Sälen under sportlovet - åka bra, men festa bäst?

Tapeten

Ny medlem
Tyvärr så är det ju VM i Åre, eller tyvärr o tyvärr, det e ju bra men det innebär ju att de e omöjligt att åka dit. Jag har aldrig åkt till sälen, bor utomlands men ska åka med ett par kompisar, så har inte så mycket kontakt med insider information om sälen osv. Vad jag har förstått så åker man bäst i tandådalen-hundfjället, men trevligast på kvällen verkar det bli i lindvallen-högfjället.

Mina frågor börjar som så:

Har jag förstått detta rätt eller är jag helt borta liksom?? :O)

Om jag har förstått detta rätt, finns det såna som bor i lindvallen för att festa på kvällen, men som åker till tandådalen för att åka på dan? om vi har bil, finns det möjlighet att parkera vid de stora liftarna? (bilfrågan kan möjligen ha svarats tidigare, men jag kom precis på den och har därför inte sökt)

Skulle ni rekommendera ett boende i högfjället-lindvallen för att ha kul på kvällen, eller kan man ha lika kul i tandådalen? för i så fall skulle det va lika bra att bo där uppe o åka där, istället för att pendla på dan.

Tankar-tips-ironiska svar uppskattas alltihop! ;)

hoppas detta inte stör, och att någon skulle kunna hjälpa mig. som sagt, jag har svårt att hitta sån här information hemifrån iom att ja bor utomlands.

Tack för er tid,

Tapeten

Hemsidan kanske kan ge lite vägledning. På den tiden jag jobbade där (typ 1400-talet) var bästa röjet på Sälenstugan/Högis, verkar inte ha ändrats allt för mycket. Bästa skidåkningen brukar sägas vara Stöten, fast därom tvista de lärde. Långt att åka mellan skidåkning och nöje i så fall.

tack för svaret, du menar att det inte rekommenderas att åka mellan öst o väst för att dela upp fest o åk?

Parkeringsplatser finns så det är inga problem. Jag skulle säga bo i Tandådalen, festa i Högfjället.

Afterskin på värdshuset i Tandådalen räcker långt. Åkningsmässigt ligger Stöten och Tandådalen/Hundfjället på ungefär samma nivå (längre backar i Stöten men mer intressant åkning runt Väggen-området i Hundfjället).

Det går buss mellan Tandådalen/Hundfjället och Högfjället lite då och då kvällstid. Funkar bra att ta sig till partajet med, lite krångligare att ta sig hem med även om det går. Taxi funkar och blir överkomligt om ni är fyra som delar på det. Lifta är alltid ett alternativ :)

äsch, stana hemma o lana lite istället, det är ju så mycket roligare än skidåkning och party. bara köpa jättemycket jolt cola o njuta av den bästa sidan av sportlovet. data.

Hmm

Måndag är det Högfjället´s pianobar (Högfjället)
Tisdag är alltid en skitigt tisdag på Aqua bar (Lindvallen)
Onsdagar är det härliga fjällis med masser fina flingor (Tanndådalen)
Torsdag,Fredag,Lördag OCH mycket stort OCH Söndag HC

Lycka till!

Fluffsurfarn sa:
äsch, stana hemma o lana lite istället, det är ju så mycket roligare än skidåkning och party. bara köpa jättemycket jolt cola o njuta av den bästa sidan av sportlovet. data.
rofl. men me tanke på att ja har gjort de hela livet så kanske man skulle ut o känna lite på snön också???

skämt åsido, betyder HC i weiders post Högfjällscenter? ligger det i högfjällsområdet typ 5 minuter väst om lindvallen?

Angående Peter K's inlägg: det verkar ju som om festerna ligger runt högfjället, då är det väl nästan lika bra att bo billigt i lindvallen-högfjället och åka i tandådalen om man endå har bil att åka till liftarna med. på de sättet slipper man oroa sig om hur man tar sig hem på kvällen. jaja... va vet ja ja har kanske fått helt fel pejl på grejerna, men om detta låter som en dum ide så kan ni ju hojta till.

Anledningen till att du vill bo på samma ställe som du åker skidor stavas after-ski. Annars måste nån hålla sig nykter under densamma och det rekommenderas INTE av Socialstyrelsen.

HC betyder nattklubben som ligger i Högfjällscenter. Med andra ord, bor ni i Lindvallen får ni ändå åka bil för att komma till kvälls-lekarna där.

Senast ändrad:
Det stora 'problemet' med Sälen-fjällen är just avstånden: om man bor billigt, på säg, Lindvallen och vill festa rejält måste man åka ganska långt, samma sak gäller för skidåkningen. Man tröttnar rätt snabbt på backarna i Lindvallenområdet, om man säger. Som skrivits är bästa åkningen närmre norska gränsen men då måste man istället åka långt åt andra hållet för att hitta det riktiga röjet. Sälen är, tyvärr, och förblir en stor kompromiss.

Festa tycker jag man gör bäst på HC. Är inga problem att åka ifrån Lindvallen eller Tandådalen eller Hundfjället därifrån. HC-bussen går ett par gånger på kvällen. Både dit och hem. Gå in på www.hc.se för att kolla mer exakt på tider. Man kan även ta taxi. Vet inte vad det kostar ifrån tandådalen/hundfjället. Men ifrån Lindvallen så borde det gå på runt 170 kr skulle jag tro. Har själv bott i Lindvallen men vi hade personal rabatt på taxin så vet inte exakt vad det kostar för turister. Men borde vara runt 170 skulle jag tro. Det går inte att gå hem ifrån HC, kanske om man bor på högfjälle men skulle inte rekommendera det då vägen är väldigt mörkt och trång. Bättre att ta bussen, taxi eller egen bil.

Åker gör man bäst i Hundfjället. Men det är mycket vad du gillar för typ av åkning. är du mer inne på park åkning så är tandådalen bäst. Det går även skidbussar mellan ställerna som är gratis om du har liftkort.

Tillbaka
Topp