Ryggskydd

Ryggskydd
Jag har ett exemplar. Det fungerade alldeles utmärkt när jag flög ut i skogen förra året. Jag träffade en sten med ryggen och fick ett blåmärke just på ryggraden. Med hjärnskakning och resterande blåslagna kroppsdelar skall sägas att ryggskyddet fyllde sin funktion.
Jag är 166 cm lång. För att få ryggskyddet att uppfylla alla önskemål har biten längst ner klippts bort på både den övre och undre delen. vidare syddes delarna ihop, det var stört omöjligt att få krokarna att sitta fast i öglorna under fartdräkten.
Skyddet är mycket smidigt och inte heller lika varmt som jag upplever att en del andra skydd är. Jag införskaffade just detta skydd eftersom det täcker hela ryggraden från nacke till svanskota. Nackdelar är höftbandet som veckar ihop sig och kardborrebandet är inte det bästa. Höftbandet är lite väl stort för mig, men jag är inte särskilt "bredhöftad". Innan jag sydde ihop det på mitten så hände det att den övre delen gled in under den undre. Det var obekvämt men gick ju som sagt att lösa.

Tillbaka
Topp