Rtm

Dougiestyle

Ny medlem
Rtm
Hej, det är så att jag söker skidor och har snöat in mig på RTM 81 för att vissa har sagt att 84 är lite för hård. Undrade om någon skulle kunna hjälpa mig med valet, kanske komma med tips på andra skidor som är bra för mig.

Längd: 185cm
Vikt: 120kg
Åkning: Pist, gillar att åka snabbt och stå på kanterna men samtidigt vill jag kunna åka lite långsammare med tjejen ibland.

Rtm
Vet inte vem som sagt att RTM 84 är för hårda, ja de är hårdare än 81 men betyder det att de är för hårda?
Jag åker bland annat på förra generationens RTM 84 (fullrockern) 176 cm och de kan jag använda till nöjesåkning i pist likväl som undervisning från nybörjare och uppåt.
Jag är lite längre 188cm men väger betydligt mindre ca 85 kg.

Vet inte hur duktig åkare du är men kan känna en viss risk för att 81 kan kännas lite mjuka om du står på med din vikt som hjälp.

Bara en tanke ;)

//Åke

Rtm

@Ake_Astrom

Det var en som jobbade på Stadium som sa det så antog att han visste. Men nu när du säger det så känns kanske 84an bättre. Vilken längd skulle du säga är bäst för mig. Tänker 182cm

Tack för snabbt svar!

Senast ändrad:
Rtm
Längden är svårt tycker jag för jag åker på skidor från 155 till 187, allt funkar ;)
Men lite kortare så svänger det mer fast mina 176 har jag inget problem med här i Sverige där pisterna inte är så långa.

//Åke

Rtm
Du kan mycket väl köra på RTM81.an utan att den blir för vek för dig. Det är en avancerad skida som är byggd i stort sett som 84. den har en lite tunnare träkärna och eftersom den är 3mm smalare, lite lite mindre material i sig. Men i övrigt samma.

Många upplever 81an roligare än 84an då den är kvickare kant till kant, den blir mer allsidig då du kan ha roligare i lägre hastigheter där både 84 men framförallt 86an kräver mer fart för att vakna till liv. Med det sagt så har man inga problem att köra på hårt med dem.

Tycker att det är synd att de inte har en UVO-dämpare på skidan, då många tror att det är en sämre skida mot vad den är.

Så du kan lugnt köpa RTM81 och bli mer än nöjd.

Tillbaka
Topp