"Säsonga" i Alperna 22/23

aejmil

Medlem
Hej,

Jag och min flickvän (båda över 30 år) har tänkt sticka ner till alperna över nästa säsong och bo samt jobba därifrån. Vi är öppna för de flesta ställena och ganska flexibla med hur länge vi stannar. Var hittar vi boende till att börja med? Vi vill hyra ett boende själva och inte dela med andra.

Första gången så var börjar vi? Var hittar vi boende?

Alla tips uppskattas :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Om jag var ni skulle jag börja med att fundera på vart ni vill åka. Duger en skittrist håla vid ett ok berg, eller är det smartare att leta efter en större eller mindre stad med "pendlingsavstånd" till ett eller flera skidområden? När ni gjort det blir det mycket enklare att fokusera letandet efter potentiella boenden. Kan ju sen visa sig att vissa ställen automatiskt faller bort, beroende på vad ni har för budget.

När jag hyrde lägenhet i Davos för en sommar hittade jag den via en vanlig söksida för boende, sökte efter möblerade lägenheter helt enkelt. I Schweiz finns det flera såna sidor, enklast är comparis.ch då de samlar in annonser från flera olika platformar. Finns säkert liknande sidor i andra alpländer. Alternativt kontaktar ni turistbyrån på orten ni valt ut och hör om de har tips om relevant platform.

aejmil

Medlem
Om jag var ni skulle jag börja med att fundera på vart ni vill åka. Duger en skittrist håla vid ett ok berg, eller är det smartare att leta efter en större eller mindre stad med "pendlingsavstånd" till ett eller flera skidområden? När ni gjort det blir det mycket enklare att fokusera letandet efter potentiella boenden. Kan ju sen visa sig att vissa ställen automatiskt faller bort, beroende på vad ni har för budget.

När jag hyrde lägenhet i Davos för en sommar hittade jag den via en vanlig söksida för boende, sökte efter möblerade lägenheter helt enkelt. I Schweiz finns det flera såna sidor, enklast är comparis.ch då de samlar in annonser från flera olika platformar. Finns säkert liknande sidor i andra alpländer. Alternativt kontaktar ni turistbyrån på orten ni valt ut och hör om de har tips om relevant platform.
Tack för ditt svar!

Ok, jag formulerar min fråga såhär istället då: Vilka plattformar finns liknande comparis fast för Österrike, Italien, Frankrike? Och var hittar jag de vanliga söksidorna för boende? :)

fredw

Aktiv medlem
En mig närstående ungdom har hittat en hel del jobbmöjligheter via nedanstående sida. Den är högst seriös och uppskattad men kostar pengar (kanske därför...). Den har dock inte fokus på alperna eller skidåkning etc.
Uteslut inte helt möjligheten att hitta boende som hänger ihop med jobbet (kanske på ett hotell som har personalrum etc).
De som söker arbetskraft vet ju att de som kommer behöver nånstans att bo, och kan ofta komma med lokalt förankrade tips, särskilt när de hittat någon som de verkligen vill ha . Alltså - börja med att hitta jobb.

aejmil

Medlem
En mig närstående ungdom har hittat en hel del jobbmöjligheter via nedanstående sida. Den är högst seriös och uppskattad men kostar pengar (kanske därför...). Den har dock inte fokus på alperna eller skidåkning etc.
Uteslut inte helt möjligheten att hitta boende som hänger ihop med jobbet (kanske på ett hotell som har personalrum etc).
De som söker arbetskraft vet ju att de som kommer behöver nånstans att bo, och kan ofta komma med lokalt förankrade tips, särskilt när de hittat någon som de verkligen vill ha . Alltså - börja med att hitta jobb.

Tack! Vi kommer dock att jobba på våra vanliga jobb på distans! Så vi letar inte jobb. Bara boende!

jonaslindhe

Medlem
Tack för ditt svar!

Ok, jag formulerar min fråga såhär istället då: Vilka plattformar finns liknande comparis fast för Österrike, Italien, Frankrike? Och var hittar jag de vanliga söksidorna för boende? :)

Inget klockrent svar här nu kanske, men skriver av erfarenhet. Sidor finns, ofta är det väldigt små hemsidor som också kan vara svåra att hitta. Mitt tips är att på Google ändra till det land ni är intresserade av och googla på det inhemska-språket för att få rätt resultat på sökningarna. Vet inte vad andra har för strategier men det funkade bra när vi letade boende till vintern 2019. Hittade då ett antal mindre förmedlingar(inte sparat dom dessvärre)

Men jag har två små tips. Dock beror det på vilken typ av boende ni är ute efter och hur länge.
Handlar det om hela säsongen (dec-maj) kanske dessa tips inte är de bästa men letar ni för några månader kan det mycket väl fungera bra.

mediahols.com - typ som ett mindre airbnb för länderna runt alperna med möjlighet att ansöka för en längre period. Här hittade jag ett boende i Val Disere 2019 för 2 månader och allt fungerade bra!

Och; faktiskt airbnb- på mindre orter fann vi boende där folk var villiga att hyra ut längre perioder.

Men räkna på att det kostar pengar, svårt att hitta boende med en ”normal” hyra på större orter. Men det går säkert.. Dock lyckades vi pruta en del i Val d’Isère.

Henke_K

Aktiv medlem

gubbfan

Aktiv medlem
Hej,

Jag och min flickvän (båda över 30 år) har tänkt sticka ner till alperna över nästa säsong och bo samt jobba därifrån. Vi är öppna för de flesta ställena och ganska flexibla med hur länge vi stannar. Var hittar vi boende till att börja med? Vi vill hyra ett boende själva och inte dela med andra.

Första gången så var börjar vi? Var hittar vi boende?

Alla tips uppskattas :)
Rent generellt. Lägenhetsboenden är sparsamt och ofta väldigt dyrt på Österrikiska skidorter. Där det oftast förutom lyxigare hotel är mindre frukostpensioner drivna av inhemsk befolkning.
Lägenheter för uthyrning finns i betydligt större antal i Franska alperna. Italien litet mitt emellan.
Att hyra i någon centralort är nog inte så tokigt om man har tillgång till bil.

Emmis

Aktiv medlem
Akademiskt intresserad: hur ställer sig era arbetsgivare till att arbeta utomlands? Jag skulle också teoretiskt kunna var 100% distans "var fan som helst där man har en uppkoppling" med jobbet förbjuder oss jobba utomlandsifrån o hänvisar till försäkringsfrågor o dataskydd

fredw

Aktiv medlem
Att hyra i någon centralort är nog inte så tokigt om man har tillgång till bil.
Just det, eller i anslutning till någon skidort dit man kan dagspendla med tåg eller buss från ett boende en bit ifrån. Finns ganska många. De flesta skidturister vill bo inom 15-20 minuter från liftarna så accepterar man litet större avstånd så är det genast en annan situation. Langen? Landeck?
Glöm inte heller liftsystem som har en liftutstickare ner till någon större ort, typ Pinzolo vid Madonna di Campiglio, Siusi vid Val di Siusi/Val Gardena, Valtournenche vid Cervina, Aosta vid fina Pila (och hyggligt nära till LaThuile/ Courmayeur), Briancon vid Serre Chevalier etc etc
Å andra sidan är det ju väldigt trevligt att bo riktigt nära skidåkningen, men som sagt, logipriserna där är ju oftast anpassade för att man nätt och jämnt ska ha råd med en vecka eller två.

aejmil

Medlem
Just det, eller i anslutning till någon skidort dit man kan dagspendla med tåg eller buss från ett boende en bit ifrån. Finns ganska många. De flesta skidturister vill bo inom 15-20 minuter från liftarna så accepterar man litet större avstånd så är det genast en annan situation. Langen? Landeck?
Glöm inte heller liftsystem som har en liftutstickare ner till någon större ort, typ Pinzolo vid Madonna di Campiglio, Siusi vid Val di Siusi/Val Gardena, Valtournenche vid Cervina, Aosta vid fina Pila (och hyggligt nära till LaThuile/ Courmayeur), Briancon vid Serre Chevalier etc etc
Å andra sidan är det ju väldigt trevligt att bo riktigt nära skidåkningen, men som sagt, logipriserna där är ju oftast anpassade för att man nätt och jämnt ska ha råd med en vecka eller två.
Super, tack för detta! Definitivt något att fundera på!

Heddious

Aktiv medlem
Fler orter som antingen har "utkantslift" eller ligger inom 15-30 minuters körning/busstur från skidområde:

Bourg d'Oisans (Alpe d'Huez, Les 2 Alpes, La Grave)
Allemond (Alpe d'Huez)
Bride les Bains (3 Vallées, nedanför Méribel)
Champagny en Vanoise (baksidan av La Plagne, även nära med bil till 3 Vallées och Pralognan)
Modane (massa mindre orter i Mauriennedalen + bakvägen till 3 Vallées via Orelle)
Bourg Saint Maurice eller Aime (Les Arcs/La Plagne är närmast men även La Rosiere, Tignes/Valdi, Sainte Foy)
Samt hela "plattlandet" nedanför Chamonix/Megève/Saint Gervais.
Nej, Sallanches med omnejd är inte världens roligaste plats när molnlocket ligger tjockt i januari, men har ni bil och vill åka runt till massa olika ställen så finns förutom de tre ovan nämnda även Contamines, Portes du Soleil, Grand Bornand, La Clusaz, Les Saisies, Flaine/Samoëns och säkert några till ställen jag glömt inom typ en timme med bil. Annars går det ju fint att bo i Chamonix också, men det kostar mer.

fredw

Aktiv medlem
Ser nu att Heddious redan skrivit, men... Bourg St Maurice ser faktiskt riktigt trevligt ut! Sju minuter ”funicular” till Les Arcs 1600. Därifrån kan man ju i princip skida via La Plagne ända bort till Val Thoréns och tillbaka (om man är snabb)… 30 minuter till Les Breviers nedom Tignes, och till La Rosière/La Thuile.
Tror ni får göra flera säsonger för att hinna med allt! 😉

Senast ändrad:

aejmil

Medlem
Fantastiskt! Tack för alla svar. Det är till stor hjälp!

Haha ja, @fredw. Det verkar som att vi får göra fler än en säsong - det tackar man ju inte nej till! Det är faktiskt så att jag i år äntligen lyckades övertala (boka utan att fråga) tjejen om att åka på skidresa. Hon har tidigare varit ganska anti och jag har åkt med vänner istället, men hon fullkomligt älskar det nu och vill bara åka mer och mer och mer så det är nog inte omöjligt :D

Emmis

Aktiv medlem
@Emmis - För vår del är det absolut inga problem :) jag jobbar remote, reser mycket i jobbet och när jag inte gör det jobbar jag till 95% hemifrån.
Där ser man gubben har inte varit på kontoret på typ 8 år. har inte ens nånstas att sitta om han skulle vilja ta sig ett besök. själv har jag varit mestadel hemma sedan covid. Dvs detta går i teorin att förverkliga, vilket vi utredde i höstas. Men bådas arbetsgivare sa nej:( Men bra att andra har det bättre på dne fronten (...googlar jobb annonser...)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Där ser man gubben har inte varit på kontoret på typ 8 år. har inte ens nånstas att sitta om han skulle vilja ta sig ett besök. själv har jag varit mestadel hemma sedan covid. Dvs detta går i teorin att förverkliga, vilket vi utredde i höstas. Men bådas arbetsgivare sa nej:( Men bra att andra har det bättre på dne fronten (...googlar jobb annonser...)
Dags att flytta söderut permanent låter det som! 😄 Är väl egentligen rådet till TS också, varför krampaktigt hålla fast vid något i SE om man är desperat att komma bort 4-5 mån/år?

Emmis

Aktiv medlem
Dags att flytta söderut permanent låter det som! 😄 Är väl egentligen rådet till TS också, varför krampaktigt hålla fast vid något i SE om man är desperat att komma bort 4-5 mån/år?
Börjar förstå hur ditt epitet kom till… men eg handlar detta nog bara om feghet från egen sida. Helvete endå, jag som haft svart bälte i flyttar… Har det börjat växa rötter😵 vad va det min idol Lasse Åberg sa?svenskarn flyr inte till ngt de flyr från ngt?

Zonnelied

Medlem
Kan varmt rekommendera München för att kombinera både skidåkning och karriär! 1,5h till Zillertal, 3h till Sankt Anton, Bad Gastein, Sölden och mycket mer. Stark arbetsmarknad med lönenivå något över Sverige och relativt lätt att hitta kneg även som svensk (framför allt inom teknik / IT). Jobbar här nu under våren och har blivit skidåkning mer eller mindre varje helg.

Anzom

Aktiv medlem
Kan varmt rekommendera München för att kombinera både skidåkning och karriär! 1,5h till Zillertal, 3h till Sankt Anton, Bad Gastein, Sölden och mycket mer. Stark arbetsmarknad med lönenivå något över Sverige och relativt lätt att hitta kneg även som svensk (framför allt inom teknik / IT). Jobbar här nu under våren och har blivit skidåkning mer eller mindre varje helg.

Tysk/Österrikisk hierarki eller italiensk/fransk slapphet. Alternativt jobba på ett skandinaviskt företag där nere :)

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Tysk/Österrikisk hierarki eller italiensk/fransk slapphet. Alternativt jobba på ett skandinaviskt företag där nere :)
Du glömmer Schweiz! Ordning utan massa hierarkispel. Dessutom massa internationella företag så engelska går bra, hög lön och låg skatt. ;)
1.5 h enkel resa till backen är för långt om man vill åka ofta, om man inte unnar sig hotell varenda helg då. 🤷‍♂️

Topp