S7W, VJJ, Pandora eller Sir Francis?

Husmusen

Ny medlem
Hejsan ska köpa nya skidor men har helt fastnat.. Funderar mellan följande i rubriken.

Tjej, 27 år, 68 kg, 169 lång. Kör Medel/ Avancerat.
Kör helst stora, öppna offpiståk eller lattjar i skogen men drar även med glädje några rundor i pisten. Har mellan 90-120 skiddagar / säsong och mest i svenska fjäll som Hemavan, gränsen, kittel.
Åker på 172 Hendryx/Janis med sth14 bindningar (i 3 år nu, dags för någonting nytt)

Tipsa mig gärna om skidlängd, tex. s7 an finns i 168 och 178, vad tar man? Jag kör på 172 nu men de är väldigt bakmonterade. Jag skulle vilja prova köra på -2. Ifall jag väljer 168, finns det risk att jag kommer tycka de är för korta tror ni om jag kör på -2.

Tror ni på andra bindningar så är jag öppen för allt.

Kört även i duckstance i 3 år nu, kommer det bli crazy om jag prövar stå vanligt (rakt) nu?

Många frågor men jag hoppas någon kan hjälpa mig att styra in mig på rätt väg och ge mig lite klarhet i mina funderingar :) Tack!

Har åkt lite på Pandoran och tycker att det är en förträfflig skida. Du kommer garanterat känna igen dig från dina Janis då Lutman och Line delar en del tankar om hur en bra skida ser ut. Pistprestanda utöver det vanliga, lagom med tiprocker, lagom med early taper, ganska mjukt men livligt flex.

Så trivs du bra med hendryxarna men vill prova något nytt som är lite annorlunda så tycker jag det är en riktigt vass kandidat.

Trivs du med duckstance så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle fortsätta med det.

Tack för ett så snabbt svar.
Men hur kommer det sig att Sir Francis ändrade sig så mycket till i år? Pandoran och förra årets SFB är väl samma skida, varför ändra så mycket på en kanon skida? Vad blev skillnaden egentligen? Skulle du kunna rekommendera SFB för en tjej eller är Pandoran ett bättre kort?

Fortfarande lite fundersam över S7.. vet du skillnaden mellan ex. pandorna och s7an? Och ska jag iså fall ta den som är lika lång som mig eller 10 cm längre ifall jag kör på -2?

Husmusen sa:
Men hur kommer det sig att Sir Francis ändrade sig så mycket till i år? Pandoran och förra årets SFB är väl samma skida, varför ändra så mycket på en kanon skida? Vad blev skillnaden egentligen? Skulle du kunna rekommendera SFB för en tjej eller är Pandoran ett bättre kort?

Fortfarande lite fundersam över S7.. vet du skillnaden mellan ex. pandorna och s7an? Och ska jag iså fall ta den som är lika lång som mig eller 10 cm längre ifall jag kör på -2?
Att SFB ändrades så mycket är nog en bieffekt av att EP Pro blev Mr. Pollards Opus. Midjan gick ner från 127 till 118 och fick en styvare nos. Hade de haft kvar SFB som den var hade den nästan varit i direkt konkurrens med Opus.

Per satte nog huvudet på spiken men jag skulle vilja säga att SFB ändock känns mer intressantare nu än innan, fast det är ju bara min personliga åsikt. Lite mer moderat midja men mer early rise som gör att den säkert kommer flyta lika bra som sin föregångare men vara lite roligare när det inte är perfekt puder.

Opus ser ju också förbannat fin ut och mer allround, utan att tappa speciellt mycket puderegenskaper. EP Pro kändes som lite väl mkt finpuderskida, kul när det är mjukt och riktigt djupt men lite smalt användningsområde. Många gillar ju visserligen det men jag personligen hatar att byta skidor och har hellre ett par som fungerar bra till allt och för att få de att prestera grymt får jag istället anpassa min teknik.

Åker på förra året SFB 172. Är i din storlek, lite kortare. Jag stod och velade mellan SFB och Pandoran, men slutkortet föll på att förra årets Pandora inte hade early rise tail, vilket SFB hade (upplevde även att SFB var styvare). Till i år verkar även Pandoran fått en early rise tail.

Jag prövade även en kompis S7W, som i jämförelse med mina SFB vägde avsevärt mindre. Min kompis och jag bytte skidor en sväng och hon kom tillbaka och var helt slut i benen. Och efter en säsong med över 100 skiddagar så var mina knän helt slut och jag har kört rehab/försäsongs träning sedan snön smälte för att inte få samma problem i år. Har egentligen bara mig själv och min träning att skylla mina knäproblem på, dock är det ett problem som kanske inte hade varit lika markant om jag valt ett lättare alternativ. Är dock helt såld på mina Bacons, och är glad att jag valde dem. De kan upplevas som lite flaxiga i pisten, då både tip och tail är ganska mjuka, men ligger otroligt fint i carving-svängar! Men detta är då 2011's SFB, som kanske till i år är mer jämförbara med 2012's Pandora?

Jag tycket inte du ska gå neråt mot 168, då du "förlorar" en del skida på early rise. Och eftersom att S7an är så pass lätt, så kommer det garanterat vara hanterbart!

Lycka till!

Senast ändrad:
Tack snälla för alla tips.
Lutar mot S7 i 178, lite orolig att de kommer bli för långa men någon gång måste man väl prova något lite utmanande :) Det mest intressanta ska bli hur S7 kommer att fungera i pisten.

Tycker du skall teståka JJ 175 cm innan du förkastar dem. Min tjej har åkt en hel del på sina 175:or och är supernöjd.
Men stå på -2 cm? Är du helt säker på det? Och vad är "väldigt bakmonterade"?
Iaf när det gäller JJ skulle jag inte rekommendera -2 cm, såvida du inte tänkt ha film och fotosession med massa feta snurrar och switchåkning/landningar i bottenlöst puder.
Att stå på -2 cm är att be om att få hänga bak, så fort det är mjukare före. I pisten kommer du tappa tryck på kanten.

JJ på -5 cm funkar kanon och känns inte bakmonterat.

Husmusen sa:

Årets Pandora är inte samma som förra årets bacon... Årets Pandor är likadan som förra året. Twintip, tiprocker och eraly taper. Bacon har bara omarbetats

Snödjup

Tillbaka
Topp