Ryggsäck. Storlek?

Maskisen

Ny medlem
Ryggsäck. Storlek?
Tjenare alla sköna Freeriders.

Skall beställa en ny ryggsäck till kommande säsong. Men jag undrar, hur stor är egentligen en 40L's ryggsäck? Det låter förfärligt stort, men har hört att dom flesta snöskor passar inte in i mindre :O

Har jag helt fel eller, ligger inte en vanlig skolväska på ca. 15L?

Ryggsäck. Storlek?
Storlekar på ryggor variera otroligt mycket, en BD på 40L är större än en Dakine 40L, för det beror på hur man mäter ryggan. Vissa mäter bara huvudfacket andra mäter alla fack även den minsta fickan på avbärarbältet. Sen ska du väll ändå inte stoppa ner snöskorna i ryggan. Du spänner väll dom utan för bak på ryggan?!

Några bra tumregler för skidåkar ryggor:

18-25L Rygga för pisnära offpist eller liftbure åkning, då du bara har med dig lavinsäkerhetsutrustningen plus kanske ett förstärkningsplagg.

25-35L Dagsturer utan för pisten då du har med dig lavinpakete, hudar/snöskor, förstärkningsplagg, fika mm.

35-45L Rygga för längre turer då du behöver ha med mer utrustning och kanske till och med sover över i en stuga.

45L- rygga för långa turer då du sover i tält eller snöbivak.

Tipps på bra ryggor:

Osprey Switch serien: http://www.ospreypacks.com/Packs/SwitchSeries/Switch36/

BD Snow Packs: http://www.bdel.com/gear/packs_overview.php

Micke

Ryggsäck. Storlek?
Alltså blir summan av kardemumman att man måste ha minst fyra ryggsäckar för att klara en säsong?

- C

Ryggsäck. Storlek?
Har själv Lundhags Viper 40L och den fungerar utmärkt för mig. På mig sitter ryggan som en smäck och har inte upplevt att den är störande på någe sätt.

Visst det kanske är i största laget ibland med 40L, men då jag inte störs av ryggan så tycker jag det inte spelar så stor roll. Och då har jag en rygga med bra packmöjlighet.

Så lägg ner lite tid och möda på att hitta en rygga som sitter som den ska på ryggen, och som du inte störs av i åkningen. Då tycker jag inte att det gör så mkt om den är 30L eller 40L.

Lycka till!

Ryggsäck. Storlek?
chrtur sa:
Alltså blir summan av kardemumman att man måste ha minst fyra ryggsäckar för att klara en säsong?

- C
+ en släde för làngturen...

En 40-liters säck bör vara som 40 mjölkpaketer sà köp det o testa om du fàr ner snöskorna i dom. Nä skämt o sido. Snöskorna ska sitta fast pà utsidan annars kan det bli blött i ryggan vilket är dumt. 30-40 liter brukar funkar bra för dagsturer. Har själv en Dakine 38-liters som jag tycker är riktigt bra jämfört vad man betalar för dem.

Ryggsäck. Storlek?
Blackriverpaint sa:
chrtur sa:
+ en släde för làngturen...
Men vilken typ av släde pratar vi då om?

Denna måste vara den bästa då man endast kan prata postivt om sakerna man själv använder. Tänk tanken att något man köpt inte håller måttet i andras ögon.....

224.jpg

Ryggsäck. Storlek?
6 ryggor är ett minimum för mig

1. 10L Löp och cykel rygga med vätskesystem.

2. 25L Skidrygga för dagligt bruk under vintern den ska vara så platt som möjligt så man inte behöver ta av den i liften.

3. 36l Skidrygga för dagsturer med bra fästen för att bära skidor mm.

4. 48L Vandrings/klätterrygga för helgturer som också ska funka för längre toppturer på vintern.

5. 70L Vandringsryggsäck för långa turer sommar som vinter

6. 80L reseryggsäck med hjul så man får med sig allt när man är ute och reser.

Sen har jag en 30L rygga som jag använder i jobbet för Macen och annat tjafs. En 33L superlätt rygga för alpcykling och snabba hikeingturer men minimalpackning.

Micke

Ryggsäck. Storlek?
Min skolrygga går ju på 25 l och är inte speciellt stor.... Jag har en stor haglöfs som mäter nån stans kring 40 tror jag, den får man plats med ett mindre hushåll i:P

Ryggsäck. Storlek?
WITMatrix sa:
Har Grivels, Alpine Light sæck gått ur deras sortiment nu eller?
Jopp, och då blir man väl unik och speciell...... De har en ny linje av ryggsäckar detta året och kallas enbart Alpine 35, 45 eller 55. Jag har ännu inte sett dem i någon butik, men dock så har de ändrat sin design en aning nu, och vet inte om det blivit bättre eller sämre? Men Grivel gör dock överlag intressanta saker i sina områden.

Hemsidan: www.grivel.com

- C

Tillbaka
Topp