ruben östlund wannabe

Nalleman

Ny medlem
ruben östlund wannabe
Jag undrar om det finns nån där ute som har försökt att spela in en skidfilm? Jag hade tänkt att försöka mig på det i vinter men jag vet inte hur bra kvaliteten blir, Lönar det sig att köpa ett hi8 band eller är det bara slöseri med pengar. Är det nån som har några överiga tips om filmning så blir jag såååå glad om ni skickar in dem. Har ni tur så kanske ni får se på nån "Slopeside Boxliden" eller nåt, i framtiden :)

ruben östlund wannabe
Jag antar att du inte har JÄTTEMYCKET pengar
och inte har nån snäll morbror som jobbar
på TV4 eller nån annan proffsstudio ...

Alltså... Du behöver redigera filmen i din egen PC!

Då finns bara ett enda val! Köp en Digital
Videokamera. Det är egentligen enda sättet
att behålla kvaliteten vid redigering i PC
utan alltför dyr utrustning ...

Ok! Själva kameran kostar dubbelt så mycket
som en "vanlig" men en redigerings och
digitaliseringsutrustning för vanlig video
ramlar snabbt iväg mot 100 000 om det
ska vara bra... Tyvärr...

Tänker du redigera med hjälp av två videobandare kan du glömma Hi8 :-)

Lycka till! OCh tänk på att Zooma fett!

ruben östlund wannabe
Vill göra en fet dump på den här tråden efter att tidigare i helgen sett Östlund på Skavlan där han pratade om sin film Turist. Riktigt bra film, och välgjord. Det som slog mig i min reaserch var dock att han började karriären med att arbeta med free radicals i början av 90-talet. Är det så att all välgjord film börjar med att man filmar skidåkning? Inte för att jag har någon annan filmmakare som stöder tesen, men det är väl därför jag nu vänder mig ut till cyperspace (och samtidigt få hylla Östlunds välgjorda filmer) för att få höra vad världen har att säga.

För att svara trådskaparen så känns det spontant som att bifalls ges på att man behöver redigera filmen i sin egen PC. Riktigt jobbigt att behöva dra ner till bibliotekets datorer, brukar inte vara någon särskild kraft i de grejerna heller. Hi8 eller inte, där är jag nog alltför ung för att svara. Skickar vidare det.

ruben östlund wannabe
http://www.svd.se/kultur/ruben-ostlund-tillbaka-till-rotterna_8295616.svd

"För Ruben Östlund innebär ”Turist” också ett steg tillbaka till rötterna. Det var nämligen i Alperna som han inledde sin filmkarriär. Under delar av 90-talet tillbringade han vintermånaderna i olika turistorter i Alperna, där han började filma sina extremskidåkande kompisar.

Resultatet blev en rad olika skidfilmer, däribland ”Addicted” som kom 1993 och ”Free radicals” som hade premiär 1998.

- Jag har tagit med mig en jävla uthållighet från de åren. Man var ute varenda dag från december till april. Det är tre gånger så många inspelningsdagar som man har när man spelar in en långfilm. Den konditionen upplever jag att jag fortfarande har kvar. Jag är beredd att lägga mycket arbete på filmerna.

Efter sina säsonger i Alperna kom Ruben Östlund in på Filmhögskolan i Göteborg 1998. Sex år senare kom hans första långfilm, ”Gitarrmongot”. 2008 utforskade han grupptrycksmekanismer i ”De ofrivilliga” och 2011 kammade han hem massor av priser med filmen ”Play”. Den filmen ansågs av många vara kontroversiell, från vissa håll kallades den rasistisk och filmen ledde till en stor debatt i svenska tidningar."

ruben östlund wannabe
Måste bara säga att rubriken på den här tråden är sjukt skön, och kul att den är mer aktuell än någonsin efter femton år. Om
@Nalleman fortfarande är aktiv kan han väl berätta hur det gick med "Slopeside Boxliden" :)

ruben östlund wannabe
Ja, som vi har väntat. Men det har ju bara gått 24 år sedan Ts startade tråden.
Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge 😲

Tillbaka
Topp