S7 i pisten

Pillard

Aktiv medlem
S7 i pisten
Jag skrev den här frågan i en befintlig tråd men det blev ingen respons där och jag vet att det finns ett antal personer här som gärna diskuterar lite åkteknik.

Nu när jag har köpt ett par nya skidor Rossignol s7 (jag är fullt medveten om att vissa tycker att de är värdelösa i pist men det finns andra som tycker att de funkar, och det är de senare jag vänder mig till) och första gången jag provade dem så tyckte jag att de var extremt ovilliga att sätta sig i skäret så att säga. Nu har jag lite skador och kunde inte trycka på för kung och fosterland men på mina tidigare skidor har itne det behövts (åkte Katana innan).

Min fråga är helt enkelt, behöver denna skittypen någon speciell teknik eller är det vissa delar i tekniken som blir extra viktiga när man åker på skidor med spann under foten och early taper? Det här borde ju i så fall vara universellt för flera andra modeller också, typ JJ och liknande. När det gäller kortsväng och sådant så kändes skidorna extremt lätthanterliga men det var bara att skäret inte kändes direkt tryggt så att säga.

God jul på er alla!

S7 i pisten
Tror att det hänger på konstruktionen, upplevde samma som du beskriver när jag provåkte dem. Det vänjer man sig säkert vid men det vill iaf inte jag för det leder till att jag håller igen i åkningen, vill hellre ha en skida som pushar mig (utan att vara svåråkt). Men för säkerhets skull kolla kanterna så det inte är konstiga vinklar på eller är slöa, främst då i spannsektionen, i tip och tail verkar det snarare var fördel med slöa kanter.

S7 i pisten
Mm, det känns lite störigt eftersom ajg kände direkt att de kommer göra stor nytta i den åkningen som jag tidigare haft problem med, nämligen skog och trånga åk. Den är ju enormt lättsvängd så länge man inte vill skära. Jag ska ge den en chans till under en lite längre resa och sen får man väl överväga andra skidor eller att komplettera med ett par pisträcer. Iof så uppskattade jag Katanans egenskap att kunna surfa pist på vägen till och från pudret.

S7 i pisten
Katana var en mer allround skida antagligen och din "genväg" i S7 kanske leder till att du vågar mer i de trängre situationerna, gör den inte det bör du byta dem mot nåt som låter dig utvecklas mer IMHO.

S7 i pisten
I vilken typ av pist testade du dem? Har själv ett par s7:or, och tycker det är enorm skillnad beroende pa hur mjukt underlaget är. I en välpreparerad & mjuk pist är de riktigt roliga att carva med, men på hårdare underlag känns det ibland som att man har stora snowblades under fötterna.

Sorry, jag är tyvärr väldigt dålig på att snacka åkteknik... Hoppas någon annan kan upplysa både dig och mig.

S7 i pisten
Hm, tyckte pisten i fråga var ganska fin, hård men absolut inte isig. Ja jag väntar på att få höra några teknikexperter uttala sig. JL vet jag kan sin teknik men han har ju inte trivts med S7, finns ju dock andra som har gillat den så skulle vara intressant att höra deras synvinkel...

S7 i pisten
Pillard sa:
Jag skrev den här frågan i en befintlig tråd men det blev ingen respons där och jag vet att det finns ett antal personer här som gärna diskuterar lite åkteknik.

Nu när jag har köpt ett par nya skidor Rossignol s7 (jag är fullt medveten om att vissa tycker att de är värdelösa i pist men det finns andra som tycker att de funkar, och det är de senare jag vänder mig till) och första gången jag provade dem så tyckte jag att de var extremt ovilliga att sätta sig i skäret så att säga. Nu har jag lite skador och kunde inte trycka på för kung och fosterland men på mina tidigare skidor har itne det behövts (åkte Katana innan).

Min fråga är helt enkelt, behöver denna skittypen någon speciell teknik eller är det vissa delar i tekniken som blir extra viktiga när man åker på skidor med spann under foten och early taper? Det här borde ju i så fall vara universellt för flera andra modeller också, typ JJ och liknande. När det gäller kortsväng och sådant så kändes skidorna extremt lätthanterliga men det var bara att skäret inte kändes direkt tryggt så att säga.

God jul på er alla!
Om man tittar på radien så är skillnaden mellan Katana och S7 ungefär som mellan storslalom och slalom. Fartstabila långa carvingsvängar som du gör med Katana kan du glömma med S7. Mycket aggressivare skärningsradie och kortare effektiv bas. För carving är det kortsväng som gäller med S7, och eftersom skidan är bred måste du kanta mer än med ett par pistracers för att få samma grepp.

Av vad jag sett av din åkning tidigare så minns jag att du kör ganska mycket med högavlastning. Det kommer inte funka med S7an när farten blir tillräckligt hög för då kommer du att få en flygtur, alternativt tappa kantgreppet. Träna lågavlastning och mycket höftkantning så kan du säkert ha kul med S7an i pisten, men det är en annan sorts åkning än med Katanan.

Om du lär dig denna åkteknik kommer du ha nytta av den i skogen också. T.ex. om du kan göra en lågavlastad stoppsladd i puder så har du ett nödstopp som du vet att du alltid kan sätta in om du inte ser någon väg mellan träden. Det är väldigt bra för självförtroendet, och det är ju a och o för all typ av åkning.
Lågavlastad stoppsladd=Dra snabbt upp knäna mot magen, vrid skidorna 90 grader och tryck ner dom igen.

S7 i pisten
Cool, ja det är ju precis det jag letar efter, ett bra nödstopp så att säga. När det gäller carvingen så kommer jag självklart sakna att åka stora svängar i hög fart på skär på Katanan. Den skidan är ju helt underbar på just den biten. Min tanke för pisten nästa gång jag står i backen (snart) är att gå tillbaka till skidskolesvängen (händerna på knäna och flack backe) för att känna på skäret ordentligt. Nu har ju diskussioner om hög- kontra lågavlastning haft en tendens att balla ur på det här forumet så jag passar på att slänga in frågan lite snabbt. Hur övar man effektivt på att göra en sån stoppsladd i pist? Rent teoretiskt så ser ju jag framför mig hur jag drar upp skidorna under mig vilket i sin tur innebär att de tappar kontakten med snön. I puder blir det självklart nåt annat. Tänker jag fel? Och på vilket sätt skiljer sig hög- från lågavlastning när det gäller carvingen?

Så här såg det ut sist jag åkte på skidor med kortare radie, 3:10 in...

Nu är det där några år sen och jag hoppas att jag utvecklats lite sen dess men efter det har jag bara åkt på Gotama och Katana som legat närmare 25 meter i radie så hade inget videoexempel.

S7 i pisten
I pisten kommer ju helt riktigt skidorna att lämna backen. Viktigt också att luta sig bakåt samtidigt. Den lutningen bakåt förvandlas direkt till bankning när du vridit skidorna 90 grader. Försök hitta lite löst på sidorna i pisten för att träna. När du börjar träna i pisten behöver du inte vara lika aggressiv som du måste vara i puder.

Kör du ren carving behöver du inte avlasta skidorna. Det behövs bara när skidorna glider i sida, eftersom dom skulle hugga med fel kant annars. Testa att bara slappna av med ytterbenet i slutet av svängen, tippa den foten in i nästa sväng (dvs led svängen med innerbenet, ytterbenet sköter sig mer eller mindre automatiskt), och när du står på andra skäret på bägge skidorna börjar du trycka ut det nya ytterbenet (dvs det gamla innerbenet som var kort om du carvat med mycket lutning)

Kunde inte kolla på ditt klipp: "Detta videoklipp visar innehåll från Sony Music Entertainment och UMG. En eller flera av dem har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl."

S7 i pisten
Ah, rättigheter och vad de ställer till med ;) Videon finns även här annars, fortfarande 3:10 in. Innan dess åker jag på Gotama och det var förta gången nånsin på skidor över 70 mm i midjan så ser ut som bambi ungefär...
6601

S7 i pisten
Pillard sa:
Ah, rättigheter och vad de ställer till med ;) Videon finns även här annars, fortfarande 3:10 in. Innan dess åker jag på Gotama och det var förta gången nånsin på skidor över 70 mm i midjan så ser ut som bambi ungefär...
Som jag misstänkte har du en väldigt tydlig upprörelse. En bra övning för att vänja sig av med det är power release. Kolla t.ex.
(Det är inte så du ska åka men det tränar in rätt känsla)

S7 i pisten
Hm, det där såg sjuk kontrollerat ut. Vad är det han gör som är så speciellt? Att det ser kontrollerat ut ser jag men inte vad som är den avgörande skillnaden mot nån annan. Jag ser mest att han har en upprätt ställning, och tydlig höftkantning.

S7 i pisten
I korta drag gör man övningen så här:
Börja med stor bredd mellan skidorna, Böj benen 90 grader, kör en travers snett neråt och tryck ut yttre benet tills du lutar mycket, kör så tills du stannar av dig själv. Fortsätt så och starta brantare och brantare tills du har bra koll på det. Då är det dags att prova länkade svängar. Avsluta en sväng genom att korta det långa ytterbenet. När båda benen är korta tippar du det nya innerbenet in i nästa sväng samtidigt som du sträcker på det nya ytterbenet. Håll tyngdpunken låg hela tiden.
Som du kommer att märka blir det ganska jobbigt. När du tar in det här i din vanliga åkning behöver du inte gå lika djupt mellan svängarna, utan flexa lagomt så att du får ett "flyt" genom svängväxlingen utan att behöva bära upp hela kroppstyngden med benen. Du ska också hålla skidorna tätare i normal åkning.

Sedan kan du variera övningen med mer höftkantning och motrotation.

S7 i pisten
Pillard sa:
Hm, det där såg sjuk kontrollerat ut. Vad är det han gör som är så speciellt? Att det ser kontrollerat ut ser jag men inte vad som är den avgörande skillnaden mot nån annan. Jag ser mest att han har en upprätt ställning, och tydlig höftkantning.
I din film avlastar du skidorna genom att lyfta överkroppen och därmed "rycka med dig" benen upp - ett litet hopp där skidorna aldrig lämnar snön. Högavlastning.

Den kontrollerade killen avlastar skidorna genom att dra upp benen under sig, medan överkroppen är stilla. I princip... Lågavlastning.

Om man hårdrar belastnings- o kantningsdynamiken, så måste man med högavlastning hugga i kanterna i snön, eftersom den kantande delen av svängen är kortare och lite mer J-formad (eller åtminstone en kortare cirkelbåge), man har helt enkelt kortare tid på sig att få till svängen. Lågavlastning gör att kantningen kommer tidigare i svängen, vilket generellt ger bättre kontroll.

S7 i pisten
Mycket intressant. Nu har jag en veckas teknikmangling i pisten i idre framför mig :) Power release ska jag verkligen se till att öva på. Är det bara att överföra samma teknik till kortsväng sen? Några tips på hur man gör den biten?

S7 i pisten
Pillard sa:
Mycket intressant. Nu har jag en veckas teknikmangling i pisten i idre framför mig :) Power release ska jag verkligen se till att öva på. Är det bara att överföra samma teknik till kortsväng sen? Några tips på hur man gör den biten?
Börja med långa svängar och "flytta in" tekniken vartefter. Till slut går det inte, kortsvängar är ju ett annat benpendlande än långsvängar, men du kommer antagligen att ligga på skär mer och på sladd mindre.

S7 i pisten
Aha, men när jag befinner mig i skogen kommer jag ju att köra kortsväng, antar jag? För mig så känns skärande sväng, både långa och korta väldigt annorlunda gentemot kortsväng på sladd. Any thoughts?

S7 i pisten
Ja, jag menade mest piståkning med mina inlägg.
Ska nog vara lite försiktig med råd angående skogsåkning, men undrar om inte lågavlastning där kräver mer fart än vad högavlastingen gör.

S7 i pisten
Det är vid kortsväng som lågavlastning verkligen kommer till användning. Det är dock en annan känsla än vid långsväng. Det är mer en känsla av att när trycket blir lagomt, dvs ganska stort så vinklar man kroppen nedåt i backen och rycker man upp benen under sig. Sedan trycker man ut benen in i nästa sväng. Det funkar även när det går långsamt, men då får man göra allt långsammare och det är onödigt jobbigt. Om du kör långsamt så kör du ju också med sladd. Dock är det bra träning för skogsåkningen.
Kolla in lågavlastningarna som en av världens bästa slalomåkare gör:

Han gör inte bort sig utanför pisten heller. På hans hemsida http://www.felix-neureuther.de/ finns det ett klipp med friåkning som han gör med sin familj. Intressant att jämföra med hans föräldrar, som båda var världscupåkare på sin tid. Felix är killen med svarta byxor. Jag tycker speciellt om trädskidåkningen han gör runt 5:30 in i filmen.
Nåt att sikta på :)

S7 i pisten
Hehe, det var nog den glesaste skogen jag sett. Där hade tom jag vågat stå på. Skämt åsido, det är en grym åkare och det vore inte alls dumt att ta efter lite.

Jag tänkte mest passa på och tacka för lite tips och berätta att det gick betydligt bättre nu när jag provade skidorna igen och vågade trycka till ordentligt. Trots att första dejten gick lite sisådär så känns det som att det kan bli en fin kärlekshistoria mellan mig och S7...

Som bonus så prövade jag power release lite grann och insåg att det var hutlöst jobbigt för benen men jag känner också att det är nyttig träning för att bli mjukare i benen. Jag kände att det gick betydligt enklare i puckel och uppkörd terräng efter att jag övat en del på att vara stilla med överkropp och låta knäna sköta avlastningen.

S7 i pisten
Pillard sa:
Som bonus så prövade jag power release lite grann och insåg att det var hutlöst jobbigt för benen men jag känner också att det är nyttig träning för att bli mjukare i benen. Jag kände att det gick betydligt enklare i puckel och uppkörd terräng efter att jag övat en del på att vara stilla med överkropp och låta knäna sköta avlastningen.
Jag varnade dig ;) Det gäller sedan att tima rätt så får man ett fint flyt

Tillbaka
Topp