Ryggsäck <40 liter

JohanKristofers

Aktiv medlem
Ryggsäck <40 liter
Jag letar en ryggsäck med fästen för skidor och isyxor och som sitter bra på ryggen när man åker ner.
Jag har sett på gamla trådar, men det känns som att ryggsäckar ständigt förändras och uppgraderas, därav en ny tråd.
Några tips?

Ryggsäck <40 liter
JohanKristofers sa:
det känns som att ryggsäckar ständigt förändras och uppgraderas
Då är det bara att gratulera reklamarna, ty de har lyckats med sitt jobb!

I verkligheten så händer det inte speciellt mycket annat än att färger ändras lite hit och dit, det har inte skett något revolutionerande sedan nylontyget uppfanns.

Hur väl en säck sitter är individuellt, det som passar mig behöver inte passa dig så du får faktiskt ta och stänga av datorn, knalla ned till din lokala butik och prova olika modeller! ;)

Fundera noga över dina behov först, sen väljer du den som passar just dig och din rygg bäst.

Ryggsäck <40 liter
Tompan14 sa:
I verkligheten så händer det inte speciellt mycket annat än att färger ändras lite hit och dit, det har inte skett något revolutionerande sedan nylontyget uppfanns.
Bortsett från möjligheten att ha en partyballong i ryggsäcken nu för tiden såklart!

Ryggsäck <40 liter
Tompan14 sa:
Visst, men den första ballongsäcken visades på ISPO 1985, det är tjugoåtta år sedan...
Men nylontyg uppfanns år 1939, så nog har det hänt NÅGOT revolutionerande sen dess. Faktum är det är längre tid mellan nylontyget och ballsäck på ISPO än vad det är mellan ballongsäck på ISPO och idag till och med, så jämförelsevis måste väl ändå ballongsäck vara ett väldigt nytt påfund!

Ryggsäck <40 liter
Jo visst, men är ballongerna verkligen något revolutionerande för ryggsäckar? Att det var revolutionerande för lavinsäkerheten håller jag med om, men ryggsäckar som sådana?.

CamelBak dök upp 1989, men de var knappast först med att förvara dricksvatten i påsar, det har man gjort i tusentals år. Möjligen att de var först med att sätta en slang på påsen så att man hade händerna fria.

Ryggsäck <40 liter
Tompan14 sa:
Jo visst, men är ballongerna verkligen något revolutionerande för ryggsäckar? Att det var revolutionerande för lavinsäkerheten håller jag med om, men ryggsäckar som sådana?.

CamelBak dök upp 1989, men de var knappast först med att förvara dricksvatten i påsar, det har man gjort i tusentals år. Möjligen att de var först med att sätta en slang på påsen så att man hade händerna fria.
Som i att dragkedjan var revolutionernade för separation av två tygbitar, men var det verkligen revolutionerande för ryggsäckarna? Eller att camelback var revolutionernade för vätskedrickandet/effektiviserandet av pauser under turen, men var det verkligen revolutionerande? Eller att nylonet var revolutionerande för tyghållfasthet, men var det verkligen revolutionerande för ryggsäckar? The list goes on!

Ryggsäck <40 liter
Personligen är jag av den åsikten att dragkedjan försämrade ryggsäcken. :D
Sen var väl inte dragkedjan revolutionerande för separationen av två tygbitar utan snarare en tillfällig sammanfogning av dem.

Men jag tror min poäng går fram, ställer man tre oanvända ryggsäckar bredvid varandra, en som är 20 år gammal, en 10 år gammal och en från i år så är det svårt att märka några större skillnader i funktion. Och att ordet "revolutionerande" används överdrivet mycket av reklamare.

Ryggsäck <40 liter
Tompan14 sa:
Personligen är jag av den åsikten att dragkedjan försämrade ryggsäcken. :D
Sen var väl inte dragkedjan revolutionerande för separationen av två tygbitar utan snarare en tillfällig sammanfogning av dem.

Men jag tror min poäng går fram, ställer man tre oanvända ryggsäckar bredvid varandra, en som är 20 år gammal, en 10 år gammal och en från i år så är det svårt att märka några större skillnader i funktion. Och att ordet "revolutionerande" används överdrivet mycket av reklamare.
Förutom ballongen och camelbacken då... Eller platsar det inte som funktion? ;)

Ryggsäck <40 liter
Vattendroppe sa:
Förutom ballongen och camelbacken då... Eller platsar det inte som funktion? ;)
Hur står det till med läsförståelsen egentligen? ;)

Ballongen är 28 år gammal, vätskepåsen med slang är 24 år gammal, således funktioner som fanns tillgängliga redan i den äldsta säcken i mitt exempel.

Ryggsäck <40 liter
Tompan14 sa:
Hur står det till med läsförståelsen egentligen? ;)

Ballongen är 28 år gammal, vätskepåsen med slang är 24 år gammal, således funktioner som fanns tillgängliga redan i den äldsta säcken i mitt exempel.
Tycker du börjar få en otrevlig ton :S

Då kan du få presentera ett exempel på en kommersiellt tillgänglig säck med lavinballong och "vätskesystem" à camelback eller motsvarande som fanns för 20 resp 10 år sedan! Det är ju inte SÅ svårt att få slut på den här diskussionen om du nu vill. (Och om du inte vill får du faktiskt se till att inte vara dum i fortsättningen!)

Ryggsäck <40 liter
Är inte minst en av er moderator så ni kan moderera urspårningen lite?

Mina behov är att den ska ha fästen för isyxor och fästen för skidor och att den sitter bra på ryggen. Som jag skrev.

Jag har sett på Gregory Alpinisto för jag tycker deras bärsystem är sjukt bra, men blev skeptisk mot att nylonet kommer klara av en vinters klättrande med stålkanter gnagande längs sidorna.

Min lokala butik har färre aktuella ryggsäckar än vad Fredrik Reinfeldt har hår på skallen. Men tack för tipset.

Josh: Tack.

la_grave: Jag är 177 cm.

Senast ändrad:
Ryggsäck <40 liter
Vattendroppe sa:
Tycker du börjar få en otrevlig ton :S

Då kan du få presentera ett exempel på en kommersiellt tillgänglig säck med lavinballong och "vätskesystem" à camelback eller motsvarande som fanns för 20 resp 10 år sedan! Det är ju inte SÅ svårt att få slut på den här diskussionen om du nu vill. (Och om du inte vill får du faktiskt se till att inte vara dum i fortsättningen!)
Dum har jag verkligen inte varit, det är snarare den som inte vill förstå vad jag skriver som är dum. Men om det uppfattades som otrevligt ber jag om ursäkt, det var verkligen inte min mening.

Angående vilka modeller som fanns för tjugo år sedan så är det inte så svårt. Ta valfri ABS säck som fanns på marknaden då och stoppa i vätskepåsen i den så är det klappat och klart!

JohanKristofers, det är bara att läsa de trådar som redan existerar om du vill ha mer handfasta tips, det har som sagt inte hänt något av betydelse sedan de var aktuella. Surfa runt på olika sidor och se vad som finns på marknaden idag, läs och jämför om du inte vill testa i butik först utan köpa grisen i säcken. Din kravprofil är ju inte ens i närheten av att vara tillräcklig för att kunna säga köp modell X av märke Y, så länge du nöjer dig med att kunna fästa skidor och isyxor så duger ju 99% av alla säckar som marknadsförs mot skidåkare och isklättrare.

Tillbaka
Topp