Ryktestråden 14/15

AugustAhlnas

Ny medlem
Såg Pollard staka sig från en lunchrestaurang till en lift med dessa idag, skidan verkade fungera riktigt bra för ändamålet. Dakine kläderna såg bra ut också. Benchetler såg ut att ha det körigare på sina nya lagg.

Nej men dom var påväg när vi kom så kunde inte stå och kika på skidorna, hade varit kul att tjuvkika lite på nya Opusen. Själv var jag mest intresserad av att de filmar med en R.E.D Epic.

PNyberg

Ny medlem
AugustAhlnas sa:
Såg Pollard staka sig från en lunchrestaurang till en lift med dessa idag, skidan verkade fungera riktigt bra för ändamålet. Dakine kläderna såg bra ut också. Benchetler såg ut att ha det körigare på sina nya lagg.

Nej men dom var påväg när vi kom så kunde inte stå och kika på skidorna, hade varit kul att tjuvkika lite på nya Opusen. Själv var jag mest intresserad av att de filmar med en R.E.D Epic.
Nästa gång du ser de är det din plikt att ta reda på vad de har under fötterna eller så kan du glömma att någonsin kommer hem till Sverige igen!!! UPPFATTAT?!

enfotasle

Ny medlem
Line Opus Magnum heter den nye Opus skia. Er laget med lettvekts trekjerne og vil veie ca 1800 gr i 192 cm hvis jeg ikke husker helt feil. Og vil være 122 cm under fot.

Vanlig Opus er vel 118 mm under fot og veier ca 2200 gr.

Utter

Ny medlem
PNyberg sa:
AugustAhlnas sa:

Nästa gång du ser de är det din plikt att ta reda på vad de har under fötterna eller så kan du glömma att någonsin kommer hem till Sverige igen!!! UPPFATTAT?!
Men jag har ju redan sagt det Per, Magnum Opus. Sitter även på svenska fötter i Japan just nu.

AugustAhlnas

Ny medlem
Utter sa:
PNyberg sa:
AugustAhlnas sa:

Men jag har ju redan sagt det Per, Magnum Opus. Sitter även på svenska fötter i Japan just nu.
Om vi ska claima så skrev jag det på sida 1: "Lösa rykten om en Magnum Opus med 125 i midja." ;)

Tyckte den var väldigt lik mina Völkl Two i formen, rockerprofil lyckades jag inte se men antar att det är en camber-early rise skida precis som SFB och Opus är. Får hoppas att man stöter på dom igen så jag kan tjuvkika, för att inte få komma hem till Sverige vore ju hemskt! Särskilt när ni har så mycket snö hemma och vi så lite här..

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Utter sa:
PNyberg sa:
AugustAhlnas sa:

Jojo. Men det har varit väldigt få specifikationer på skidan och ett namn är bara så roligt som det låter :)

Officerider

Ny medlem
Ang. Dakine-kläder, finns det någon svensk återförsäljare på dessa?
De verkar ju ha satsat en del genom att signa både Eric Pollard och Benchetler.

Glisseur

Aktiv medlem
Scott kommer med ett helt nytt system för lavinryggor, Alpride, som består av två små patroner som är exakt samma som dom som sitter i flytvästar på flygplan och alltså fullt godkänt att flyga med. Dessutom ska det vara betydligt lättare än till exempel ABS, RAS och Jetforce.

Blide

Medlem
^^ Coolt, vikt känns som ballong-säckarna största problem just nu (iaf för min del). Vet du något mer? Google visste inte så mycket ännu. :rolleyes:

johan

Administrator
http://sportbizblog.com/2013/12/18/scott-prasentiert-neues-airbag-system/ Men hjälp av google translate blir det:
"Scott equips its new avalanche backpacks exclusively from the newly developed by the Swiss company Alpride airbag. The Alpride system weighs only 1.2 kg and is inflated in three seconds. The small system can be easily integrated into the backpack and after a trip soon again ready for use. Since the 450 gram cartridges are similar to those of life jackets, they are approved by IATA for air travel."

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Glisseur sa:
Scott kommer med ett helt nytt system för lavinryggor, Alpride, som består av två små patroner som är exakt samma som dom som sitter i flytvästar på flygplan och alltså fullt godkänt att flyga med. Dessutom ska det vara betydligt lättare än till exempel ABS, RAS och Jetforce.

http://sportbizblogdotcom.files.wordpress.com/2013/12/8_scott_alpride.jpg
Intressant. Känns dock som om det i så fall lär vara betydligt mindre volym på ballongen? Också synd att min erfarenhet av scott-ryggsäckar är sisådär.

Piglet55

Ny medlem
johan sa:
http://sportbizblog.com/2013/12/18/scott-prasentiert-neues-airbag-system/ Men hjälp av google translate blir det:
"Scott equips its new avalanche backpacks exclusively from the newly developed by the Swiss company Alpride airbag. The Alpride system weighs only 1.2 kg and is inflated in three seconds. The small system can be easily integrated into the backpack and after a trip soon again ready for use. Since the 450 gram cartridges are similar to those of life jackets, they are approved by IATA for air travel."
Jag vet inte riktigt om jag tycker det är så revolutionerande. Mammuts PAS system väger idag in på 1.2kg och behållaren på precis över 600 gram samt att även den går bra att flyga med.

Viktbesparningen är alltså ca 150g. Givetvis är det alltid bra när saker och ting blir lättare och lättare vilket innebär att fler kommer orka att ha med sig utrustningen. Men som sagt, den viktskillnaden kommer ju inte göra att det börjar klia i mina köpfingrar.

lavinkotten

Ny medlem
Bara så det blir korrekt:
-Det är inte vikten som bestämmer om man får flyga med en patron eller ej (för lavinryggsäckar). Det är volymen.
"...less than 250 mL of compressed gas in Div. 2.2." (IATA 2.3.A)
-ABS har 170 Liter volym.

Heddious

Aktiv medlem
Dannepanne sa:
jet sa:
Dannepanne sa:
Svårt att se men det ser inte ut att vara en goggle från Oakley. Vi har inte heller fått någon info om ett sånt samarbete.
Förhastad slutsats av mig, tänkte bara att grabbarna B&E alltid har kört med oakley liksom.
Kanske är sponsorbyte på gång för Casabon.. även om det känns rätt otippat?

OHellsing

Ny medlem
lavinkotten sa:
-Det är inte vikten som bestämmer om man får flyga med en patron eller ej (för lavinryggsäckar). Det är volymen.
ABS-patronen innehåller 249ml komprimerat kväve, alltså inom riktlinjerna från IATA.
Samma sak gäller för övrigt med engångspatroner från Mammut/Snowpulse också.

Piglet55

Ny medlem
OHellsing sa:
lavinkotten sa:
ABS-patronen innehåller 249ml komprimerat kväve, alltså inom riktlinjerna från IATA.
Samma sak gäller för övrigt med engångspatroner från Mammut/Snowpulse också.
+1

Dvs exakt samma som gäller för de två stora aktörerna för tillfället. Alltså, vad är det Scott tillför, vad är det som en är nyhet ? förutom att totalvikten kan bli ca 150 lättare på själva ballongdelen.

Tolka mig rätt här. Jag tycker verkligen att det är bra att det kommer ytterligare aktörer på denna marknad men jag har lite svårt för upphosat säljsnack när det i verkligheten innehåller få riktiga förbättringar.

JTW

Ny medlem
Countdown 8
Ser betraktelig mindre ut enn andre ski fra Down, men jeg mistenker at andre her på forumet vet mer enn meg...

181 og litt under 100mm..?

Lintan1

Ny medlem
Om ni är nyfikna på dynafits nya bindningar finns det lite mer info här Wildsnow
Jag är kanske lite inne på att gå över till dynafit nästa säsong, frågan är om man ska satsa på radical2 eller beast 14?? allt som ger mer elasticitet är välkommet.

Fast när man väl köper en så pass \"tung\" bindning (tung i dynafitvärden) tycker jag man borde kunna banta vikten lite grann genom att ta bort bromsen. Den borde kunna gå att skruva bort, även på de tyngre bindningarna. Hur är det på dagens ft12:eek:r? Går den att montera bort?

Piglet55

Ny medlem
xSooLx sa:
Lintan1 sa:
Hur är det på dagens ft12:eek:r? Går den att montera bort?
Ja det är inga problem att ta bort bromsen på FT12. Den sitter bara med ett låsbleck.
Nja tyvärr gör ju inte nya Radicalbindningar det.

Se: http://www.wildsnow.com/8470/radical-dynafit-brake-removal/

Förutom att det är ett jävla meck (man måste tillverkar en liten fast nyckel) så tar man även bort anit-rotationslåsningen om man tar bort bromsen vilket kanske inte är så bra för det flesta användarna.

För att tillverka den fasta nyckeln så tog jag en 8mm fast nyckel har jag för mig och ställde mig vid slipen på en lunchrast.

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Lintan1 sa:
Om ni är nyfikna på dynafits nya bindningar finns det lite mer info här Wildsnow
Jag är kanske lite inne på att gå över till dynafit nästa säsong, frågan är om man ska satsa på radical2 eller beast 14?? allt som ger mer elasticitet är välkommet.

Fast när man väl köper en så pass "tung" bindning (tung i dynafitvärden) tycker jag man borde kunna banta vikten lite grann genom att ta bort bromsen. Den borde kunna gå att skruva bort, även på de tyngre bindningarna. Hur är det på dagens ft12:eek:r? Går den att montera bort?
Vill du maxa elasticiteten skulle jag säga att vipec is the way to go,
Dynafits roterande tådel gör ingen skillnad för slag under tådelen. Jag skulle dock rekommendera att vänta ett år med att skaffa en, pillade på en nyligen och intrycket jag fick var att det fortfarande finns en hel del att arbeta på.

Sen har jag personligen aldrigt haft problem med elasticiteten i dynafit i och för sig, men jag kanske åker mesigt eller nåt.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp