Sälen är bäst just nu!

jej-je

Medlem
Sälen är bäst just nu!
Många på den här sidan har kritiserat sälen för deras korta och knappt utmanande backar. Om vissa inte vill säsonga i Sälen så förstår jag dem fullständigt. Sälen innebär ingen större variation och fallhöjd. Det finns inga feta offpist åk eller häftiga klippor att hoppa utför. Men jag vill påpeka att Sälen just nu har bästa skidåkningen i Sverige. Snötillgången i Sälen är fantastisk för årstiden (80 cm). Skidåkning utförs trots allt på snö och just nu har Sälen mest snö vilket innebär att den största variationen finns där. Offpist möjligheter bortanför väggen, väpreppade backar och en vältrimmad skipark i Tandådalen.

Ett bevis för att Sälen är bäst nu; Kaj Zakrisson vistades i Hundfjället i lördags med sina crossmax på axeln.
MVH E

Sälen är bäst just nu!
Kan man då få ha nån invändning mot det du just sagt, du verkar bo i sälen själv....

Va i Ramundberget nu i helgen i 3 dar.... hmmmm
Ska till Lindvallen nu denna helg, men kan inte tro att Lindvallen kan vara bättre, jag åkte alla dom brantaste svarta backarna i Ramundberget plus att jag åkte skogsåkning, det va ju ca 30-40cm lössnö ju, hittar du det i Sälen ?
Visst, sälen är bättre när det gäller parker, men Sälen e ju bättre när det gäller parker under högsäsong också... vet inte hur faan du tänker men du kan väl berätta för mig...

/Ramundberget kick ASS

Sälen är bäst just nu!
Lawndart, du hittar det i Sälen också just nu. Var där i helgen och åkte
fin offpist både i Lindvallen och Väggenområdet i Hundfjället. Ha en
riktigt trevlig helg :)

Sälen är bäst just nu!
Jag var i Trysil i helgen där de för närvarande har 85 cm snö. Körde offpist ovanför trädgränsen hela helgen. Kanonbra för att vara denna tiden på året. Personligen har jag aldrig förstått varför man åker till Sälen när det är 6 mil bort till trysil som har 650 fallhöjdsmeter och är betydligt bättre. Skulle vara för att det är dyrare i Norge då...

Sälen är bäst just nu!
Kan hålla med om att Sälen är grymt nu... Och jag bor i funäsdalen på vintern.. Riktigt bra med snö och offpist där nu...

Sälen är bäst just nu!
Håller med Peter Jarl1 Fast det är ju bra för oss att det inte kommer fler : ) Var uppe öppningshelgen och redan då var det kanon bra snö i Høgegga.

Längtar tillbaks!

Sälen är bäst just nu!
Ramundberget ska absolut inte förringas. Var där för ett par år sedan och de hade bra brant åkning i de östra delarna av anläggningen. Nackdelen med Ramundberget är att de ligger lite avsides för en weekend. En längre tid skulle jag inte vilja vistas där då variationen är väldigt liten. Det kan också vara mycket kallt i Ramundberget vid denna tid på året. Åker man till Ramundberget kan man lika gärna åka till Åre. Och dem emellan är stor skillnad. Sälen hade ca 75 cm natursnö varav 40 cm var porös och på sina håll orörd. Lindvallen kan jag också hålla med dig om att det inte är någon höjdare. Och nej jag bor inte i Sälen. Skulle aldrig falla mig in att bosätta mig där.

Vad jag ville få ut av mitt inlägg var att Sälen är bäst just nu och inte i allmänhet.

Tack

Sälen är bäst just nu!
Vad är det för påstående??? Att bedöma skidorter efter snötillgång är väl inte riktigt rätt. Jag menar, det finns nog många små jävla snöhögar i Lappland men inte fan är dom bättre än Åre eller någon annan etablerad skidort, eller??

Sälen är bäst just nu!
Läs hans inlägg igen och tänk lite så förstår du nog att han menar just nu. Och just nu är Sälen bättre än t.ex. Åre.

Sälen är bäst just nu!
Höru Fogy!
Eftersom att du studerar i Linköping så måste väl du kunna läsa och då ber jag dig att göra DET. Jag bedömmer skidort efter snötillgång och varierade skidmöjligheter. Lappland har säkert någon anläggning med mer snö. Men i Lappland är det fruktansvärt kallt och mörkt i denna årstid. Storleken på deras anläggningar är väl också ett minus när man söker variation. Tror inte heller att de har några parker av högre klass, så därför säger jag på nytt att:

SÄLEN ÄR BÄST I SVERIGE FÖR STUNDEN, INTE I ALLMÄNHET. DÄRFÖR ATT DÄR FINNS GOTT OM SNÖ MED MÖJLIGHETER ATT ÅKA OFFPIST, BRÄNNA VÄLPREPPAT OCH HOPPA HÖGT.

Det hoppar i allefall jag högt för........

Sälen är bäst just nu!
Ja pojkar, jag får väl erkänna att jag såg lite rött när rubriken dök upp men jag kan faktiskt läsa. Senast jag kollade kunde jag det i alla fall.;)
Men hursomhelst är det så att Sälen av ren princip aldrig kan vara bäst (om ens bra) i nått, vare sig det är snötillgång eller nått annat. Det enda skulle möjligtvis vara längtan att inte åka dit...

Sälen är bäst just nu!
Håller med. Var uppe i Stöten och brände telisar. Bra med snö både i och utanför pist. Fick puderåk som inte brukar vara så vanligt i sälen så här tidigt. Härligt värre.

Är det någon som har plats över i stuga natten mellan lördag och söndag??
Kasta iväg ett meddelande i så fall!!

J

Sälen är bäst just nu!
Allt är en smaksak...
...men, variaton och Sälen, Njaa. Alla nerfarter är korta med dålig fallhöjd och de flesta nedfarterna faller bara rakt på utan speciellt mycket variation, så även om det finns ett antal att välja mellan så vette fan om det innebär varaition.

Men, utan snö ingen skidåkning alls, och all skidåkning är bättre än ingen skidåkning....

...så va fan Sälen är bättre än ingenting, men bäst, inte ens för tillfället enligt min mening!

/P

Sälen är bäst just nu!
Erfarenheten säger mig att de som skriker mest och högst att sälen är så j-la dåligt, är själva ganska dåliga skidåkare. De har ännu inte lärt sig att uppskatta skidåkningen på hemma plan!

De åker på sin höjd till alperna en gång per år! och de är enda gången de åker under året!

Hur kul är det att var i Chamonix om det inte finns någon snö! eller vilken annan ort som helst......

Då är jag hellre i Sälen.

Sälen är bäst just nu!
jag håller fullständigt me dig!!!!
jag bor här i sälen, det har jag oxå gjort hela livet!
snö finns det minnsann.........
för parkråttorna finns det oxå snowboard o skiparks i massor och dessutom europas bästa halfpipe!
för klippdropparna finns det oxå otroliga raviner!!!!!!!!
SÄLEN ROCKAR!!!!!!!!!

Sälen är bäst just nu!
Pojken-i-gungan: Det kan hända att de som skriker mest om att Sälen är dåligt är dåliga skidåkare, och även om jag inte är så bra själv så måste jag säga att det finns klart bättre ställen än Sälen. Dock så skulle jag kunna tänka mig att ha en liten skitbacke med 100 meters fallhöjd hemma, visst jag skulle klaga på den (som alla svenskar gör) men jag skulle åka i den mycket.
Om jag får välja mellan en vecka i Åre och en vecka i Sälen så skulle det 9 fall av 10 bli Åre, men det gör inte Sälen dåligt. Det är bara det att man är bortskämd med branta långa backar och åkning över trädgränsen...

Sälen är bäst just nu!
Var i Sälen då världscupen i snowboard kördes. Jag tycker att allt var jättebra, mycket snö (åkte lite puder vi väggen), lite folk (var nästan ensam i backarna och liftköerna var obefintliga) och en mycket bra halfpipe (Tandådalen), bland de bättre jag åkt i.
Kort sagt tyckte jag att min vistelse i Sälen var toppen.

Tillbaka
Topp