ryggskydd?

grottrolf

Ny medlem
ryggskydd?
Jag är en skidåkare som är sjukt trött på mitt ryggskydd, sitter f*n inte som ska. Är nog dags att införskaffa sig ett nytt.
Är det någon som vet ett skönt ryggskydd som sitter bra? och vart jag kan hitta det? vilket märke osv? säg max 1800 kr.

ryggskydd?
Har ett Tecnopro det är som en väst som inte bara har en ryggplatta den har även skydd på magen och lite på axlarna också den sitter perfekt på min rygg jag känner inte av den när jag åker. okej det är kanske inte det absolut bästa ryggskydet men kostade ca. 800 kr tror jag om jag inte minns fel. Jag köpte det på Intersport klart att rekomendera men som sagt har du pengarna så kan du ju välja ett dyrare och troligtvis bättre som t.ex. poc och scott

ryggskydd?
HÅller med Jarle, att prova några stykcen är nog bra innan man slår till

Dainese har en som är grym, tror den heter något med Fullcoat...

Gjord som en jacka/väst med avtagbara armar med arbågsskydd. Istället för selar som glider omkring får du en väst som smiteråt runt hela överkroppen och ett brett "magband" med kraftig och bred kardborre. Du får dessutom en extra luftspalt, så det blir varmt och skönt med bara en underställströja under.

Nackdelen är kanske att den ser grymt pretentiös ut, men det kan det ju vara värt på afterskin...

ryggskydd?
varning för tecnopro som bara har ryggplatta med ett stort brett karborreband (dvs ej väst) hade detta förra säsongen, resåren började lossa när jag hade haft det i ca 1 månad och det var ett jäkla meck att reklamera det när jag kom hem...

ryggskydd?
Tja
Jag gillar Dainese. Jag gjorde dessutom om det med en gång och tog bort "maggjördelgrejjen" och ordnade till hål med läderförstärkning i sidorna. Sedan tog jag ett bälte och sydde dit två extratampar med kardborreband (på bältet alltså). När jag hade snowboardbrallorna på med nya bältet och ryggskyddet, drog jag igenom karbborretamparna igenom ryggskyddens båda hål och fäste det tillbaka på bältet igen. Det sitter bra och jag har inte en maggjördel som sitter och klämmer över buken (är det skönt eller...). Dessutom sitter det skönt på ryggen.

Ride on,

ryggskydd?
jag har ett poc, jag vet inte vad det heter men det är ganska så seriöst.
det kostade 1500kr nytt och jag tycker att det är skönt att åka med och ha på, absolut inga problem! rekomenderas varmt!
juste jag köpte mitt på alpingaraget i sthlm kanske jag ska tillägga;)

Senast ändrad:
ryggskydd?
En grej jag tänkte på förra säsongen är att jag vill ha ett tunnt ryggskydd.
När jag kör med one-piece och sedan ryggskyddet, såklart, så ser jag ut som en jävla mc-förare. Samt overallen dras åt lite knasigare...

Någon som kan rekomendera ett lite tunnare ryggskydd men av sjyst kvalitet?

ryggskydd?
oscarius sa:
En grej jag tänkte på förra säsongen är att jag vill ha ett tunnt ryggskydd.
När jag kör med one-piece och sedan ryggskyddet, såklart, så ser jag ut som en jävla mc-förare. Samt overallen dras åt lite knasigare...

Någon som kan rekomendera ett lite tunnare ryggskydd men av sjyst kvalitet?
Letade oxå efter ett smidigare och tunnare skydd. Körde tidigare med ett Ufo som jag har kört cross med tidigare och det är allt annat än smidigt och tunnt. Först trodde jag inte att poc's skydd va så tunnt som det är så prova och se om det är något för dig annars så finns bla Komperdell..

ryggskydd?
Poc är min personliga favorit då jag själv rekommenderade den i skidbutiken jag jobbade i och jag har sålt hundratals av dem.

Komperdells mjuka "racing platta" utan axelremmar kan vara ett alternativ för den som inte vill att plattan ska vara styv eller ta nån plats, denna används dock i första syfte för utförsåkare i fartsdressar. Båda dessa ligger runt 1500kr

ryggskydd?
Vill du ha ett mjukt och smidigt ryggskydd finns ju alltid Komperdell Airshock(som nämndes ovan, absolut inget som bara raceåkare använder och de finns både som väst och med vanliga axelremmar), inga plastplattor och annat tjaffs, bara tyg och någon fyllning. Ska tydligen ta smällar bättre än plastskydden enligt tester.

Men som jag redan nämnt så är det viktigaste att hitta ett ryggskydd som sitter bra på just dig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp