Ryggskydd o hjälm

blizzy

Ny medlem
Ryggskydd o hjälm
Hallo, ja ska ner o säsonga i Tignes i vinter o då är ju skyddsutrustning ett självklart alternativ.
Ska köpa ryggskydd o hjälm.. Men vart är det billigast? där nere eller hemma?
Såg nåt ryggskydd på stadium för typ 400 spänn, de e väl ok pris?
Nåt speciellt man borde tänka på / titta efter?
Föresten, hur långt borde de vara? (fattar att de beror på hur lång rygg man har hehe)

Och.. vad finns det för alternativ för stighudar fast till snowboard? Typ sånna tennisracket-snöskor de har i kalle anka hehe.. nä men.. dom andra åker skidor o har sånna så behöver nåt till brädan. Tips välkomna!

Ses i snön!

Ryggskydd o hjälm
snöskor och en bra ryggsäck där du kan haka på brädan.

ryggskydd och hjälm skulle jag absolut köpa på plats istället för här hemma.

ryggskyddet skall(beroende på modell) gå ner över svanskota och täcka upp till nacke. pröva flera olika modeller och storleker så att du får ett med bra passform för just din rygg. köper du ett för långt eller för kort kommer du att svära en hel del åt ryggskyddet och det kommer heller inte att vara till någon större nytta vid en ev klotning... det finns ryggskydd med både hårda och mjuka kotor, här spelar smaken in lite grand. själv kör jag med RED longshot ryggskyddet(mjuka kotor) vilket fungerar utmärkt, ett otroligt smidigt ryggskydd jämfört med många andra modeller som finns ute på marknaden.

lägg hellre en 1000-1500 SEK på ett passande ryggskydd som är smidigt än på att köpa något billigt skit som inte passar.

Ryggskydd o hjälm
"ryggskyddet skall(beroende på modell) gå ner över svanskota och täcka upp till nacke"

Vill bara tydliggöra en grej här: UPP TILL NACKE... Detta är mycket viktigt! Är ett ryggskydd för långt, dvs går för högt upp så kan det orsaka svåra skador vid en eventuell krasch!
Om du vurpar så att huvudet snärtas/trycks bakåt och ryggskyddet då träffar en kota kan det orsaka förlamning!

Jag vet, jag har sagt det förut, men tycker det är värt att nämnas igen...

Ryggskydd o hjälm
Var kan man hitta en nice ryggsäck med snowboard-påsättnings-möjligheter?
Finns de inte typ ryggsäckar med inbyggd vätskebehållare? Är de nåt att satsa på?

Tack för tipsen!

Ryggskydd o hjälm
yes... en vanlig sportaffär har ryggsäckar som du letar efter... inbyggd vätskebehållare har de inte men det finns en hel del som är förberedda för just vätskebehållare. köp till en behållare men köp då en behållare med isolerad slang... annars fryser skiten direkt. tips! fyll aldrig behållaren med kallt vatten.

Ryggskydd o hjälm
Hej
Snöskor är helt ok, gärna tillsammans med teleskopstavar. Jag har ett par Altas serie 12 och är riktigt nöjd med dem. Det fungerar också med approachskidor med hudar. För de som är mycket ute och backcountrar med snowboard kan det vara idé med en splitboard, som man köper eller inhandlar ett splitkit och delar en gammal bräda man har. Till det har man ett par hudar och spänner på.

Ryggskydd: Jag har Dainese Space (jag läste en del om ryggskydd tidigare: vilka krafter de klarar av/absorberar och valde Dainese Space). Jag har dessutom tagit bort "magresorbandet" och sytt ditt ett par breda remmar med kardborreband som jag fäster i byxbältet (mycket skönare än något som stramar om magen). Nu har Dainese även modellen Next Wave som verkar intressant.

Ryggsäckar: Jodå, satsa på en ryggsäck med snowboardfästen. En del bär man snowboarden vertikalt en del andra horisontallt, en del ryggsäckar klarar av båda. Det finns mängder med märken, så surfa runt. Vätska: Ofta finns det ryggsäckar med ett fack för lös vätskebehållare (isolerad är att föredra) och hål som du kan dra ut slangen (isolerad) igenom och fästa på axelremmen. En del säckar kan du ha slangen i själva axelremmen för att skydda den mer mot kyla. När du druckit, se till att blåsa tillbaka vattnet i slangen till vätskesäcken så minskar risken att vattnet fryser. Men ibland fryser munstycket till i alla fall för att det finns lite vatten kvar. Jag har min slang i säcken för att minska risken för frysning, och dricker när jag sitter i liften i stället, eller drick lite då och då när man hajkar så minskar frysrisken. Och jag fyller den med härligt varmt vatten.

Hjälm: Viktigt att den är antingen ASTM 2040 eller EN 1078 certifierad och att den passar bra (och är läcker, men det är ju underförstått).

Ride on brother,

Tillbaka
Topp