Så hur åker man snowboard?

Bass

Ny medlem
Allså.. har åkt ett par gånger.. går väl bra även om jag känner mig lite osäker ibland.
Men nu undrar jag.. Vad är den rätta tekniken?
Vad har ni för tips för en som vill lära sig åka rätt.. förutom att ta lektioner =)

Kan tyvärr inte svara på den frågan. Jag lärde mig själv och så småning om satt det.Om du verkligen vill lära dig så börja kämpa!!!:)

Herregud vilken fråga. Mitt tips är att söka på forumet och på google så får du säkert en bra tutorial...
Om man kortfattat ska dra det hela kan jag säga följande.
-Åk alltid på skär
-Använd hjälm (hugg på hälskär gör ont)
-Ha en ihopkrupen kroppsposition (mer böjda knän än vad du vanligtvis ser i backen)
- Ha MYCKET framåtvikt... Svårt att betona hur otroligt viktigt det är. Vanligaste nybörjarfelet...
- Armarna ska INTE vara uppe och flaxa. Ingen kycklingdans utan snarare gorilla-dansen med löst hängande armar längs sidorna...
- Vrid överkroppen mot fallinjen dvs titta ner mot dalen inte upp mot toppen...
- Åk bestämt och aggressivt! Detta är EXTREMT viktigt då man ser särskilt tjejer som inte vågar ta i och därför får hugg och slår sig...

Till No Kharma

Kanon!.. vet att det va en skitdålig fråga.. men du fick med det som jag undrade!!

Jag får nog aldrig hugg o smäller i backen längre.. men min tyngdpunkt har varit mer bakåt i svängarna!! Det har känts lite fel men det fungera.. Men enl dig så är det framåtvikt och visst.. låter ju hur logiskt som helst =)

Hmm, Mycket framåtvikt och åk alltid på skär, det var en ny variant. Hur får du detta att fungera? Mycket framåtvikt och en förflyttad tyngdpunkt framåt torde resultera i ganska blygsamt tryck på bakre kanten. nog inget bra tips att lämna till en nybörjare. Det få bli det ena eller det andra, sladdande sväng, visst, då är det lättare att lägga lite mer tryck på främre foten. men vid skärande sväng, lika mycket vikt på båda benen. Möjligtvis kan du initiera svängen med lite mer vikt framåt för att sen sakteligen gå bakåt, men det är nog inget man ska koncentrera sig på i början.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp