Ryggsäck med bärrem för snowboard?

AntonBoras

Ny medlem
Hej!
Letar efter en schysst och skön ryggsäck som man kan använda till att bär brädan med medans man letar efter det perfekta åket utanför pisterna. Nån som har nått tips?

Kolla på recensionerna.. där hittar du bilder och andras omdömme

Dakine heli pro! den har 2 sätt för bräda och 1 för skidor!

köpte en dakine heli pro 2 i förrgår. Tycker en verkar grym, har dock inte testat den i backen än. Men den har många sweeta funktioner.

Föredrar personligen Dakine Heli pack, betydligt mindre än de som tidigare nämnts, endast 11liter, så det är inte massa extra onödigt tyg som häbger och slänger på ryggen.
Brädan går att spänna både längs efter ryggen eller på tvären.

DaKine gör fina ryggsäckar, men en Heli Pro är för liten. Skall du hika seriöst så behöver du ha med dig säkerhetsutrustning, mat, dricka och extrakläder. Du måste även kunna fästa snöskor och stavar.

Det bästa med DaKine är att de ha två bärsystem för brädan. Personligen tycker jag att när man placerar brädan vågrätt precis bakom ryggplatan är det bästa, då kommer inte tyngdpunkten ut så långt från kroppen och det är lättare både röra sig och ta på hela "ekipaget"...

Andra märken som gör bra ryggsäckar med bärsystem avsedda för bräda är MacPac och Deuter.
/Jonas

Jag kör med förra årets Burton summit pack.
Grymt skön, jäkligt nice och slimmad passform. Endast 20 liter så tyngdpunkten kommer inte ut något, men man får plats med det man vill ha, en spade extra förstärkningströje och handskar och en liten termos eller nått. Sen är det en "ryggplåt" på min, vet itne om de har kvar det på årets, men den är grymt skön om/när man vurpar så att inte spaden skär in i ryggen. Den är inte så jävla hård med styv nog för att skydda.

Kan helt klart rekomendera den om man ska ha en rygga att åka i, vill man ha med sig mer prylar för långturen så rekomenderas någon större. Typ day hiker.

BigAir: 11 L duger fint när man är runt ett liftsytem och härjar, typ nordals, abisko, kittel etc. Ska du på mer avancerade toppturer så kan den ju vara i minsta laget. Har även en Extrem DayPack 700 på 25L som jag änvänder i bland, men tycker oftast att det är för mycket utrymme över som gör att det blir lite för mycket som slänger omkring på ryggen.

Upplever åxå att om man har en lite större rygsäck så packar man med lite mer grejjer som man egentligen inte behöver. I min väska får jag plats med min spade, sond, tunn fleacetröjja och lite verktyg, samt en liten thermos och en kexchoklad.
Själv behöver jag inte så mycket mer.

Dock så har jag inte testat fästa snöskor på den och åka ned med det, kan hända att det är lite problem med det, men det är inget jag har saknat hitills iaf.

Jag har en Dakine Poacher som jag tycker funkar finfint. Den är lite större, men jag tycker den sitter bättre på ryggen när den är lite längre. Dessutom funkar kompressionsremmarna bra på den, tycker jag.

/E

Det finns bara en tygga som håller måttet just nu! Kolla efter en Bergans, Backcountry Guide om du ska ha en ryggsäck som verkligen gör skäl för namnet!

Kolla in www.bergans.no

är du helt ute och bajsar, oscar-franzen? backcountry guide må vara bra, men att säga att det bara finns EN rygga som håller måttet stämmer inte. den ryggan har inte andra funktioner än de som finns på t.ex. en dakine..

ps. jag har utöver det som perbac räknar upp fått plats med äpplen, mackor i och snöskor utanpå en heli pack (samt lite annat skidt).

Har kollar runt lite nu och bäst hitils tycker jag att Dakine Heli 11l verkar. Den är desutom riktigt clean i grön camo...
Det lutar åt en sådan måste jag säga!
Peace!!

11 liter? Det är ju ingenting? Var har ni spriten då? Jag tycker HeliPron brukar vara i minsta laget...

Dakine Mission är annars en renodlad snowboardryggsäck på 24 l.
har dock inte cross-carry (brädan ligger horisontellt), bara vertical carry...

Kolla in Haglöfs nya Radical säck i 28 och 18 liter (lagt upp den för recension här, men inte recenserat än). Har införskaffat 28an. Konstruktionen är ganska långsmal viljet gör att det inte känns skvalpigt även om man bara fyller den med en spade och tröja. Sen har den sjukt bra fästsystem för skidor och bräda, och sitter som en smäck.

Tillbaka
Topp