Ryggskydd!! (Viktigare än hjälm?)

freeride_nu

Aktiv medlem
Hjälm är extremt viktigt och bra, krosar man skallen mot en klippa är det liksom kört sedan .... :-/

Men ... Det borde vara precis lika självklart med ryggskydd!
Tänk efter ... hur många gånger har ni inte skrotat på ryggen? Hur många gånger har ni överroterat/underroterat? Hur många gånger har ni landat med för mycket bakvikt i droppet? Vad skulle ni gjort om det var en sten under snön då? Förmodligen blivit förlamade för resten av livet ...

Nu vet jag att väldigt många åker med ryggsäck (liksom jag) men den skyddar rätt lite, dessutom har man ju ofta hårda grejor i den (typ: termos, spade, sond) som kan slå sönder ryggen även om man landar plant ...

Ett ryggskydd är rätt billigt om man köper rätt (billigare än hjälm i alla fall :-), det syns inte att man har det och det skyddar jäkligt bra ...

Kort sagt, det finns ingen bra anledning att inte ha ett :-)

Är det bara jag som svarar på min inlägg :-)

Nåja. När man ska köpa ryggskydd finns det
några saker att tänka på:

Dainese är avgjort bäst... för hojåkare! Deras skydda är väldigt kraftiga för att man ska kunna vurpa på racingbanan och slipa det i 200 m på asfalt utan att ryggen tar stryk! När man sitter på en racing hoj behöver man inte bry sig så mycket om vikt ...

Alltså... det vi söker är lite lättare skydd, som är anpassade för de faror vi utsätter oss för ... Hmmmm ..... Vi letar efter MOTOCROSSSKYDD! Det finns särkilda MCX anpassade skydd, de är lättare, tunnare och ofta av en mjukare typ. Själv kör jag med ett som jag aldrig minns om det heter ATX eller ATC, det är i plast met kevlarplattor, det går att vika ihop och trycka ned i väskan.

En annan bra detalj på MCX-skydden är att de ofta har ett brett midjebälte som även sparar ryggen vid lyckade landningar.

Bra skydd finns hos: (funkar det med html länkar i detta forum?)

http://www.touringbutiken.se/

Måste prova en grej bara :
Lelles

Jeg mener at ryggskinne er viktigere enn hjelm.. ikke når selve uhellet er ut, for da handler det mest om å overleve, men under vanelig kjøring bruker man ruggen mye til å ta imot trær, stein, skavler, landinger etc Jeg skal bruke ryggskinne denne sesongen, men jeg her enda ikke bestilt noe hjelm... Ikke det at jeg sier at hjelm ikke er nødvendig for det er det, men ryggskinne har du oftere bruk for..PIS

Tillbaka
Topp