattar kursen på bästa sätt, eller hur? För övrigt ett utmärkt reportage av Peter och gänget!

FF: Det lär bli fler utflykter till Verbier i vinter, bara att hänga med.

Erixon: Såvitt jag minns skonade han busken :)

Nojlas: Förhoppningsvis inser alla värdet i att gå en sån här kurs. Man lär sig ruggigt mycket, massa frågeställningar som man aldrig tänkt på själv dyker upp för diskussion, osv.

chrtur: Schysst sammanfattning. Lägg till en hel del praktiska övningar och erfarenheter från vad som gått bra och dåligt vid tidigare räddningsaktioner också så får man en rätt bra bild vad det handlar om.

En annan fråga som vi diskuterade var följande: Hur gör man med gruppens transceivers om man är en grupp som åker och en person blir begravd? Jag har tidigare fått lära mig att alla som inte blivit begravda slår om sina transceivers till sök-läge och letar. Guiden hävdade att det är bättre om det bara är en som letar och övriga stänger av sina transceivers (eftersom då blir det färre grejer som stör och man springer inte på varandra). En person kollar att eventuella andra personer som dyker upp också stänger av sina för att inte störa sökningen. Åsikter?

haha ballt. jag känner igen mig på bilderna. grymma åk där.
bra skrivet annars. laviner är läbbiga!

Såg ju ut att va riktigt bra med snö på baksidan, för att vara så tidigt på säsongen! Inte illa.

Bra att ni tränade. Det är på TOK för få som vet hur man använder en transiver effektivt!

Jag är nog inräknad där, övade bara 5-7 gånger i vintras då jag gjorde säsong, men det var nog betydligt mer än vad många andra gjorde.

Bra skrivet, ut och öva allihopa ! ! !

Och glöm inte nya batterier i transan till vintern alla!!!

Peter, det kan nog vara vettigt om man inte har tränat sök tillsammans som grupp. Det borde dock vara snabbare att alla börjar samtidigt uppifrån och går med ca 40m mellanrum nedåt i käglan om käglan är så bred att detta behövs. Så slipper en person zick-zacka i käglan.

När man börjar närma sig varandra mot slutet av söket borde nog en person göra sista delen av söket för att slippa springa på varandra och höra tre signaler samtidigt, som du säger..

Vid en mindre (smalare) kägla tror jag också på att en person (den i gruppen som ofta är snabbast, alternativt den som verkar minst hög på adrenalin..) söker och de andra plockar fram spadar och sond under tiden.

p.s. fick du pröva nya puderlaggen peter?

STORPOTATEN sa:
Såg ju ut att va riktigt bra med snö på baksidan, för att vara så tidigt på säsongen! Inte illa.
Bästa säsongsstarten sen 2002 eller nåt sånt enligt guiden. Bara att hoppas att det fortsätter så.

FF sa:
Och glöm inte nya batterier i transan till vintern alla!!!
Just det.

FF sa:
p.s. fick du pröva nya puderlaggen peter?
De testades i sitt rätta element hela helgen :) Första kommentaren från guiden på morgonen på lördagen: "Är du säker på att du har tillräckligt breda skidor?" Det krävdes en del inåkning men jag kom bättre överens med dem ju mer jag åkte på dem. Riktigt bra i uppkörd snö och kartong, underbart flyt i puder och rätt stora att baxa runt i tät skog. På söndag eftermiddag kändes de klart mindre och smidigare jämfört med lördag morgon, så det blir nog bra. Tar nog inte med mig dem till Sälen över jul dock... :)

Senast ändrad:
Är inte säker pà att han syftade pà monsterlaviner dà han sa 1 person söker. För som FF säger sà tar det en jäkla tid och söka av ett större omràde. Problemet är väl när man har multipla offer och multipla sökanden sà piper det överrallt hela tiden. Att hantera det i stresssituation är nog inte jättesimpelt. Jag tycker nog FF:s teorier verkar väldigt vettiga.

Peter skötte sig väl pà de nya laggen...bildbevis kommer framàt kvällen!

Grymt att folk inser behovet av kunskap i det här ämnet.

Ni verkar ha genomfört kursen i relevant terräng i alla fall, schysst! Sen lär det väl inte ha varit sämre rent kursmässigt att området just öppnat. Var snötäcket intressant, fanns det någon färsk lavinaktivitet att titta på?

Det är lite kul att ni tränade grävning, det kanske inte är en slump då ICAR (internationella fjällräddningsförbundet) nyligen konstaterat att det är här vi måste lägga krutet, 90% av tiden i ett lavinsök går åt till att gräva! Att köra en renodlad grävkurs kanske inte skulle vara en helt korkad idé...

När det gäller sök med skidorna på så tror jag inte att man ska ha ett särskilt tal som riktlinje, beroende på hur djup offret ligger så kommer gränsen mellan grovsök och finsök att variera. Det är däremot bra att träna på sök med skidor, går det att åka i käglan kan det snabba på söket väldigt. Det är lätt att stirra sig blind på en metod och missa en så enkel sak som att söka med skidorna på.

Vad det gäller hur många som söker tycker jag att det helt beror på storleken på käglan, men man bör öva på bägge metoderna.

Jag skulle gärna se lite bilder på grävning och annan snöporr (jag kanske är lite pervers).

Tackar för trevlig läsning!

centralbyrakraten sa:
Grymt att folk inser behovet av kunskap i det här ämnet.

Ni verkar ha genomfört kursen i relevant terräng i alla fall, schysst! Sen lär det väl inte ha varit sämre rent kursmässigt att området just öppnat. Var snötäcket intressant, fanns det någon färsk lavinaktivitet att titta på?

Det är lite kul att ni tränade grävning, det kanske inte är en slump då ICAR (internationella fjällräddningsförbundet) nyligen konstaterat att det är här vi måste lägga krutet, 90% av tiden i ett lavinsök går åt till att gräva! Att köra en renodlad grävkurs kanske inte skulle vara en helt korkad idé...

Jag skulle gärna se lite bilder på grävning och annan snöporr (jag kanske är lite pervers).

Tackar för trevlig läsning!
Jag väntade pà att vi skulle centralbyràkraten att styra upp vàra funderingar :-) Det är vi honom väldigt tacksam för!

Angàende färsk lavinaktivitet sà refererar jag till en endagarskurs som jag, gnilk och U gjorde helgen innan. Där fick vi äran att se ett gäng galna "freeriders" stàendes pà en kam. àket sàg väldigt lockande màste jag säga. Efter 40 meter släppte det inte helt oväntat men àkaren som även kör "xtreme verbier" àkte ifràn det som släppte. 1 timme senare händer ungefär samma sak igen där àkaren àker upp pà kammen som gàr längs med àket likt en surfare àker upp pà en vàg och gör riktigt snäva svängar som slutligen fàr allt att släppa. Även denna gàng hinner àkaren ur lavinen.

Just grävningen är nog svàrt att visa bilder pà dà vi alla stod och vevade med spadarna som rena roddlandslaget.

Blackriverpaint sa:
Jag väntade pà att vi skulle centralbyràkraten att styra upp vàra funderingar :-) Det är vi honom väldigt tacksam för!
Ja, min inblandning i leken var väl inte helt otippad ;-)

Blackriverpaint sa:
Angàende färsk lavinaktivitet sà refererar jag till en endagarskurs som jag, gnilk och U gjorde helgen innan. Där fick vi äran att se ett gäng galna "freeriders" stàendes pà en kam. àket sàg väldigt lockande màste jag säga. Efter 40 meter släppte det inte helt oväntat men àkaren som även kör "xtreme verbier" àkte ifràn det som släppte. 1 timme senare händer ungefär samma sak igen där àkaren àker upp pà kammen som gàr längs med àket likt en surfare àker upp pà en vàg och gör riktigt snäva svängar som slutligen fàr allt att släppa. Även denna gàng hinner àkaren ur lavinen.

Just grävningen är nog svàrt att visa bilder pà dà vi alla stod och vevade med spadarna som rena roddlandslaget.
Det kanske inte är helt perfekt att se en extremt duktigt åkare ta sig ur en lavin två gånger, kan inge en del falska förhoppningar men ett ypperligt tillfälle att tala om flyktvägar och vikten av att planera sin åkning! Bara för att det börja rasa en massa snö så behöver man inte ge upp och lägga sig ner (som jag själv gjorde första gången jag åkte med), det finns faktiskt möjligheten att ta sig ur det hela.

Grävde ni några snöprofiler eller skippa ni helt den biten?

Guiden vi hade var rätt skeptisk till snöprofiler. Han hävdade att det var ett utmärkt verktyg för att få reda på förhållandena på just den sluttningen man befann sig på, men 50 meter bort i nästa svacka kan det se helt annorlunda ut. Kursens fokus var mer på liftbaserad offpist-åkning. Ska man ut och tura och har ett åk framför sig på en hyfsat homogen sluttning antar jag att det är betydligt mer aktuellt att gräva snöprofil. Det finns en ytterligare kurs han ordnar där jag kan tänka mig att han tar upp sånt. Jag vet inte vad som är rätt här eftersom jag aldrig analyserat snöns olika lager på egen hand.

RR = Ride Report eller ReseRapport, beroende på hur angloifierad läsaren känner sig :)

Senast ändrad:
Schysst tråd, härliga bilder och förhoppningsvis inser ännu fler att en sådan kurs kan vara väldigt bra. Kör själv inte med transceiver ännu men blir nog ett köp snart!

Bra att någon drev ut begreppet RR också, det enda jag kunde komma på var RR (road racing) hojar...

centralbyrakraten sa:
Det kanske inte är helt perfekt att se en extremt duktigt åkare ta sig ur en lavin två gånger, kan inge en del falska förhoppningar men ett ypperligt tillfälle att tala om flyktvägar och vikten av att planera sin åkning! Bara för att det börja rasa en massa snö så behöver man inte ge upp och lägga sig ner (som jag själv gjorde första gången jag åkte med), det finns faktiskt möjligheten att ta sig ur det hela.
Ämnena som kom upp efter det hänt var just flyktvägar, resterande delar av gruppen(som alla àkte strax efter utan att sett att det släppt), placerar sig förste mannen sà att han är skyddad och kan han hjälpa till vid en olycka för kommande àkare?

Det var just dessa situationer och diskussionerna som jag tyckte var mest givande. Stàr man i högalpin terräng sà fattar man konsekvenserna av en lavin lite lättare. Böcker och filmer är bra men det är bara ett komplement.

Peter_K sa:
Guiden vi hade var rätt skeptisk till snöprofiler. Han hävdade att det var ett utmärkt verktyg för att få reda på förhållandena på just den sluttningen man befann sig på, men 50 meter bort i nästa svacka kan det se helt annorlunda ut. Kursens fokus var mer på liftbaserad offpist-åkning. Ska man ut och tura och har ett åk framför sig på en hyfsat homogen sluttning antar jag att det är betydligt mer aktuellt att gräva snöprofil. Det finns en ytterligare kurs han ordnar där jag kan tänka mig att han tar upp sånt.
En mer ingående diskussion kring grävandets (snöprofil) vara eller inte vara: http://www.arelavincenter.se/forum/viewtopic.php?t=40

Senast ändrad:
Grym tråd! Jag drar till Verbier på fredag för att stanna i 2v. Ser nästan fram emot transciever-sökning, i övningsområdet då såklart.

Man kan inte få lite grävtips, för mig verkar det bara att gräva så in i norden och byta när man blir trött.

Carled sa:
Grym tråd! Jag drar till Verbier på fredag för att stanna i 2v. Ser nästan fram emot transciever-sökning, i övningsområdet då såklart.

Man kan inte få lite grävtips, för mig verkar det bara att gräva så in i norden och byta när man blir trött.
Övningsomràdet är grymt bra, sà pröva det. Det är bara att knata fram till stolpen och välja program. Fanns fyra olika om jag inte minns fel. I snön ligger det nu 6 transciever/plattor/offer som kan användas som singelsök eller multipelsök.

Svàrt att förklara grävning utan bild men jag försöker köra en enkel förklaring. Man ska inte gräva ner till offret utan nedanför sonden. Sàdjupt som sonden är fast rakt horisontalt utàt ska du gräva. Detta kommer resultera i att du kan dra ut offret pà en platà som du i princip grävt fram och sätta igàng med HLR eller vad som nu behövs. Om du gräver nedanför/vid sidan om offret drar du snön utàt och inte uppàt vilket gör att du sparar mängder av energi. Hoppas ni alla förstàr lite av det.

Att gräva från sidan tog jag för givet (efter en halvmeter är det ju typ omöjligt att gräva rakt ner...), men det var bra läsning, speciellt Brp's länk...

Tillbaka
Topp