Lee-nus: Jupp, har vi plats kan jag höra av mig.
Malin: Det där med boende genom jobbet är en ganska knepig fråga. Förra säsongen var jag i Val Thorens, och hade fixat boende för hela vintern innan jag åkte ner. Sedan fick jag jobb som diskare/kökshjälpreda fyra kvällar i veckan genom att gå runt och fråga på byn. Är man nere när säsongen drar igång brukar det inte vara så svårt att hitta något. Jag jobbade ungefär 24 timmar/vecka och tjänade ungefär 120 euro i veckan. Plus att jag fick äta hur mycket jag ville

De jag snackade med som hade gratis boende genom jobbet jobbade betydligt mer än vad jag gjorde, oftast sex kvällar i veckan. Man kan väl säja att det är en avvägningsfråga.
Fördelarna med att ha ett jobb och därigenom få boende och liftkort är väl just det, man får boende och liftkort och behöver göra av med rätt mycket mindre sparpengar. Men, alla jag träffat på som gjort så har haft färre hela skiddagar och jag personligen tycker inte att det är värt det.
Fördelarna med att fixa boende i förväg och åka ner och hitta ett jobb på plats är att du kan vara ledig mer, och om det är ett skitjobb så blir du inte hemlös om du säjer upp dig. De flesta restauranger anställer diskare och sådant först när säsongen börjat, för är någon usel får dom sparken och så tar dom in någon annan, och det är inte glammigt men man får mycket tid i backen. Även jobb som glasplockare, städare, skiduthyrare och i klädaffärer brukar vara relativt lätthittade.
Min åsikt är alltså, har man sparpengar nog att betala alla de stora kostnaderna (boende, säsongskort och den utrustning man eventuellt behöver) i början av säsongen: hitta jobb därnere och åk mycket skidor/snowboard. Men som sagt, det är min åsikt, och alla har olika prioriteringar & ekonomi.