Så bra andades den snowboardjackan... (tips önskas)

Seppuccu

Aktiv medlem
Tjena,

Förra vintern köpte jag en skaljacka från Warp för att den var *host*billig*host*. Kanske inte jättebillig men på rea blev det billigt. Det bildas alltså i princip kondens på insidan av jackan och telefonen som jag har i mediafickan blir blöt. Och så blir jag blöt. Och kall. Under normala väderförhållanden (typ -5-10) är jackan för tunn för att bara ha syntetunderställ under så jag brukar köra med microfleece mellan.

Hursomhelst så är jag inte så nöjd och letar efter något som andas bättre. Vad säger ni andra svettiga snubbar, hur högt ska jag sikta vad gäller andasförmåga? 10 000 g? 15 000?

Dessutom sitter den inte så snyggt på mig som är slimmad och senig. Kan ni rekommendera några märken som är bättre på slimma modeller?

Ja, jag har använt sökfunktionen men inte hittat det jag letar efter.

Senast ändrad:
om det är -10 så, om jag förstår dig rätt, så har du syntetunderställ,microfleece, och sedan en skaljacka?

det låter som att när du blir svettig så ber du om att bli kall, tyvärr.

Jag tänkte egentligen låta bli att skriva det där för jag visste att någon skulle hänga upp sig på det.

Alltså, jag svettas. Och jag behöver inte anstränga mig mycket för att börja svettas. Om jag inte har fleecen så kommer jag att frysa först, och svettas ändå, och sedan frysa ännu mer. Problemet är att fukten inte släpps ut genom jackan.

(Eller menade du tvärtom, att jag har för lite på mig? För det blir samma resultat vid -10, -5 och 0.)

Påpekas bör att jag har en annan jacka som funkar mycket bättre, men jag har inte info om andningsförmåga på den (Firefly/EVO från Intersport, säljs inte längre, hittar inte info på google). Därav frågan om vilken andningsförmåga som kan vara lämplig.

Senast ändrad:
Bästa är väl att inte har en riktig skaljacka utan kanske gå på softshell alternativt ha en jacka som har riktig ventilation. Jag svettas lätt och har en jacka som jag öppnar fullt i armhålorna för det mesta.

Hmm du kanske borde satsa på en jacka i bomull då? Är ju jävligt nice förutom när det regnar eller är rejält fuktigt.

Membranjackor är ju en kompromiss mellan vattentäthet och "andning". Inte jättebra till nått av det.

Jag tycker alla dagens kläder i det billigare (märkes)segmentet runt 200eur (översätt till valfritt antal kronor) per del funkar bra fran cirka minus 10-15 och varmare oavsett om analog, oakley eller vad som... med underställ, ryggskydd som ju värmer nagot helt fantastiskt, eller kanske svettas i ditt fall da :), och eventuellt nagon (kass) bomullshoodie extra... alltsa inte ens fleece... men jag tänker iof pa minusgrader med stark sol..

Water 5000mm har inget med andningen att göra, det menas med att det är 5000mm i vattenpelare, hade det mätt andningsförmågan hade det stått 5000g. Kolla efter det nästa gång om det är svettningen som är ditt problem! :)

bellibo sa:
Water 5000mm har inget med andningen att göra, det menas med att det är 5000mm i vattenpelare, hade det mätt andningsförmågan hade det stått 5000g. Kolla efter det nästa gång om det är svettningen som är ditt problem! :)
Jo jag vet. Blev lite otydligt med citatet dock. Ville mest påpeka att den inte andades särskilt mycket alls trots allt.

Tack delta. Någon erfarenhet vad gäller skärningar?

Happ, någon som vågar slå till med en siffra för andningsförmågan? 10k, 15k? Jackorna tenderar ju att bli dyrare ju högre siffran är och jag är inte gjord av pengar. Ska vara i Trysil en vecka i mars och det är väl en fördel om man inte har lunginflammation efter två dagar...

Använd ullunderställ i stället för syntetmaterial eftersom ull värmer även när det är fuktigt (men har dock något sämre fukttransporterande förmåga). Några bomullskläder ska du defintivt inte ta på dig eftersom de absorberar fukten och bara kommer göra att du känner dig ännu kallare.

När man pratar om membrankläder och minusgrader är det viktigt att komma ihåg att hela förutsättningen för att ett plagg ska kunna andas är att luften faktiskt har kapacitet att bära fukten. Mättnadsånghalten sjunker rejält med sjunkande temperatur (http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fukt.asp) och även om luften känns torr kan den relativa luftfuktigheten vara hög och då har svetten helt enkelt ingenstans att ta vägen -> kondens bildas. Om man svettas mycket är det minst lika viktigt att ha bra kläder under skalplagget som att ha ett bra membran. Med det sagt så är det givetvis så att dyrare kläder har bättre membran och antagligen skulle fungera bättre för dig, men tro bara inte att hela lösningen ligger i att köpa svindyra jackor och sen köra med billigare syntetunderställ under. Stirra dig inte heller blind på vad leverantören uppger för andasförmåga, det är väl ofta testat under optimala förhållanden och definitivt inte under minusgrader med hög relativ fuktighet.

Några tips på prisvärda skalkläder tycker jag är Helly Hansen vars egna membran Hellytech (i olika varianter) fungerar riktigt bra. Bergans Dermizax kläder finns ofta att hitta på reor och de fungerar också riktigt riktigt bra.

5000 i vattentäthet har ingenting med andningen att göra. Budgetmärken anger sällan hur den andas bara att den gör det.
Lite bättre märken anger både andning och vattentäthet. Som 10000 andning och 10000 vattentäthet.
Då menas det att jackan andas 10000 gram per kvm och dygn

Så, då har jag tagit bort den biten så att inte fler som inte orkar läsa hela tråden innan de postar tror att jag missuppfattat det hela. ;)

Tror de jag brukar ha är 10k in/out, duger för mig iaf som adrig sätter min fot utanför ett systems out-of-bounds markeringar, iof far man jobba lite med kläderna, öppna upp och stänga ventilationsöppningar beroende pa ansträning och temp... ofta öppna upp i liften.. hikning och puder kräver väl kanske lite mer...

om man kollar pa exempelvis bla tomaten sa är det ju iof inte sa stor skillnad typ 40-50eur dyrare per del för 15k..

Senast ändrad:
Det jag hängde upp mig på är alltså inte att du svettas eller har fleecetröja, kom igen det har ju alla :)

Det jag menar är alltså; Du har bara syntetgrejer när du vet att det är flera minusgrader OCH du kommer bli blöt/svettas. Det värmer inte när det blir blött!

Ullunderställ skulle hjälpa dig jättemycket, det är jag övertygad om.

Ett ull-underställ och jacka med Goretex så tror jag att du kommer bli nöjd.
Burtons AK-ställ är ett tips, dock lite dyrare än Warp.

Även merino-ull fungerar grymmt bra!
Samma egenskaper som ull men kliar mindre för oss som är lite kinkia med det :P

Tackar för alla svar, lite många för att svara alla men några shouts.

Bomull - NEJ!!! :D

Ull - nej huga, jag är precis som SirTeoM. Funderar på att dra på min slipover i merino nån gång och testa hur det känns, haha.

Och Delta, du är en riktig hedersknyffel du (som inte dissar märken på nätet). ;)

Jackor av bomull typ Klättermusen Einride funkar bättre än goretex när det kommer till fuktgenomsläpplighet men
det finns inga mirakeljackor, allt blir blött förr eller senare om man svettas. Bara att anpassa klädseln efter aktivitet om man vill hålla sig någorlunda torr.
Jag kör med en riktigt tunn vindjacka vid högre ansträngningsnivå och byter till goretex när det behövs.

Jag håller med om ull-alternativet. Eventuellt så kör med syntetunderställ och sedan mellanlagret i ull (Woolpower exempelvis).

eVent är det membran som har bäst genomsläpplighet.

Men är du på en budget och vill ha bra genomsläpplighet så håller jag med om Klättermusens bomullsplagg. Har kört bra många dagar i backen med ett sådant plagg och det funkar klockrent. MEN om det börjar regna så är du genomblöt efter ca 4 timmar, kortare tid när plagget börjar slitas lite. De plaggen har också lite mindre vindtålighet än ett motsvaranade hardshell.

Men annars är nog kanske begagnatmarknaden bästa alternativet. Nu vet jag inte hur det var med att hänvisa till andra forum här, men det finns ett svenskt friluftsforum, med en köp och sälj. Där finns en hel del bra beggade plagg om man ska vara på "Utsidan", hint hint.

med ull menas självklart merinoull, merino är ju för fan ull, speciell ull från speciella får som plågas arslet av sig (bokstavligen) för att vi ska slippa att ullen kliar.

men du verkar vilja frysa istället, så nu lämnar jag tråden.

assr sa:
med ull menas självklart merinoull, merino är ju för fan ull, speciell ull från speciella får som plågas arslet av sig (bokstavligen) för att vi ska slippa att ullen kliar.

men du verkar vilja frysa istället, så nu lämnar jag tråden.
Meh, jag menade inte så. Jag tackade ju för alla svar. Men så fort någon bara säger bara "ull" istället "merinoull" får jag krupp rent instinktivt. My bad. ^^ Hade faktiskt spanat in ett merinounderställ på Team Sportia, upplyst av er vishet. Så det får väl bli ett sån't plus tjockare fleece(alt min funktionhoodie som jag helt glömt bort) plus samma sunkiga jacka istället för ny jacka, för den här gången.

Å annars får det bli ett panikinköp till norskt fullpris i Trysil istället. :rolleyes:

merinoull finns just nu på både teamsporta, intersport och stadium för runt 300kr per del, vilket i sammanhanget måste anses vara lite. Är det småkallt eller runt nollan så kör du merinounderställ med syntetunderställ utanpå och sedan skaljacka, är det ännu varmare skippar du merinon helt. är det kallt kör du merino + fleece

assr sa:
det är inte alla får som utsätts för mulesing. som kund gör man ett aktivt val när man köper merinoull. vissa märken tillämpar mulesing, andra inte.

sen ska man inte tro att allt är bra bara för att det är merinoull. macrontalet varierar mellan olika ullar, dvs hur fina de är, likaså hur mycket de kliar.

Tillbaka
Topp