Saker att tänka på innan köp av beg. skidor

QRikard

Aktiv medlem
Hej

Jag har läst många av alla relativt nya trådar om skidköp som finns här på freeride, så jag har en liten aning om vilken typ av skida jag letar efter. Dock är det fortfarande några funderingar kvar...

Först lite om mig, jag är knappt 170 lång, väger runt 70kg, inte speciellt vältränad men jag jobbar på det. Jag har åka skidor till och från men det är först nu dom senaste åren jag fått upp det riktiga intresset (råkade hitta något fluffigt en av dagarna).
Jag är ingen stjärna varken i eller utanför pisten men jag tar mig ned och tekniken går framåt. Jag åker inte speciellt aggressiv utan föredrar att ta ut svängarna lite istället även i pisten.

Jag är student så jag har bara råd med ett par begagnade skidor och målet är offpist men det vore kul att inte vara för handikappad i pisten. Siktar på ett par skidor med ca 95mm i midja och runt 175 lång och en radie runt 20m. Jag har haft ett par scott mission 178 och dom är i gränsfall i längd och alldeles för snabba i radien för min åkstil/tycke.

Skidor:
Runt 175cm lång, radie på 20+m och midja runt 95mm (plus/minus lite).
Nej, jag har inte möjlighet att provåka något nu i närheten utan det skulle först bli mot våren men jag vill ha skidorna innan dess. Jag har dock testat ett par head mojo 94, 180cm runt 20m radie, jag fick tyvärr bara 3 åk i pisten men dom var mycket trevligare än mina mission och kändes mycket smidigare av någon anledning.
https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/head/mojo-94.html

Rocker låter väldigt intressant, speciellt offpist men frågan är om det är något för mig eftersom min teknik inte är den bästa. Enligt vissa så orsakar rocker även att skidorna kan börja fladdra och bli svåråkta om det är lite hårdare i något parti, andra säger att det är underbart oavsett plats. Så frågan är om jag ska försöka hitta ett par med rocker eller motsatt om jag ska satsa på ett par vanliga.

Hårda / Mjuka skidor, som jag förstått det så är det lite lättare med ett par mjukare skidor om man inte kör så hårt. Sen är frågan med damskidor, är det mer eller mindre bara färgen (och hårdheten?) som skiljer eller finns det mer bakom också? Personligen bryr jag mig inte om färgen, det är bara en bonus om dom syns genom snön ;)

Bindningar:
Jag kör inte speciellt hårt så jag borde inte behöva någon bindning med hög DIN inställning. Vilket betyder att jag borde klara mig på dom flesta bindningarna utan problem (rätta mig gärna om jag har fel).

Har några funderingar på radonee bindningar (om jag har råd), frågan är vad som är viktigt att tänka på här. På vissa låter det om att duke är det enda som gäller om man ska åka i närheten av pisten. Jag förstår inte vad som är fel på alla andra lättare och billigare modeller förutsatt att man inte väger 100+ och kör som en idiot ;)

Vilka andra saker är viktiga att kolla upp om man köper begagnat?
1. Vilka pjäxlängder bindningarna klarar är rätt bra att kolla upp för att slippa borra om dom.
2. ?

Eftersom jag endast är ute efter beg. så känns det dumt att låsa in sig på en modell så jag är mer intresserad av mer generella tips. Dock får ni gärna ge tips på specifika modeller också för det skadar inte att ha hört namnet innan.

Vet, det blev massa text och frågor hoppas någon orkar läsa igenom och svara.
// Rikard

Om du är ute efter ett par hyfsat billiga skidor får du nog skippa rocker. Både på grund av din teknik (åkvana) och priset. Tycker istället du borde satsa på ett par relativt mjuka skidor med som du säger, runt 95mm i midja. Då kommer du kunna ha roligt både i och utanför pisten, utan att behöva vara en jättevan åkare. Även med tanke på din vikt (70kg är inte särskilt mycket), åkvana och att du inte åker så aggressivt, så är nog ett par mjukare skidor att föredra till en början.

Ang. bindningar så räcker det absolut med en DIN 12:are.

Det finns några olika val, men om du ska ha skidorna till både pist och off pist så kan 95 i midjan var i bredaste laget.. Jag hade föredragit något som var 85-90 i midjan..

Men för att svara på din fråga! Rossignol Scratch BC är ett schysst val, 95 i midjan och med deras WRS(weight reducing system) så väger de inte speciellt mycket heller..

Ett annat bra val skulle kunna vara fischers misfits, de är 96 i midjan och funkar finfint i offpisten! De är stabila som tåget och tuggar dålig snö!

Head Mojo 94 är också ett bra val, har inte provat de, men head gör bra skidor, så det skulle vara konstigt om inte de var något att ha!

Vad det gäller bindningar så är det sant att du inte behöver ha en bindning som går upp till 22, men ju högre din det är på en bindning desto bättre är den.. Så om du har en binding med max din 12 som du har ställt upp till max och en som går till 14 eller 16 som står på 12(bara för jämförelses skull..) så är det alltid att rekommendera den bättre.. Dels för att den inte är maxad, och dels för att den löser ut på ett bättre sätt..

Hoppas du blev lite klokare!

// Sebastian

För mig känns det lite som att Völkl Mantra kan vara något för dig? Antingen begagnat eller fjolårets modell som brukar säljas billigt såhär års. Är en mycket omtyckt skida med brett register, en gardering med andra ord.

När det gäller begagnat kan det va bra att kika lite på hur belag och stålkanter mår. Som du kanske vet går det att slipa upp skidor, både stålkanter och belag. Mindre repor i belaget är skitsamma om det finns, det slipas bort, däremot grövre repor som gått igenom belaget måste ses över och lagas så inte fukt kommer in i skidan. Men det ser du nog själv om skidan ser skaplig ut eller inte :)

SebastianD sa:
Det finns några olika val, men om du ska ha skidorna till både pist och off pist så kan 95 i midjan var i bredaste laget.. Jag hade föredragit något som var 85-90 i midjan..

Men för att svara på din fråga! Rossignol Scratch BC är ett schysst val, 95 i midjan och med deras WRS(weight reducing system) så väger de inte speciellt mycket heller..

Ett annat bra val skulle kunna vara fischers misfits, de är 96 i midjan och funkar finfint i offpisten! De är stabila som tåget och tuggar dålig snö!

Head Mojo 94 är också ett bra val, har inte provat de, men head gör bra skidor, så det skulle vara konstigt om inte de var något att ha!

Vad det gäller bindningar så är det sant att du inte behöver ha en bindning som går upp till 22, men ju högre din det är på en bindning desto bättre är den.. Så om du har en binding med max din 12 som du har ställt upp till max och en som går till 14 eller 16 som står på 12(bara för jämförelses skull..) så är det alltid att rekommendera den bättre.. Dels för att den inte är maxad, och dels för att den löser ut på ett bättre sätt..

Hoppas du blev lite klokare!

// Sebastian
självklart är en bindning med högre DIN (nästan alltid) en bättre bindning, men eftersom killen som frågar väger 70kg, inte kör särskilt aggressivt (som han själv beskriver det) och har en begränsad ekonomi, så tycker jag absolut inte att han behöver köpa någon 14-16DIN:are. känns väldigt onödigt.. han kommer absolut inte ens behöva skruva upp bindningen till 12 om han köper en erkänt bra och pålitlig bindning.

ang. skidvalet kan jag bara hålla med om Rossignol Scratch BC. går att få tag på billigt begagnat. kanske med ett par Look px12 bindningar? funkar bra i svenska fjällen, både i skogen och i pisten om du som du säger, gillar att "ta ut svängarna lite".

stay_tuned sa:
För mig känns det lite som att Völkl Mantra kan vara något för dig? Antingen begagnat eller fjolårets modell som brukar säljas billigt såhär års. Är en mycket omtyckt skida med brett register, en gardering med andra ord.
jo men han gillar mjukare skidor, alltså är inte Völkl bästa valet.

Var inte så fixerad vid längden, skidans flex (i olika delar av skidan), skärning och den egentliga kontaktytan (edge length) kan skilja rätt mkt mellan olika modeller.
Som du själv märkte kändes 180 cm smidigt och känns det rätt är det rätt.

Sen får du nästan räkna med att borra om om du inte har väldig tur. Pjäxans längd avgör monteringen (brukar anges på sidan av pjäxhälen, t ex 312mm) och den är inte samma som skostorlek. De flesta som säljer begagnat anger inte vilken pjäxlängd de monterat efter dock (och knappt ens skidlängden heller de nötterna!) men det förekommer intelligent liv på jorden ibland.

Jo men han skrev samtidigt att han tyckte Head mojo 94 var en trevlig skida, och den är inte speciellt mjuk. Samtidigt tycker jag inte Mantran känns speciellt hård? Ganska mittimellan om du frågar mig.

Senast ändrad:
Vad är hård, det är frågan? Völkl hör oftast till den hårdare halvan och Mantra är ju en nyare version av Explosive, som inte var jättehård men inte mjuk. Bara det att min erfarenhet av hur Mantraåkarna ser ut på sina skidor inte stämmer med de lyriska beskrivningarna av dem.

Senast ändrad:
Ja det är en bra fråga. Stöckliskidor anses nog som hårda, likaså super-G lagg och Herman Meiers skidor. Sen är det väl upp till var och en att avgöra? Eller finns det någon form av gemensamt mätinstrument som man kan mäta styvheten i en skida?

K2 Kung Fujas tror jag akn vara bra till dig! Har hört att de ska vara ganska mjuka och de är ungefär 90 mm i midja... Varsågod!
EDIT: Sen kan du ju även kolla igenom skidrecensionerna här på freeride!
https://www.freeride.se/prylar/skidor/

Senast ändrad:
Tack för alla tips och kommentarer.

Mojo 94, var trevlig men jag fick bara 3 åk i en kort pist så man han knappt få upp farten innan man krockade med lift kön... Så det är inte allt för mycket att gå på, men det ger en liten tanke iaf.

Då det gäller bindningar så har jag haft DIN-12 nu och jag har inte varit nära att maxa dom så det känns lugnt. Är det en vettig bindning så arbetar den säkert som bäst mitt i intervallet så får jag välja blir det nog runt DIN-12 igen.

Frågan var dock egentligen mer inriktad mot radonee bindningar. Är det något mer man ska ha koll på där eller räcker det för min del att kolla på DIN värdena?
Självklart ska det passa sullängden, det är ytterst få som skriver ut det (jag var uppenbarligen en av dom ;) ).

Problemet är om jag måste borra om, själva borrningen känns lugnt för det finns en riktigt fin pelarborr på skolan jag kana använda. Problemet blir att få allt rätt uppmätt och centrerat, kommer det dit så kommer ni garanterat höra mer från mig senare ;)

Skriver lite mer senare ikväll då jag kommer hem.

SebastianD - Vilken grotta har du gömt dig i de senaste åren? Det finns skidor på 120+ under fot som går bättre på hårt underlag än många pistskidor.

QRikard - Hur kommer det sig att du tror att du gillar mjukare skidor? Jag frågar då du säger att du trivdes bra på Mojo 94, vilket får anses vara åt det styvare hållet snarare än det mjuka. Om du kollar bland de lite mer jibb-inspirerade modellerna där ute så kommer du hitta många bra alternativ till det du säger att du söker.

Men då du själv säger att du är ganska färsk så tycker jag att detta är de två bästa altenativen:

1:Köp det billigaste du hittar med ungefär de måtten du vill ha (du kan ju hålla dig undan de styvaste skidorna dock). Lägg resten av pengarna på åkning och en instruktör. Att åka mycket och att åka med instruktör ger väldigt mycket. Vilken skida du vill åka på tycker jag är en senare fråga, när din teknik osv är bättre och du har format dig en bättre uppfattning om din åkstil eller hur du vill åka.

2:Lägg ner lite mer tid och eventuellt pengar på att hitta en mjukare skida med ganska kraftig skärning (<20m, ingen exakt siffra, men något däromkring), om den sedan är under 180cm lång är det inte en nackdel, snarare en fördel, mer om det sen. Om det blev dyrare, ta några extra arbetstimmar, åk med instruktör för pengarna. Den mjukare, svängigare och kortare skidan kommer vara mer oförlåtande för dålig position vilket kommer "tvinga" dig att stå bättre på skidan. En styvare skida är lätt att bara falla bak på och dra iväg, en mjuk skida med mycket skärning är inte lika förtjust i baksätesåkning. Dessutom kommer denna skida förmodligen vara lättare att lära sig på då den inte kräver lika mycket kraft innan det börjar hända saker.

När du sedan känner dig hemma i åkningen och du börjar få en uppfattning om hur du vill åka, då är det dags att titta efter mer specifika skidor. När du köper skida så tänk också på att längre längder av en modell oftast är en del styvare än en kortare så om du hittar en skida X som du tror kan passa så är alltså 17X-längden mjukare än 19X, detta märks väldigt tydligt på exempelvis Mantran där 191 är rejält styv medan 17X är betydligt mycket mjukare.

Lycka till :)

Senast ändrad:
stay_tuned sa:
Ja det är en bra fråga. Stöckliskidor anses nog som hårda, likaså super-G lagg och Herman Meiers skidor. Sen är det väl upp till var och en att avgöra? Eller finns det någon form av gemensamt mätinstrument som man kan mäta styvheten i en skida?
mest ambitiösa styvhetsskalan är väl hos friflyt t ex: http://www.rasc.ru/gear/pdf/SFI_2008.pdf
men det är ju tyvärr bara en längd av varje modell

Angående midjan så tycker jag att 89 på mission inte var något direkt hinder så jag har inget emot att hålla mig kring det måttet. Det jag inte trivdes med dom var framförallt radien, jag föredrar dom större svängarna. Vilket säkert är en stor anledning till att jag gillade mojo 94, för den gick verkligen bra synd bara att jag inte fick köra den mer och i bättre backe.

Angående hårdheten på skidan så kan jag inte säga att jag har några egna referenser, anledningen till att jag kollat mer mot dom mjuka är att dom klassas som mer lättåkta. Dessutom tycket jag dom borde vara lättare offpist eftersom dom borde ha lite mer tendens att hålla sig ovanför snön (samma princip som rocker). Detta kanske inte spelar så stor roll om skidan ändå är bred och jag relativt lätt.

Jag var nere på stan igår och mantra såg rätt fin ut, årets design är ruskigt läcker också. Dock finns det inte en chans att jag har råd med den, men begagnat är helt klart ett alternativ. Dom andra modellerna låter inte heller dumma, vissa av dom har jag redan sneglat lite mot.

Om repor har gått igenom belaget, är det kört då eller går det att repa genom att smälta på vad det nu kallas? Jag har ett par gamla uthyrningsskidor som jag kört sönder på en sten, försvann en flisa på ca 1*2.5cm av belaget. Dom är ihop lappade men jag kan inte säga att jag har åkt på dom efteråt. Jag har nämligen inte hittat ett enda ställe där dom är trevliga att åka på utom eventuellt grus då jag inte är rädd om dom ;)

Skidrecensionerna här på freeride är riktigt bra, synd bara att flera av dom äldre saknar mått, men då ställer google upp. I övrigt så tycker jag det är mycket bra läsning, så fort jag hittar ett par som ser vettiga ut så är det första steget för att få en uppfattning.

- Jarle: Det var väldigt bra kommentarer, en av planerna denna vintern är att försöka komma iväg lite mer till den lilla backen i närheten för att träna mer teknik. Får se till och ta med mig någon kompis för att få lite tips (självklart en som kan åka).
Just nu så siktar jag först på alternativ 1 för att ha något att åka på. Sen blir det nog att försöka träna upp mer teknik och självklart byta allt eftersom.

Tillbaka
Topp